Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Meyers Varelexicon

I begyndelsen af 1900 tallet læste en handelsmand lidt om hvordan man fremstiller de produkter, man handler med. Nogle læste mere end andre, nogen lærte det ved at bruge tingene og tale med de folk, der lavede dem, men det er klart at der er en vis fordel ved at kunne læse om processer, som producenten måske ikke ønsker at tale for meget om.

Vare-beskrivelser og produktions-beskrivelser, det er en af de ting, jeg ville samle på, hvis ikke jeg har besluttet at jeg ikke skal være et museum. De vigtigste opgaver lige nu i resten af mit liv er at skrive om noget helt andet, uddannelse og vores holdning til uddannelse og prøver, det er det, som ligger mig mest på sinde.

Men ikke desto mindre studsede jeg, da jeg hentede dagens avis og slog op på side 5. Var det en reklame, som man skulle klippe op? Stod der noget inde mellem de almindelige avissider?

Written by Donald

Saturday, January 21, 2017 at 1:01 UTC

Posted in Foto

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det må vel høre til en af de mere sjældne hændelser at få en avis fremstillet af to overlappende ruller papir.

    Jørgen

    Saturday, January 21, 2017 at 6:49 UTC

    • Min første tanke var: Mon jeg kunne sælge den på Den Blå Avis … som samlerobjekt!?!
      Men det er for langt ude. Det er bare et af de øjeblikke, hvor man får et sjældent indblik i produktionsprocessen.

      Donald

      Saturday, January 21, 2017 at 13:01 UTC

  2. Er siderne fortløbende nummererede, prøv lige at tælle efter, om de evt har sprunget de 2 sider over. Ellers må du fugte siderne med eddike, det kan i visse tilfælde fremkalde hemmelig skrift, så vidt jeg husker fra Jan-bøgerne. Eller sådan noget. 🙂

    AagePK

    Saturday, January 21, 2017 at 9:45 UTC

    • PS: hvorfor var det kun én handelsmand, der læste… 😉

      AagePK

      Saturday, January 21, 2017 at 9:46 UTC

      • Han var sådden en slags spøgelse, en generisk handelsmand, genetisk modificeret …

        Donald

        Saturday, January 21, 2017 at 13:04 UTC

    • Siderne er der alle sammen! Ja, det var også min første tanke: “Det må være et hemmeligt budskab til læserne, et eller andet man skal gøre, hvis man bliver nysgerrig, og så åbenbarer der sig en annonce for ét eller andet tosset produkt! Aha! Jeg modtager hemmelige budskaber!” –

      Men således var det ej.

      Det var blot ruller, som var blevet sat til at forlænge hinanden, og det må være fordi det er afsindigt tungt at skulle “tråde” print-systemet med en ny rulle, eller fordi producenten af rullerne har måttet slutte ved en halv rulle og har sat den sammen med næste produktion.

      Donald

      Saturday, January 21, 2017 at 13:03 UTC

  3. Ingen manglende sider og dobbelt? Jaja, mye rart skjer.
    Klem på deg ❤

    Mormor

    Saturday, January 21, 2017 at 16:24 UTC

    • Ingen hemmelige meddelelser i avisen mellem de officielle sider 🙂
      Klem på dig 🙂 ❤

      Donald

      Sunday, January 22, 2017 at 10:57 UTC

      • Synd
        klem på deg ❤

        Mormor

        Sunday, January 22, 2017 at 11:31 UTC


Comments are closed.