Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Man har det hele for sig selv – i regnvejr

with 5 comments

Lidt støvregn, overskyet, lidt brise, så er der ikke mange, der går en tur på stranden eller i skoven

Lidt støvregn, overskyet, lidt brise, så er der ikke mange, der går en tur på stranden eller i skoven

Skovarbejderne har været flittige -- Inde i skoven regner det to gange, sagde min onkel engang - men det var nu ikke rigtigt på denne tur (Torsdag d.16) - støvregnen blev fanget af træerne og der var ikke nok regn til at det dryppede inde i skoven --

Skovarbejderne har været flittige — Inde i skoven regner det to gange, sagde min onkel engang – men det var nu ikke rigtigt på denne tur (Torsdag d.16) – støvregnen blev fanget af træerne og der var ikke nok regn til at det dryppede inde i skoven —

De her stokke var for store til at fungere som en xylofon

De her stokke var for store til at fungere som en xylofon

Det glæder mig at se, at der stadig fældes træ på en måde, så det kan bruges til tømmer. De er nok lige i underkanten til vinduestræ, men til skur-brædder, ru forskallingsbrædder hedder det vist, er de gode nok.

Hvis man vil bygge noget, der holder, skal man have kernetræ, hvor årringene sidde tæt, træet skal være så gammelt som muligt.

Jeg fik et glimt af en ny skov-maskine, men har til gode at se, hvad den egentlig kunne. Den lød som en el-motor, ikke som en dieseldrevet træfældningsmaskine, og forlygterne var LED. Måske kan jeg senere få et ordentligt billede af en moderne skovningsmaskine.

Ser det ikke smukt ud - frisk træ uden sygdom, helt fint og jævnt

Ser det ikke smukt ud – frisk træ uden sygdom, et smukt materiale

Det var tydeligt, at jeg havde skoven for mig selv – på en af de mest befærdede skovveje kom jeg til at gå bagved en lille rå, som spurtede afsted, da den så mig, men ikke længere væk end at jeg kunne gå videre og se den græsse (eller hvad man kalder det om vinteren) langs med stien. Den var (heldigvis) ikke så bange for mig – har den mon set i jagtkalenderen, eller ligner jeg slet ikke én, der kunne finde på at skyde en rå?

Written by Donald

Friday, February 17, 2017 at 1:02 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg tror den sanset at du ikke var noen fare, den lille rå. Prøvde du å spille på trærne?
    Takk for turen.
    Klem på deg ❤

    Mormor

    Saturday, February 18, 2017 at 22:04 UTC

    • Ja – det lille rådyr syntes ikke jeg så så farlig ud. Jeg råbte “hej dyr” og håbede at der ikke var nogen mennesker, som hørte mig … Takk for at du tog med på turen 🙂
      Klem på dig ❤ 🙂

      Donald

      Sunday, February 19, 2017 at 0:02 UTC

      • Alltid på tur med deg, selv om jeg ikke alltid gir “lyd” fra meg 🙂 Klem på deg.

        Mormor

        Sunday, February 19, 2017 at 10:21 UTC

  2. Det var da vist en dejlig tur. Og vejret er jo som bekendt ingen hindring, uagtet du har oplevet det som en hindring for alle der ikke var på tur. Smukt grantræ med meget ensartede årringe.

    Jørgen

    Sunday, February 19, 2017 at 12:22 UTC

    • Ja, der er et eller andet ved at se skoven og stranden gennem alle årstider, som gør oplevelsen større. Én af de ting, jeg husker hele livet, er den første maj (eller måske 5) sammen med familien, hvor vi gik gennem en nyudsprunget bøgeskov. Det er i sig selv et fantastisk syn, men når man så ved, hvordan det ser ud om vinteren, så virker det fortryllende.

      Jeg undrer mig meget over, hvordan jeg som barn ikke rigtig tillagde årstiderne nogen større betydning. Jo, jeg husker en dag, en forårsdag, hvor asfalten igen “var lys” (d.v.s. den var ikke våd, det havde været en meget våd vinter) og jeg fornemmede en livscyklus.

      Donald

      Monday, February 20, 2017 at 11:36 UTC


Leave a Reply

