Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Renovering eller udvidelse nedadtil?

with 11 comments

Opr. skrev jeg i overskriften Renovation eller udvidelse og det har jeg fået hug for. Suk. Her følger indlægget (uden yderligere renovation).

Det var en fornøjelse at se, hvordan Israels Plads er blevet et sted hvor mennesker mødes og hygger sig (selv på en kold før-forårsdag). Jeg skal nok lade være med at brokke mig over Metroen uden togførere og alle de andre ting, som jeg synes er for teknologi-fixerede – byen København ser ud til at fungere, selv om den har “mistet erindringen” om landbrug og fiskeri.

Man sidder udenfor og drikker en kop kaffe og ryger slet ikke … næsten ikke

Projektet Torvehallerne blev foreslået i 2006 og mødte vanskeligheder af utrolig mange arter – men de blev overkommet og successen nu er indlysende (bortset fra at stadepriserne er så høje at folk ikke har råd) Inde i glasbygningerne er der læ og det myldrer med mennesker

Hvor kan man parkere i København? Parkeringsregler er ændret i 2016 og igen Marts 2017, men Parkeringshuset Israels Plads er stadig et attraktivt sted at parkere (dyrt, men godt) – trods travlhed oppe er der god plads i parkerings-anlægget

Det undrede mig, at der var så god plads i parkeringshuset, for man skal lige vide at det ikke er dyrere at parkere dér (34 kr/t) end det er at holde i byzonen (35 kr/t).

Parkeringsanlægget var så lyst og flot malet, rent, så jeg tænkte at det måske var udvidet i forbindelse med renovering af Israels Plads og etablering af Hallerne. Jeg kunne ikke finde svar på det. Parkeringskælderen er renoveret, men om den er udvidet, – ?

torsdag, 07 juli 2011

Israels Plads er på vej mod en ny æra med et nyrenoveret parkeringsanlæg under jorden og Torvehallerne på selve pladsen. 30 millioner kroner er investeret i at omdanne Q-Parks p-hus til et lyst og sikkert anlæg med gode kundefaciliteter – og det har nu indbragt en nominering til den internationale pris EPA Award.

[…]

Israels Plads i det centrale København undergår i disse år en total forvandling. Fra at være et af byens mest rodede og forsømte steder får pladsen nyt liv og bliver et meget attraktivt sted at besøge.

Over jorden vil Torvehallerne sætte sit præg, og Københavns Kommune vil kunne gennemføre en renovering af resten af pladsen. Under jorden er Q-Parks p-hus med 1.150 pladser blevet renoveret for 30 millioner kroner, så det i dag fremstår lyst og indbydende. Istandsættelsen, der har gjort parkeringsanlægget mere sikkert, har også givet kunderne ekstra gode faciliteter, herunder forbedrede toiletforhold.

Written by Donald

Sunday, March 19, 2017 at 14:33 UTC

Posted in Blogosofi

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dejligt at København fungerer. Det sker jeg kommer forbi Israels Plads og også at jeg går gennem Hallerne. Sjovt at se parkeringskælderen, som jeg tidligere hyppigt bruge, men det er mange, mange år siden jeg sidst har været i bil til København. Regner ikke med det sker igen. Da jeg læste, kørte jeg TAXA i byen en del år, så det er ikke fordi den er ukendt for mig.

    Jørgen

    Monday, March 20, 2017 at 19:21 UTC

    • Jeg tror du har set mere af København end jeg har 🙂 – det er måske vigtigt at understrege, at Grønttorvet/Israels Plads også “fungerede” før i tiden, bilismen gjorde den først til en kæmpe-parkeringsplads og derefter har man så – med held – søgt at reducere bilmængden i indre by. Prisen er jo at det er svært at være taxa-/taxi-chauffør i Kbh. 🙂 Man skal kende flere ensretningssystemer end dem, vi havde at slås med for 45 år siden (jeg kørte også taxa i nogle uger).

      Donald

      Tuesday, March 21, 2017 at 1:09 UTC

  2. Og jeg, som troede, at prisen for manglende parkeringsmuligheder var et øget forbrug af taxi-kørsel, hvilket vist var hensigten med parkeringsreguleringerne, ak ja, som man dog kan tage fejl… 🙂
    Men ellers mener jeg, at renovationen i København stadig lader meget tilbage at ønske, nok især dag-renovationen, men den er jo også mest synlig. Mht renovering har regeringen jo nu stukket en kæp i hjulet ved at fremsætte forslag om at stryge penge fra byfornyelsen; som jeg har forstået det, vil det give problemer med de ejendomme, hvor nat-renovationen ikke er tidssvarende.

    AagePK

    Tuesday, March 21, 2017 at 5:38 UTC

    • Hvis man ikke kan gå 200 meter, så er København vanskelig at befærde uden taxi, det er rigtigt. Men med tog og busser, og snart sporvogne, og ingen parkeringspladser, er det lige før det kan betale sig at tage toget. Jeg skal, på pensionist-blåt-rejsekort betale ca. 50 kr (er prisen mon sat op?) for at køre med tog og bus fra Vejby til København, og busturen koster ikke extra (det er på samme zonepris, man betaler for alle zoner og kan køre i 2 timer fra Gilleleje til Viby Sjælland eller Køge.)

