Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Når stranden er som et dansegulv ved lavvande

Så skal vi på tur igen - jeg vender mig om for at få et billede af nedkørselen, der om sommeren bliver brugt hvis en ambulance skal hente en druknet

Så skal vi på tur igen – jeg vender mig om for at få et billede af nedkørselen, der om sommeren bliver brugt hvis en ambulance skal hente en druknet

Stormene Urd og dens ikke så skrappe efterfølger har jo bevirket at der er flyttet rundt på store sten og skyllet en del bløde lerklinter og sandklitter ned på stranden. De fleste ødelæggelser ved Tisvilde Hegn og Melby Overdrev er af lille eller ingen betydning; havet tærer, og vinden bygger klitterne op igen, med lidt hjælp.

Som ung gik jeg med min kæreste på klitterne her og noterede mig at de var skyllet halvt væk af en storm (altså også dengang for 47 år siden) og at skovløberne havde bygget risgærder, som stoppede sandet og fik klitterne opbygget igen. Disse risgærder fulgte jeg år for år, indtil de til sidst, måske 1975, var begravet i sand. Der blev lavet flere risgærder – indtil 1990’erne, tror jeg.

Den er bred, stranden, ved lavvande, og yderst ved vandkanten er den glat så man kan gå hurtigt

Den er bred, stranden, ved lavvande, og yderst ved vandkanten er den glat så man kan gå hurtigt

En halv kilometer fremme er stranden pludselig stenet, og det er svært at gå - de andre gik op på stien i klitterne, jeg tog en skovvej, som kaldes Strandvejen

En halv kilometer fremme er stranden pludselig stenet, og det er svært at gå – de andre gik op på stien i klitterne, jeg tog en skovvej, som kaldes Strandvejen

Januar for 10 år siden: Man kan godt genkende egegrenen til venstre i billedet

Januar for 10 år siden: Man kan godt genkende egegrenen til venstre i billedet

Uden tilknytning til indlægget - jeg var på en skøn spadseretur i dag -- man kunne selvfølgelig godt filosofere lidt over det at gå mod lysere tider

Strandvejen – selv om vinden var svag, var det bedre at gå her end på den helt åbne strand (samme billede som illustration til gårsdagens indlæg om tavshed der taler)

Næsen løb og jeg valgte at gå en kort rundtur, op ad skrænten og hen til udsigten fra Brantebjerg

Næsen løb og jeg valgte at gå en kort rundtur, op ad skrænten og hen til udsigten fra Brantebjerg

Lidt efter var solen bag disen

Lidt efter var solen bag disen

Written by Donald

Saturday, January 14, 2017 at 23:30 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. En fin tur, uansett, tror jeg. Takk for bilder 🙂
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Sunday, January 15, 2017 at 17:10 UTC

    • Ja det var en fin tur, i den grad! Jeg er glad for at du kan lide billederne 🙂 Klem på dig ❤ 🙂

      Donald

      Sunday, January 15, 2017 at 23:36 UTC

  2. Her er også gode skildringer af vinterlyset, især det nederste og det med cyklisten.

    Jørgen

    Monday, January 16, 2017 at 19:49 UTC

    • Tak – disen er lige tilpas, synes jeg, til ikke at gøre solnedgangen alt for trist! 🙂

      Donald

      Tuesday, January 17, 2017 at 10:19 UTC


Comments are closed.