Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Indtryk fra gårsdagens tur: Hvordan fotograferer man kulde

Der var ét billede af en person i går, hvor man kunne se frakke og hue, hvilket antydede at det var en kold dag – ellers tænker man jo “sol! Aha, det var sommer”.

Men hvordan fotograferer man så et indtryk, som viser at det havde været frost og at det kun lige var over frysepunktet i de timer, hvor man gik tur, d.v.s. eftermiddag frem til solnedgang?

Her er et par forsøg:

Kan man ane is på den lavvandede lagune?

Kan man ane is på den lavvandede lagune? sne i skyggen til venstre?

Der er stadig rimfrost i skyggen under klitgræsserne

Der er stadig rimfrost i skyggen under klitgræsserne

Kontrasten gør det umuligt at se, at der faktisk er rimfrost – hvid rim – på sand-skråningerne under klitbevoksningen.

At solen står lavt er ikke i sig selv billedliggørelse af vinter – og netop disse motiver af sand og græsser (hjælme, marehalm) ser også grønagtige ud om vinteren. – Men med skarpt blik for sand og rim kan man i det mindste gætte, at det var koldt.

Og nu til noget helt andet. Hvad er det? Er der skispor i sandet? Slædespor?

Der var spor efter cykling på det meste af strækningen, men dette spor er ikke fra en cykel?

Der var spor efter cykling på det meste af strækningen, men dette spor er ikke fra en cykel?

Advertisements

Written by Donald

Saturday, January 28, 2017 at 19:52 UTC

Posted in Foto

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Noe(n) har slept noe(n).
    Virket kjølig med rimet .)
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Saturday, January 28, 2017 at 20:31 UTC

    • Ja hvis man ser efter, kan man godt se det.
      Klem på dig! 🙂

      Donald

      Sunday, January 29, 2017 at 0:52 UTC

  2. Det er sandelig en god ide at spekulere på hvorledes kulde fotograferes – og så gøre det på så illustrativ vis.

    Jørgen

    Sunday, January 29, 2017 at 19:20 UTC

    • Tak Jørgen 🙂 Ofte når jeg ser en film, senest i går “Mord i Wales: Hinterland”, beundrer jeg fotografens snedighed, og klipperiets og skuespillernes ihærdige arbejde, som ofte ender med at man bliver fuldstændig opslugt af historien og glemmer at det er film, skuespil.

      Men nu har film-fotograferne jo også de mest moderne apparater og en masse erfaringer og har formentlig sat sig ned og lært om farver og lys.

      Donald

      Sunday, January 29, 2017 at 21:32 UTC


Comments are closed.