Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Lokalbanen har ikke bare gravet her, men langs alle beboede strækninger

Måske er det for at dræne, idet banens teknikere på et tidspunkt konstaterede at der lidt længere nede ad strækningen stod vand 20 cm under skinnerne.

Måske er det derfor at man sidste år gentagne gange måtte køre med skærver og reparere ballasten (det sker med en moderne maskine i dag, men det er jo dyrt – maskineri, nattillæg, og masser af timer for at “æde” sig igennem strækningen, tage skinner med sveller op, ryste skærver med automatikken (gennem skinnerne stikkes stænger ned) osv.

Advertisements

Written by Donald

Wednesday, March 1, 2017 at 13:42 UTC

Posted in Brok, Vandbyggeri

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis en gravko graver en grøft på en uge, hvor mange dage er 8 mand så om at grave samme grøft?
    Håber der kommer styr på vand og sti.

    Jørgen

    Wednesday, March 8, 2017 at 14:59 UTC

    • Ha! Ja sådan nogle regnestykker havde vi en enkelt gang i min barndoms folkeskole. Men det mærkelige var, at min legekammerat, som gik i en københavnsk folkeskole, havde masser af de spørgsmål. Ikke lige den dér, dog 😀

      Det får mig til at tænke på at i Gribskov gravedes 500 km grøfter! med skovle, spader og økser! Naturstyrelsen siger bare “i 1800 tallet” men jeg har nu hørt at man allerede var igang i 1700 tallet med at lave Gribskov om til en driftsskov med afsnit, som kunne skoves efterhånden som de blev klar, store nok til hugst.

      http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/naturguider/gribskov/historie/

      Donald

      Wednesday, March 8, 2017 at 18:34 UTC

  2. Er det i orden nå?
    Klem på deg :)❤

    Mormor

    Wednesday, March 8, 2017 at 15:52 UTC

    • Nej det er ikke i orden. De har efterladt grøften og volden. Jeg ved endnu ikke om det er for at undgå at folk springer over skinnerne. Når togene må køre hurtigt (de kører hurtigere end for bare 20 år siden) så er det farligt hvis der ikke er hegn eller afspærring – og hvis det samtidig kan hjælpe med dræning, så er det godt.

      Men jeg tror nu at man vil lægge drænrør i bunden og bagefter lukke grøften igen. Jeg ved det ikke, men gætter – fordi togsporet har ikke godt af at der er så dyb en grøft lige ved siden af. Så vil det efterhånden skride mere og mere.

      Klem på dig 🙂 ❤

      Donald

      Wednesday, March 8, 2017 at 18:38 UTC


Comments are closed.