Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvorfor skal nogle debattører have monopol på Folkekirken?

I går skrev jeg flg. på FBook og fik nogle kommentarer:

Hvorfor kan man ikke lave Folkekirkens trosbekendelse om? Den burde lyde:

Jeg tror på næstekærlighed, på at mennesket er en åndelig størrelse og (jeg tror på) at der er tilgivelse hvis man prøver.

Så kunne man tilføje noget om at Jesus var en god mand som overlevede en korsfæstelse fordi han var sejg. Og at andre filosoffer har sagt ting, som ligner. Den gamle trosbekendelse behøver man jo ikke at fjerne, den kan godt gå sammen hvis man absolut vil (så skal der nok lidt “tolkning” af himmel og højre hånd og så’n).

Men der var nogle alvorlige indvendinger, som (undskyld mit forkortede referat):

Men så var det jo ikke kristendom. Ingen kristendom uten troen på oppstandelsen. Hvordan vi oppfører oss, medmenneskelighet, empati og alt som er godt har jo ingen direkte kobling til religion.

(Jeg svarede at opstandelse er OK i mange former: Hvis du vil have mit bud på oppstandelsen: Vi tror på at ånd er mere end materie og at ånden har styr på materien.)

Min gode kloge ven skrev:

Hvis kristendom skal være kristendom, så må den indeholde den stedfortrædende nåde, ellers er det ikke kristendom. Jeg synes, at joh 3:16 siger alt i en enkelt sætning: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Så er det bare jeg (og Albert Schweitzer, Vilhelm Grønbech og en horde andre mennesker) siger: Tid er noget der udspringer af bevægelse af masse, evighed er et paradox af en slags, men kan i denne sammenhæng betyde, at ånden er udenfor tid. Evigt liv kan være en forbandelse.
fb-ugle-brokke

Opstandelse, hvad? Prøv lige at se de ældste evangelier (Markus og de apokryfe). Der er ikke nogen opstandelse. Johannes Evangeliet er sygt, hallucineret, og Paulus var en af de her reklamefolk, som så en mulighed for et erhverv. Lukas er æventyrfortæller. Det er ikke et tag-selv-bord, siger du. Jo det er, eller var, siger jeg, indtil der opstod magtkamp og folkeundertrykkelse.

Mit BROK er opstået fordi P1-eftermiddag mente at uden trosbekendelsens vås var der ikke nogen kristendom. Det er forkert. Man vil kunne reformere folkekirken og få både filosoffer og ateister til at deltage i julenisse-måltider og vinsmagning. Men de, der kalder sig rigtigt kristne (Sørine Godtfredsen) tager patent på noget, som burde være folke-eje!!!

Written by Donald

Saturday, February 4, 2017 at 23:59 UTC

Posted in Blogosofi, Brok

Tagged with

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Syntes selv nogle af de apokryfe tekster er meget spænende.
    lidt trist så meget blev udryddet som forkert efter kirkemødet.
    Syntes dog tros bekendelsen er ganske grundlæggende, men hvorfor skulle den ikke også få en frisk drejning.

    Anette

    Sunday, February 5, 2017 at 21:32 UTC

    • Jeg kender oprigtigt talt kun navnene på de apokryfe skrifter, et Wikipedia opslag siger flg.:

      The Gnostic Gospels are a collection of about 54 ancient texts based upon the teachings of several spiritual leaders, which were written from the 2nd to the 4th century AD. The sayings of the Gospel of Thomas, compiled circa 140, may include some traditions even older than some of the gospels of the New Testament, possibly as early as the second half of the first century.

