Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Olie til bilmotorer

with 8 comments

Fornylig opdagede jeg at der var emulgeret olie på oliepåfyldningslåget (mayonnaise)

Hvis man ønsker at bilmotoren skal holde så længe som muligt, skifter man olie med jævne mellemrum og ser til, at der ikke bruges for meget olie. Tænk, det glemte jeg i nogle måneder, men jeg vidste dog at den ikke bruger for meget olie. Da jeg så kiggede efter 3000 km konstaterede jeg at der skulle lidt olie påfyldes (dejlig ordstilling) og i låget sad der noget cremefarvet smat. Alarm! der må ikke være “mayonnaise” i olien! Den kommer, hvis olie piskes sammen med vand, og den smører ikke så godt. I motoren er der jo mange metalflader som glider og gnider mod metal, og hvis de ikke “flyder” på en mikroskopisk oliehinde, slides motoren med det samme.

Der står i vejledningen (brugerhåndbogen) til min gamle bil, at et olieforbrug på en halv liter pr. 1000 km. er fint nok; det kan accepteres, men mere end det, så skal man på værksted, underforstået, motoren er for slidt eller der er en utæthed.

Oliens farve skal være mørkebrun, men ikke sort og ikke ugennemsigtig, mayonnaiseagtig, så er der noget galt:

Sort: Motoren brænder olien (og altså for meget af den, der vil altid gå en smule tabt) eller benzinblandingen er for tyk (for lidt luft).

Brun eller cremefarvet: Toppakningen kan være utæt.

Men jeg havde ikke fået en vejledning (heller ikke fra instruktionsbogen) om hvad der kan forårsage “mayonnaise” i oliepåfyldningslåget (godtordigen).

Men de sidste 12-17 år har vi fået en rigdom af gode oplysninger på Internettet, og jeg kunne finde en vejledning, som lød nogenlunde således:

Hvis man ikke kører så ofte og hvis det har været fugtigt med rim og tåge om natten, så kan der dannes kondens i krumtap-huset og denne blandes med vand og sætter sig på låget. Den har en ringere smørende effekt, men hvis olien ellers er god, vil en længere tur bevirke at vandet fordamper.

Olien har en pæn farve, ikke sort, ikke som brun mayonnaise …

Written by Donald

Sunday, March 5, 2017 at 12:12 UTC

Posted in Brok

Tagged with

8 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det lyder som du hellere må køre Sjælland Rundt, der jo ellers plejer være på cykel.

    Jørgen

    Thursday, March 9, 2017 at 14:09 UTC

    • God idé – men måske en sight-seeing tur til Ringsted kan gøre det. Det er længe siden jeg har set den smukke domkirke dér.

      Donald

      Thursday, March 9, 2017 at 23:36 UTC

  2. Ut på langtur, med en gang 🙂
    Klem på deg ❤

    Mormor

    Thursday, March 9, 2017 at 14:33 UTC

    • Ja! afsted afsted. Jeg har fri i morgen håber jeg 🙂
      Klem på dig ❤

      Donald

      Thursday, March 9, 2017 at 23:40 UTC

  3. Vi, der kører relativt korte ture, er især om efteråret udsat for kondens i olie, der som bekendt er hygroskopisk: den trækker vand, så at sige. Med mayonnaise som resultat. Mayonnaise er en ægte sovs på æggebasis fra Mallorca, Mayorca på fransk. Ligesom Bearnaise kommer fra området Bearn, der ligger i departementet Pyrénés-Atlantiques. Men de skriftkloge laver jo aldrig mad selv, og så hitter de på sådan noget som majonæse.
    Ak ja.

    AagePK

    Thursday, March 9, 2017 at 18:07 UTC

    • Ja det må jo være derfor, altså: Korte ture og kondens. Jeg har ikke checket olien ordentligt – på billederne kan man ikke se om den er klar eller ej, men i morgen kører jeg en tur (og nyder motion i Gribskov) og checker olien før og efter.

      Hvor langt kan man køre på Ærø? Lad mig se på kortet … ca 25 km. hver vej og en rundtur bliver nemt til 50 km. Det er jo meget! Luft-perspektivet på GoogleMaps er fantastisk smukt, jeg ser nu at der er en højde på 25 m. i midten og områder, som er inddæmmet ved Drejet. Smukt!

      Donald

      Thursday, March 9, 2017 at 23:48 UTC

  4. Kondens er betydningsløst. Når f.eks. toppakningen bliver utæt mellem kølevand og olie er det en hel anden sag. Så bliver olien mælkehvid og mister smøreevnen. Det kører en motors lejer kun ganske kort tid på.

    natural2222

    Friday, March 10, 2017 at 3:52 UTC

    • Det beroliger mig. Jeg checker igen ved højlys dag, hvordn olien ser ud.

      Donald

      Friday, March 10, 2017 at 12:34 UTC


Leave a Reply

