Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vintermotiver på motionstur

Jeg var langsommere end for et par uger siden, men er glad for at jeg kom afsted alligevel og overvandt skaden, smerte i venstre storetå-knyst og et ømt lår.

Modlyset blænder - jeg kniber øjnene sammen men kan ikke se noget - Foto i blinde!

Modlyset blænder – jeg kniber øjnene sammen men kan ikke se noget –
Foto i blinde!

Efter en timestid - se tiden på billedet - kan jeg se Livredderhytten ved Stængehus; to piger har indtaget terrassen med thermokaffe og hilser venligt

Efter en timestid – se tiden på billedet – kan jeg se Livredderhytten ved Stængehus; to piger har indtaget terrassen med thermokaffe og hilser venligt

Stenrevet ejes af en måge

Stenrevet ejes af en måge

Engang stod hytten lige ved klitterne

Engang stod hytten lige ved klitterne

Tilbage på Tisvilde Hegn Strandparkering, med tidsstempel på billedet - Det er et privilegium at kunne gå her og nyde vejret, stranden, skoven og livet (i to timer) --

Tilbage på Tisvilde Hegn Strandparkering, med tidsstempel på billedet – Det er et privilegium at kunne gå her og nyde vejret, stranden, skoven og livet (i to timer) —

==================================================

Hjemad efter to timers frisk luft

Hjemad efter to timers frisk luft

Kameraet er sat til at tidsstemple billederne. Turen tog to timer, og jeg kan ikke tro at gjorde den samme tur (med en lille afvigelse) forrige uge på mindre end to timer. Dengang kunne jeg mærke at jeg havde mange hurtige kilometer i mig. Jeg prøver ellers ikke at sætte hastighedsrekorder, men udsendelsen om hvordan man lever længere har nok sat nogle spor i min tankegang 😉

Advertisements

Written by Donald

Tuesday, February 14, 2017 at 23:23 UTC

Posted in Fugle, Hav

Tagged with

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. “Udsendelsen om, hvordan man lever længere”? Er det noget, du har skrevet om?

    Rasmine

    Wednesday, February 15, 2017 at 7:20 UTC

    • Den udsendelse om “hvordan man lever længere” blev sendt i sidste uge, jeg kan ikke huske hvilken aften, men nu skal jeg se, måske kan man finde gamle programlister – det kunne man ikke med det gamle TV-oversigt system, og det nye er meget anderledes, så måske … – ellers må jeg lede under “Sundhed”.

      … et øjeblik …

      Donald

      Wednesday, February 15, 2017 at 10:35 UTC

    • Sådan holder du kroppen ung (1:2) Dokumentarserie fra BBC 2016.

      Cremer, sunde bær og udrensningskure. Der er ikke grænser for, hvad der eftersigende forlænger vores levetid og udglatter rynker. Men hvad virker egentlig bedst, hvis man vil passe på sin krop og holde den ung og frisk længst muligt? Her møder vi nogle af de eksperter i verden, som ved allermest om emnet.

      VARIGHED:50 minutter
      ORIGINAL TITEL:Sådan holder du kroppen ung
      PRODUKTION:STORBRITANNIEN, 2016
      Bliver ikke tilgængelig på DR TV

      http://www.bbc.co.uk/programmes/b076zf93
      Episode 1
      How To Stay Young Episode 1 of 2

      In this new two-part series, Angela Rippon and Dr Chris van Tulleken travel the world in search of the latest science that could help us all stay young and healthy for longer. They investigate the best ways to help both our bodies and brains age better.

      Up first is the body, and Angela travels to Germany to join a groundbreaking study which reveals the exercise that holds off ageing the most. Chris visits America to find out about the unexpected diet that can add years to our lives. And in Ecuador we meet a seventeen-year-old who looks like a child to discover how scientists hope he may hold the key to preventing the diseases of ageing.

      Donald

      Wednesday, February 15, 2017 at 11:11 UTC

      • Det var “a groundbreaking study” som viste en øvelse, stå med samlede ben, kryds dem, så højre kommer foran venstre, fødderne er “omvendt” og sæt dig ned på jorden (på et tæppe) uden at vælte: 10 point, statistisk én som vil leve lææænge!

        For hver mangel eller uheld: Minus eet point hvis du falder lidt, minus et point hvis du flytter benene, vælter helt osvosv.

        Rejs dig op igen – uden at tabe balancen.

        Hvis man kan det, sagde undersøgelsen (som var omfattende, men som ikke beskrives i detailler i forskræp ovenfor) så vil man statistisk set leve længere. Et år mindre for hvert point? Eller noget i den retning. Du kan så selv regne ud hvor seriøst det er.

        Jeg har ikke prøvet – jeg er bange for at brække halebenet og er utrolig stiv i alle mine bevægelser undtagen fingrene (og selv de er blevet stive og gigtplagede). Men jeg kan godt se logikken. Jeg holder mig til en simplere version, hvor man sætter sig i en lav stol uden at støtte med hænderne og uden at vælte.

