Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

De spiser op, gør de, fuglene

Jeg kunne se, at en solsort kom ud fra buxbommen og kiggede efter mad. Det var her jeg for 5 år siden holdt liv i en førstårs solsort med havregryn, fedt, frø og hvad jeg ellers havde, som jeg håbede kunne gøre gavn. Og vand. Vinteren 10-11 var der jo hård frost.

Når det er sommer, kommer solsorten ikke så tæt på huset, men om vinteren er buskene et rart sted, fordi de giver læ.

Den lille fugl hoppede ud fra buxbommen: da det jo nu er frost, så skulle der jo være noget mad her … ikke? den kiggede skråt op på mig. OK – jeg fandt havregryn frem, og kom i tanke om at jeg stadig har 10 kg. æbler. Frem med ét.

Fuglene har spist hele æblet, bid for bid - de har spist op, så godt de nu kan

Fuglene har spist hele æblet, bid for bid – de har spist op, så godt de nu kan

Fuglene er gladere for mine gamle æbler end for solsikkefrøene, og de efterlader fordøjede æbleklatter på fliserne. Så får de da ikke ondt i maven af dem, tænker jeg.

For et par år siden købte jeg en foderautomat, og den er igen i brug, men det er jo kun de helt små fugle, som har glæde af den, de kan sidde på pinden og holde balancen, pikke gennem hullet til frøene og – mirakel – afskalle dem og spise kernen. Men det går meget langsomt sammenlignet med æblespisningen.

De sidste par dage har fuglene spist 1 kg. æbler om dagen. Der er en fugl som ligner en trækfugl fra Sverige – sjagger, tror jeg.

Written by Donald

Tuesday, January 17, 2017 at 10:41 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alltid morsomt med fugler og slikt i nærheten.
    Om du har anldning til å fore dem, kommer det tilbake, som hos deg og meg.
    her er det dompapen og meisene som lager ståhei og hakkespetter. Trivelig.
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Tuesday, January 17, 2017 at 10:46 UTC

    • Ja de kommer tilbage. Man siger ellers at det ikke nytter at fodre fuglene, at mange af dem alligevel dør i frosten og at rovfuglene æder løs af dem, men jeg er ret sikker på at vi har reddet et liv! Det er hyggeligt, triveligt!
      Klem på dig! 🙂

      Donald

      Tuesday, January 17, 2017 at 10:51 UTC

  2. Her er gået til makronerne kan man se på billedet. De sidste æbler af egen høst blev i går til fuglefoder og det er de, i alle tilfælde solsorten, glade for. Det skal noget energi til at holde kulden fra døren. Sjovt billede.

    Jørgen

    Tuesday, January 17, 2017 at 11:12 UTC

  3. Fuglefodring er til gavn for de individer og arter som kan tilpasse sig, og solsorten har i den grad tilpasset sig parcelhuskvarteret.
    Solsorten var en ikke særlig hyppig art i skovbryn og lignende for 100 år tilbage. Det er ændret.
    Effektiv fodring holder også mange af solsortehunnerne fra at trække væk om vinteren. Biologien er ellers den, at hunnerne trækker væk i hårde vintre medens hannerne bliver tilbage og forsvarer territoriet.

    Grågæssene har lidt af den samme forandring i deres adfærd. Flere vintergrønne marker giver grågæssene et kæmpemæssigt foderbræt, som holder dem fra at trække væk om vinteren.

    Her i vor kommune er blisgæssene fredede, idet en gruppe blisgæs i en lang årrække har valgt at blive her vinteren over i stedet for at trække videre til kanalegnene, og man ønsker at se udviklingen.
    Antallet af overvintrende blisgæs her i området stiger år for år, så adfærdsændringen ligner en succes.

    natural2222

    Wednesday, January 18, 2017 at 3:58 UTC


Comments are closed.