Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vinterlys – hvordan skildrer man det

Et billede siger mere end 1000 ord. God talemåde, som bare ikke forklarer hvorfor, om det gælder alle billeder? Hvordan gør man?

Hvis man skal gengive “vinterlys” med billeder, så slog det mig, at de nøgne bøge og de mere exponerede fyrretoppe måske kan give lidt af den fornemmelse. Afsted på tur:

Written by Donald

Monday, January 16, 2017 at 0:31 UTC

Posted in Foto

Tagged with , ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. For at kunne erstatte de 1000 ord med et billede kræver det, at modtageren kan læse billedet. “Al kommunikation foregåer på modtagerens præmisser.” Således også her.
    Jeg har gennem tiderne jo skulle lære børn at “tømme et billede”, så de blev opøvet i at få alle detaljer med og på den måde “læse” budskabet. I dine billeder skal man jo lægge mærke til det lave lys, som indikerer vinterhalvåret, men også det klare lys og den høje himmel, der fortæller mig, at det højest sandsynligt hverken er November eller December, hvor vi jo oftere har gråvejr pga skydækket. Og alle blade er faldet, altså er det heller ikke en Oktober-eftermiddag.
    Min erfaring er desuden, at vi mennesker med alderen ser billeder forskelligt, og at også kønnet ser ud til at gøre en forskel: som barn kunne min datter lynhurtigt skimme/scanne et billede og næsten på samme måde som jeg finde de væsentlige detaljer, der gav en historie. Min kone var derimod mere fokuseret på det faktiske billede, om jeg så må sige. Det fik mig til at lægge mærke til, hvordan forskellige mennesker, jeg har mødt, læste billeder og øjeblikke i naturen; jeg tillader mig derfor at henvise til vor hule-tilværelse, hvor mænd på jagten skulle læse naturen lynhurtigt for at fange hjorten uden at blive ædt af løverne, mens konen skulle finde rundt i hulens mørke, passe på, så oldingen ikke faldt i bålet, og knægten ikke kravlede ud til sabeltigeren. Derfor er kvinder mere auditive, og mænd mere objektive, øh, nånej, godt nok hedder øjet på et kamera et objektiv, men… 😉 Nå, optisk må nok være det rigtige begreb: kvinder er auditive, mænd optisk orienteret, altså, helt generelt.

    AagePK

    Monday, January 16, 2017 at 13:36 UTC

    • Helt enig – jeg burde egentlig have understreget at det var de sidste to billeder, som viser “vinterlys”, men de første 2 viser så til gengæld overtøj og frost (ikke pløre på vejen).

      Donald

      Monday, January 16, 2017 at 17:05 UTC

  2. I disse tider, hvor alle og enhver tager 1000 billeder om måneden, burde man ændre talemåden til “Et godt billede siger mere end 1000 ord”.
    Nogle gange har jeg lyst til at sige 1000 ord om billeder, som fotografen selv tror er sindssygt gode, men som de fleste andre ville opfatte som temmelig dårlige 🙂
    Det bløde lys en times tid før solnedgang er i øvrigt – i mine øjne – lige blødt og skønt hele året, men denne gyldne time falder i sagens natur på forskellige tidspunkter hen over året 🙂

    Ellen

    Monday, January 16, 2017 at 17:36 UTC

    • Af disse billeder er det egentlig kun “Bøgetræer – Vinterlys” som jeg synes er interessante, men jeg håbede at det sammen med de andre gav en stemning af en skov (Tisvilde Hegn) på en vintersøndag, hvor kontorfolket er ude af kontorerne, og hvor luften er kold og klar.

      Donald

      Monday, January 16, 2017 at 19:21 UTC

  3. Det er da et godt spørgsmål. De to øverste billeder er ikke en skildring af vinterlys, men billeder taget et sted i en skov en vinterdag. De to nederste er skildringer af vinterlyset, der rammer bøgetræerne på den særlige både det sker på i januar og hvor lyset trækker striber som følge af den lavthængende sol. Det sidste kunne måske være meredramatisk, hvis den øverste halvdel af billedet blev skåret væk.
    Når vinterlys skal skildres forekommer det ofte at have noget med kølige farvetemperaturer at gøre, men dine billeder viser jo at farvetemperaturerne sagtens kan være varmere.
    Jeg synes i øvrigt det bedste vinter-lys-billede er de i de to forrige indlæg med manden der går og cyklisten man kun fornemmer når billedet ses stort. Her tror jeg du skildrer lyset der rammer skoven og lader det passerer et sted på en meget fin måde, noget man går ind i og opsluges af. Eller noget i den stil.
    Jeg skal nu genlæse de spændende tanker i indlægget om traumevandring for et par gange siden.

    Jørgen

    Monday, January 16, 2017 at 19:47 UTC

    • Ja, det sidste billede kunne blive mere årstidsbestemt ved kun at bruge den nederste del (eller rette kameraet lidt nedad).
      Og de to øverste billeder er taget med netop for at gøre det tydeligt at det er en vinterdag i skoven – en søndag med mange skovgæster. Jeg kan bedst lide bøgestammerne, men jeg synes kameraets auto-fokus har svigtet mig (det er lidt sløret, lidt uskarpt).

      Donald

      Tuesday, January 17, 2017 at 10:18 UTC


Comments are closed.