      Men jeg slår ofte op i Wikipedia (eller egne ordbøger) for at få lidt mere viden om hvad der kan siges om baggrunden for “hellige skrifter” – og jeg slugte en bog om “Dead Sea Scrolls” fordi det var morsomt at se, hvad man havde fundet og hvad man kan få ud af dem. Desværre har der aldrig rigtigt været alvorlig bevaringsbestræbelser på de ting, man fandt i 50’erne, men vi har da i det mindste vished for, at der var mange profeter og prædikanter dengang for 2000 år siden, Johannes Døberen var jo en af dem, men der var også andre. Jødedommen var under konstant pres, og nogle reagerede ved at danne menigheder, som flygtede ud i ørkenen.

      Donald

      Monday, February 6, 2017 at 12:56 UTC

      • Thomas har jeg stående i min bogreol, men andre kender jeg kun pr navn evt, uddrag… og mange bare at de er der (antal) ville meget gerne læse mariaevangeliet…
        ja det trist med de dårlige bevaringer

        Anette

        Monday, February 6, 2017 at 14:19 UTC

        • Ja, nu må vi glæde os over det, vi har. Jeg synes det er så godt at de fandt ud af, hvor godt vand smager, efter at have drukket sig hønefulde i dyr vin i flere dage – og den historie (Brylluppet i Kanaan) er heldigvis ikke så forvansket, at man ikke kan regne ud hvad meningen er: Drik med måde, vær taknemmelig for det rene vand. Mange – hvis ikke alle – miraklerne er kommet i stand ved efterfølgende rettelser i teksterne. Du må undskylde hvis jeg forstyrrer den ellers kendte tolkning af denne historie, jeg håber det giver mening.

          Det er forfatterne til en musical, Godspell, som har genfortalt disse lignelser/historier, så de giver mere mening.

          Donald

          Monday, February 6, 2017 at 17:54 UTC

          • hi hi den tolkning af brylluppet havde jeg ikke hørt før, men genialt, og jo mon ikke man kunne give fulde folk en god saftevand og de tror det vin….

            ja det jo fantastisk vi har noget, kan klart anbefale at du finder Søren Giversens udgave af Thomas evangeliet.

            Anette

            Monday, February 6, 2017 at 18:05 UTC

            • Jo saftevand er OK (især kvædesaft) men ideen var ellers at når man er fuld på andet døgn, så smager vand guddommeligt 🙂 (Især rent, klart kildevand – det skal understreges) 🙂

              Donald

              Monday, February 6, 2017 at 20:37 UTC

            • ah det klart vand smager vidunderligt der…men det kan nok ikke snyde ret mange (med mindre de tror det hvidvin)

              Anette

              Monday, February 6, 2017 at 20:58 UTC

            • Men jeg kan jo ikke lade være med at gætte! Måske har de sagt: “Ah! Mester! Det er dog den herligste vin! Det smager bedre end vinen som vi drak i den hede middagsstund!”

              Men som sagt, det er rent gætteri; derimod er det ikke gætteri, at man mener at mange (hvis ikke alle) mirakelhistorierne er tilføjet senere, fordi en gud jo skal have superkræfter.

              Donald

              Tuesday, February 7, 2017 at 1:09 UTC

  2. Jeg vil gerne korrigere dig:” Mennesket er en underlig størrelse!” Jeg er nemlig absolut ikke sikker på det med åndelige.
    Jeg kom selv op i Johs. 1, vers 1-16 (såvidt jeg husker) I begyndelsen var Ordet, og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os. Der klokkede jeg grundigt i det. Til gengæld tog jeg revanche med Bjergprædiken og fik 9/13
    Du skal gå ind i dit lønkammer og bede til Gud, som er i det skjulte: ikke noget med at stå nede i Synagogen/Kirken og som en anden Søren Sortsmølf eller Sørine tage patenter og gøre sig til: de er at ligne ved hedningene, der står og skaber sig på alle gadehjørner, ikk’å’?
    Vore molekyler skilles jo ad og samles igen, og en ny ånd tager bolig i vore genopstandne atomer og molekyler, og kan den ånd styre min gamle materie bedre end jeg kunne selv, er det fint med mig.