      Men hvis man har købt en billig bil, der kører langt på literen, så kan man også gøre turen for 50 kr. hver vej, men så kommer parkeringen (undtagen Søndag). Det bevirker, at det faktisk også for en bilejer kan betale sig at tage toget! Tror du ikke, at det er derfor Kbh. har lavet de parkeringszoner og regler?

      
                         Rød   Grøn   Blå    Gul
      
      Dag (kl. 08-18)     35     19    11      9
      
      Aften (kl. 18-23)   13     13    13      9
      
      Nat (kl. 23-08)      5      5     5      2
      
      Weekend (lørdag kl. 17-mandag kl.08 samt 
      helligdage, Grundlovsdag og Juleaftensdag) 
      gratis i alle zoner.
      

      Donald

      Tuesday, March 21, 2017 at 10:33 UTC

    • For 3 år siden (gisp, er det så længe siden?!!!) kunne jeg få et tre-måneders pensionistkort til alle zoner for ca. 600 kr, og det var med en begrænsning på S-togene i myldretiderne (morgen og 16-18), ellers fri kørsel, og det var billigere end bilkørsel, hvis man skulle til København 2 gange om måneden.

      Vi har ikke talt om hvad en tur koster, hvis man er to i bilen.

      En togbillet, enkelt “orange” (hvad er det mon?) koster 388.
      En bro-kørsel koster 240 kr og benzin til ca. 320 km. ca. 150 kr. for en “langt-pr-liter” bil. Dertil kommer selvfølgelig afskrivning og vedligeholdelse, så bilkørsel er dyrere. København kan få bilerne ud af byen. De mange pendlere til de dyreste job har private parkeringspladser eller betaler de 300 kr. om dagen for parkering i fx. Irsaels Plads Parkering uden at kny.

      Derfor:
      Min antagelse har været og er stadig, at for enkeltpersoner er det billigere med tog, og kan man få rabatter, er det extra lav rejsehjemmel, omkostning. Men biltransporten – mere flexibel og med mulighed for at køre i grøften – er ikke ret meget dyrere.

      Iøvrigt var den egentlige grund til at jeg købte en gammel bil, at jeg synes det er sjovt at køre bil, tænk jeg har stadig den barnlige glæde, når man glider henover asfalten og kan se landskaber og landemærker, finde vej uden GPS osv.

      Donald

      Tuesday, March 21, 2017 at 10:54 UTC

    • Jeg ved ikke helt hvordan København har det med renovation, jeg tror du tænker på at der er overfyldte bøtter og at der somme tider er meget affald på gågader og lign. – Jeg har ikke været så mange steder i Kbh. de sidste 10 år, men det var ellers planen at prøve at være turist igen.
      Når jeg med familien har været ved Søerne eller på Amager ved DR-bygningen og det gamle Kollegium, Grønjordskollegiet, hvor jeg mødte Charlotte, så er renovationsforholdene i orden.

      Men med hensyn til slum-renovation på Nørrebro frygter jeg at der er meget tilbage at ønske.

      Donald

      Tuesday, March 21, 2017 at 11:01 UTC

      • Donald, vågn op: jeg laver grin med din brug af ordet “renovation”, hvor du skulle have brugt “renovering”! 😉
        Og med, hvad “prisen” i overført betydning har været/var beregnet til, nemlig at besværliggøre privatbilismen og øge de fælles transportmidler inklusive taxikørsel.

        AagePK

        Tuesday, March 21, 2017 at 11:50 UTC

        • Ha! 😳 Ja jeg undrede mig også og tro mig, jeg havde ledt efter ordet på hele websiden! men forgæves troede jeg, indtil nu hvor jeg opdagede det i OVERskriften og nu ved jeg ikke rigtig om jeg vil rette det. Der er jo ikke noget, der er rigtigt eller forkert, sagde Michael Ejlstrup i radioens P1-program om sprog denne formiddag!

          Men så iøvrigt, er der nogen som helst logik/gak i følgende ord/udtryk:

          alternation
          alternering (og mange mange lignende)

          nå jo måske er ‘ering’ noget man er ved at gøre. Men det passer ikke helt. Farven på det nervøse velour alternerede mellem rød og orange, er det så en alternation eller en alternering?

          Renovering og renovation er værre, for det burde betyde det samme. Øv.

          Donald

          Tuesday, March 21, 2017 at 12:42 UTC

          • Fra mig hermed en ren ovation! 🙂

            AagePK

            Tuesday, March 21, 2017 at 12:56 UTC

            • og ikke mere ren (h)overing, tø-hø! 🙂

              AagePK

              Tuesday, March 21, 2017 at 12:57 UTC

            • 😎

              Donald

              Tuesday, March 21, 2017 at 18:42 UTC


Leave a Reply