        Det kan godt betale sig (rent velværemæssigt i NUet) at gå igang med strækøvelser, prøv at mærke efter, kroppens muskler bliver ikke brugt lige meget, og nogle af dem trænger til lidt “kærlighed”, som fx. at strække armene op og mærke hele ryggen blive aktiv, sådan som bl.a. Helle Gotved kunne beskrive det.

        Donald

        Wednesday, February 15, 2017 at 11:23 UTC

  2. Har man hørt mage!

    Hvis jeg forsøger at gøre det der, vil mine udsigter øjeblikkelig forringes betragteligt, for jeg ville med garanti komme alvorligt til skade og mere eller mindre ødelægge mine tre kunstige led. Men metoden holder jo nok i et vist omfang, ganske enkelt fordi man vil få vanskeligere ved akrobatiske øvelser, jo ældre man bliver. Jeg finder det aldeles grotesk og føler mig overbevist om, at jeg kommer til at overleve flere af dem på min egen alder, der faktisk kan gøre det der i dag!

    Rasmine

    Wednesday, February 15, 2017 at 15:49 UTC

    • Hører den slags spåteknikker ikke ind under “selvopfyldende profetier”? Hvis man laver den øvelse uden at have dyrket ballet eller “redskabsøvelser”, “russisk gymnastik” eller lignende, så kommer man alvorligt til skade og lever ikke ret længe …

      Ja jeg kan ikke lade være med at grine lidt.

      Jeg søgte iøvrigt med Google efter betegnelsen for en cabaret-optrædende, som lever af at bukke og bøje sig bagover og så langt bagover, at hun (det er typisk kvinder, der dyrker det erhverv) kan drikke et glas vand med hovedet nede og maven oppe. Jeg kan huske en fremragende dygtig sådan “kunstnerrrinde” i en Cabaret, som min morbror inviterede til; hun bøjede mest i det nederste rygled og man – jeg kunne ikke lade være med at tænke, stakkels kvinde, det dér kan ikke være sundt! :/

      Næh, det, som vi mennesker kan gøre i vores højere alder må være almindeligt nyttige bevægelser, som at tage sko på i stående tilstand, snøre snørebånd, (jeg er kan mærke strækket hele vejen op gennem benene og i ryggen) række om på ryggen (det kan jeg ikke, men prøver så langt som muligt) og i det hele taget finde de bevægelser som kroppen signalerer “ah-ah, aaah … prøv lige det igen!” – og gøre dem. Jeg fik god inspiration af nogle elastik-bånd øvelser, men ellers hedder det vist en afart af “Pilatus” øhnej “Pilates”:

      Pilates (Pilates-metoden) er en fysisk metode til udviklingen af kroppen gennem fysiske tiltag, som blev udviklet af tyskeren Joseph Pilates, tidligt i det 20. århundrede.

      Pilates kaldte sin metode Contrology (kontrol), fordi han mente at programmet bruger hjernen til at kontrollere muskelmassen på udøveren.

      Uha, det lyder som om der er lidt for meget metode-dyrkelse og mindre “mærk verden”:

      It is practiced worldwide, and especially in western countries such as Canada, the United States and the United Kingdom. As of 2005, there were 11 million people practicing the discipline regularly and 14,000 instructors in the United States.

      Donald

      Wednesday, February 15, 2017 at 18:26 UTC

      • Jeg begyndte engang at gå til pilates. Det gik bl.a. ud på at gentage bestemte bevægelser et sindssygt antal gange – 50-100 var det vist. Det kunne min højre arm ikke tåle. Der gik et års tid, før armen var helt i orden igen.

        Rasmine

        Wednesday, February 15, 2017 at 23:00 UTC

        • Uha! Uha! Det er derfor jeg siger “Alting med måde” – det er simpelthen det vigtigste af alle mottoer indenfor sundhed. Min ex- gik til to forskellige pilates instruktører efter rygskaden, den i foråret, og hun var sur på den ene, som troede det var en slags fitness-gymnastik. Når man er 68 skal man ikke overanstrenge sig, og det hold exen fast på og fik det bedre og bedre i sit eget tempo!

          Donald

          Thursday, February 16, 2017 at 1:09 UTC

  3. Her så vi også udsendelsen med de krydsede ben og konstaterede at det kunne vi ikke. Om det kan læres at sætte sig – og rejsesig igen – vides ikke, men det går nok uden. I øvrigt tror jeg det er en god ide at stække lægmusklerne, men jeg glemmer det.

    Jørgen

    Wednesday, February 15, 2017 at 20:34 UTC

    • Ja, jeg tror også at man skal begynde at passe mere på sine lægmuskler. Selv som barn og ung kunne man jo somme tider få ømme lægge af at løbe, så det er jo ikke så mærkeligt at alderen øger det problem.

      Jeg vil tro at der er andre øvelser, som kan vise noget om led og musklers “villighed” og hjernens evne til at koordinere dem. Det bliver givetvis bedre af at man prøver alle slags bevægelser.

      Donald

      Thursday, February 16, 2017 at 1:06 UTC


Comments are closed.