    AagePK

    Monday, February 6, 2017 at 9:38 UTC

    • Det var en god korrektion, tak for den! 🙂 Du tager muligvis ordet åndelig for bogstaveligt. Min gode lærer sagde “mennesket er et dyr, som skaber mening”, og jeg vil gerne antage, at mening er noget, som er udenfor universets rum, – “mening” er ønsker, drømme og farver, som kun eksisterer i den menneskelige bevidsthed.

      Jeg har i nogen tid boxet med en gammel bekendt, som var en begavet pianist, der kunne spille mange af de store ting mere eller mindre perfekt, med drive, og glæde, han er efterkommer efter en, der næsten fik en Nobel Pris for at forske i bio-genetik, og som har fået en vej opkaldt efter sig! og at være søn efter en så dygtig mand har givet ham et ønske om at skrive en “Videnskabelig Skabelsesberetning”. Jeg har hørt på ham for venskabs skyld og fornemmer, at han går uden om katten som den varme grød (sic – høhø) og lissom ikke rigtig tør sige, at den menneskelige bevidsthed kan være afhængig af materien – biologien, kroppen – for at kunne give sig udtryk, men at bevidstheden dog ikke er det samme som materie.

      Jeg bliver glad, når jeg læser din kommentar, fordi den også uden problemer antager at det er mennesket, som “besjæler” atomerne og ikke atomerne som skaber bevidstheden 🙂

      På samme måde som min yndlings-musikforfatter skriver at “hvis man klipper ledningen til tændrørene i en bilmotor, vil den ikke køre, og man kunne fejlagtigt deraf slutte at kraften sidder i ledningerne.”

      Donald

      Monday, February 6, 2017 at 13:01 UTC

    • Jeg glemte at skrive, at forskningen i elementarpartikler har fået min gamle ven til at mene, at materie er frosset energi (sådan, næsten, altså!) og at bevidstheden sidder i elektronernes kvantespring (jeg tror han har temmelig mange alkohol-elektroner (kvante-)springende omkring i sin hjerne, når han begynder at missionere).

      Jeg ser hans ord som et arbejde på at forstå partikelfysikken og finde metaforiske udtryk for væren/ontologi.

      Donald

      Monday, February 6, 2017 at 13:06 UTC

      • Jamen Donald: al materie er energi! Energi forsvinder ikke, forbruges ikke, men flyttes bare til en anden form: kemisk energi, elektrisk energi, osv. Den kemiske energi frigøres ved iltningsprocesser på molekyleplan, elektrisk energi på atomar plan. Så er der beliggenhedsenergi, stråleenergi oma.

        Så prikker du hul på først molekylet, frigør du energi, og får atomer. Prikker du hul på atomet, får du frigjort mere energi, og får elektroner og så videre. I The Big Bang gik det den modsatte vej: en energiudladning af de helt store komprimerede energien til elektroner, der blev mast sammen til helium, og så ellers derudaf i atom-rækken. De yderste blev mere og mere ustabile, og har det med at forfalde til grundstoffer med lavere rækkenumre. Men: de er alle bygget af den samme legoklods: en lille mikroskopisk energienhed. Derfor kan vi lagre bl.a computeres hukommelse på mindre og mindre enheder: fra regnecentralens rørsystem via transistorer til chips, krystaller og nu snart nede på molekyleniveau.

