Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Hvis et brød skal blive bedre, skal man ælte med hænderne

Min gamle kollega opfordrer mig til at ælte dejg med hænderne, men min idé var egentlig at undersøge, om man kunne lave et brød hurtigt og let (uden mel på bordet, uden håndrensning bagefter (min hud kan ikke lide det mere) og nem rengøring i opvaskemaskine af dejgskål og opvaskebørste, (men desværre bliver opvaskebørsten ikke ren og fri for dejg-rester)). Og ja, kan man godt, altså nøjes med skål og røremaskine (med dejgkroge), og brødet kan også spises. Det bliver nok bedre næste gang.

b70122-dejg-efter-6min-haever-fint-i-ovn-m-6906

b70122-dejg-slipper-er-ok-m-6902

b70122-dejg-bagt-kunne-spises-m-6911

b70122-dejg-bagt-melkpensl-skorpe-ok-m-6907

Written by Donald

Tuesday, January 24, 2017 at 0:39 UTC

Posted in Blogosofi

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du skal have styr på æltetiderne, hvis du bruger maskine: prøv at ælte x antal minutter, tag 1/3 fra til et brød, ælt videre til den tid, du brugte i dag, og sidste 1/3 ælter du så x antal minutter mere. Så skal de hæve lige længe, mærk dem med hhv 1, 2, og 3 snit. Når brødet er bagt, kan du så afgøre, hvilket brød du synes er hævet bedst. I hjemkundskabslæreruddannelsen ændrede vi på samme måde forskellige parametre, såsom håndæltning med 250 tag, 300 tag og 350: det optimale var 300 tag. Men også saltmængde, hævetid, gærmængde blev afprøvet på den måde, med 3 portioner hver gang.

    AagePK

    Wednesday, January 25, 2017 at 16:35 UTC

  2. PS: når brødet ER bagt, kan du ikke forbedre det ved at håndælte det.
    Ku’ ikk’ la’ vær’! 😉

    AagePK

    Wednesday, January 25, 2017 at 16:37 UTC

    • Det var nyttigt! Tak for idéerne, det skal jeg prøve. Jeg ved ikke om saltmængde har betydning, jeg ved dog at hvis man kommer for meget salt i, så dør gærcellerne 🙂

      Haha jeg skal nok lade være med at ælte brødene, når de *er* bagt! Men mit første forsøg kunne man sådan set godt have æltet, det var ikke gennembagt og satte sig på brødkniven! De første brød blev derfor ristet extra grundigt, 3x længste tid! Så var de knasende sprøde og ikke dårlige.

      Fuglene fik resten.

      Donald

      Wednesday, January 25, 2017 at 17:48 UTC

  3. At håndælte er glimrende motion!

    Jørgen

    Friday, January 27, 2017 at 19:28 UTC

    • Jo det er det nok, men rengøringen bagefter er for krævende. Det er meget rart at det kunne lade sig gøre at ælte dejgen med dejgkrogene, udelukkende med dem. Overskriften er egentlig vildledende – jeg ved ikke hvor meget bedre det bliver af at man ælter med hænderne, jeg er tilbøjelig til at tro, at håndmixer med dejgkroge er en fornuftig løsning.

      Donald

      Saturday, January 28, 2017 at 1:01 UTC

      • Jo, Donald, men som jeg skitserede ovenfor, kan man ælte både for meget og for lidt, og så hæver brødet ikke ordentligt, men bliver klægt.
        Her regner det temmeligt meget, monsun på den forkerte tid, og det går ud over rishøsten. De skulle holde sig til ragi, en hirsesort, den er sundere, hvid ris giver ingen næring, men store maver. Og deres brød er om muligt mere kedeligt end engelsk eller dansk toastbrød.

        AagePK

        Saturday, January 28, 2017 at 4:03 UTC

        • Ja det er en god måde at arbejde på, tage tid osv. Jeg vil tro at jeg med røremaskinen nåede frem til den absolut bedste æltning, dejgen hævede både før brødformning og i ovnen. Men til gengæld var det lidt svært at få formet to formbrød med en grydeske – det lykkedes, men som man ser er overfladen ikke ligefrem indbydende.

          Det vejr er desværre ikke til at forudsige og vi der ikke kender monsunen, forstår ikke dens ødelæggende virkning. Det lyder som en god idé at dyrke hirse. Landmand Erichsen (Retro-Bonden i TV) var i Nepal og så på bl.a. hirsedyrkning. Men for risens vedkommende synes jeg man skal være retfærdig, det er muligt at lave sunde ris, men den polerede aromatiske ris, som min onkel kaldte “den lækre, lette, fluffy substans, som dufter så godt (og smager godt pga. kødsovs eller hvad det nu var man kom oveni i Persien og middelhavskøkkenet)” den er afskallede og polerede ris, som har mistet al fornuft, ja, men så kan man jo prøve med fuldkorns-ris. Jeg har lige prøvet nogle af Rema’s parboilded fuldkornsris – de smager ikke specielt lækkert, men de er sundere.

          Der arbejdes somme tider med at lave bedre brød i DK, men alle brødtyper lider formentlig af at man fjerner kimen, hvorved melet holder længere men er uden micronæring. (Hedder det det?)

          Donald

          Saturday, January 28, 2017 at 10:01 UTC


Comments are closed.