        Så ja: vi består alle, medsamt vor omverden, af bunden energi. Og dog bevæger vi os! Og hvad er så dette, der bevæger os, muliggør tanke, omtanke, opfattelse af vor egen eksistens? Ånd? “Energier”, som nogle esoteriker mener? Intet er påvist, ligesom leddet, kvantespringet om du vil, mellem Lucie og hendes forfædre, og så Homo sapiens? Et missing link, som man sagde. Og det samme kunne man sige om det, der adskiller os fra de rene mineraler: vi består af de samme grundstoffer som mineralerne, men i modsætning til dem kan vi udfolde os i et selvstændigt liv, til vi igen mineraliseres, som bonden siger om den gødning, inklusive kød- og-benmel, han hælder ud på jorden.
        Så indtil vi finder dette Missing Link, må vi jo tro på ånd, sjæl, moana, spirit, og hvad vi ellers kalder den lille forskel på materie og liv. Hvis vi da ikke som den gamle græker tror på, at vi sidder i en hule og kigger op på nogle skygger, der bevæger sig og tror, at dette er livet. Eksisterer vi, eller lever vor ånd, vor tanke bare i en drøm? Er min computer her i Tranquebar kun noget, jeg drømmer? Er der en Donald, der læser min kommentar, eller er det bare noget, nogen bilder sig ind? 😉

        Som jeg sagde til en hindu, der ville vide om min tro: I believe in all good spirits. 🙂

        AagePK

        Tuesday, February 7, 2017 at 3:03 UTC

        • Jeg synes bare udtrykket “frossen energi” var så morsomt, godt ramt, en sjov metafor. Men problemet med mange metaforer er, at de får os til at tænke ontologi som et “newtonsk univers” eller bedre som billeder udtrykt i “klassisk fysik”. Jeg er ved at slå op og finde ud af, hvordan jeg kan sige mere om det.

          Har hørt udtrykket “der er atomer inden i mig”.

          Problemet for min gode ven udtrykte han selv således: Jeg prøver at finde ud af hvad bevidstheden er for noget.

          Igen i går hørte jeg en professor tale om bevidsthed, som om det var en biologisk biograf inde i hovedet, — som om bevidstheden er et produkt af biologiske processer. Men hvor er så drømmene, de indre billeder, og hvem er det der ser på dem 🙂

          Sidste halvdel af kommentaren, (hvad er så dette, der bevæger os … moana […]) er tæt på det svar, jeg giver, når man spørger mig om menneskets beskaffenhed.

          Donald

          Tuesday, February 7, 2017 at 13:47 UTC

        • Jeg håber I får flere smukke, gode dage i Tranquebar, Tharangambadi! Oh – bare det ikke regner hele tiden.

          Donald

          Tuesday, February 7, 2017 at 13:49 UTC

          • Vi, jeg:min kone ville hellere blive hjemme, har strålende solskin hver dag. Vagn “på floden” Olsen har lige været forbi med et hold fra “Victors Farmor”, vi delte viden og en Tranquebar Gin, samme opskrift siden 1616. Den tomme flaske står nu på vort lille museum i Kommandantens Hus, som vi lige har åbnet med trommer og tam-tam. Så er første del restaureret, og der er lang vej endnu. Hds. maj. Dronningen har været flink ved os, men kassen er ved at være tom. Jeg bespiste af egen lomme de mange gæster, 5.000 kr rækker både til varm mad og te med kage. Ikke noget med tørre fisk og brød her 🙂
            Såvel Victors farmor og Tranquebar gin’en har sin egen side, http://www.foreningen-trankebar.dk er lige her. Med nye billeder.

            AagePK

            Wednesday, February 8, 2017 at 2:04 UTC

            • Jeg har set på YR.no hvordan vejret er – DMI bekræfter, men skal lidt væk, til Pondicherry, provinshovedstad, tror jeg, for at få bekræftet at det er meget flot vejr, dejligt varmt. Det er dog fantastisk at man kan gøre så meget. Jeg kan godt lide at se billederne af hvordan der arbejdes på Kommandantens Hus.

              Jeg kan godt se at der er lang vej endnu. Jeg skal have fundet det andet hus, som blev restaureret, det må have været Guvernørens Hus, med bibliotek og tea-terrasse. Jeg er ved at skrive et lille indlæg om det, men er langt bagefter, og nu skal jeg nå at motionere lidt inden det bliver mørkt!

              Donald

              Wednesday, February 8, 2017 at 14:52 UTC


Comments are closed.