Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Istid – en hilsen

Aurikel, Primula, Bjørnens Øre, Mountain Cowslip (hvad betyder det?) –

Aurikel indendørs i Januar

Aurikel indendørs i Januar

Det er en plante, som også kan blomstre om vinteren og som kan tåle frost. Hvis man ikke driver den frem, så blomstrer den henad foråret, ikke nu, hvor vi er midt i den glatte tid. (Jeg tør ikke gå udenfor, det nye isslag er voldsomt glat fordi temperaturen er lige omkring 0°C. En skulderskade nu? Det ville være dumt.) Det morede mig at gå på opdagelse i Wikipedia i de forskellige sprogs beskrivelser af denne almindelige prydblomst, og det gav pote, overraskelse, oprindelse blev beskrevet forskelligt.

Hollandsk Wikipedia skriver bl.a.:

De plant is een relict uit de laatste ijstijd en oorspronkelijk afkomstig uit het Tiroler Gschnitztal.

Det får jeg til (direkte oversat): Planten er et levn fra sidste istid, og ursprungelig (oprindelig) forekomst i Tyrolske Gschnitztal.

=== === ===

Aurikel betyder …

Written by Donald

Saturday, January 7, 2017 at 11:09 UTC

Posted in Jordens Historie

Tagged with

14 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Cowslip er jo noget, som er slipped out of the cow, mon ikke? Altså, den gror ude blandt køernes efterladenskaber, iflg engelsk wiki.
    Og Tyroler Gschnitzltal er en sidegren af Wiener Geschnitzeltal! 🙂

    AagePK

    Saturday, January 7, 2017 at 19:48 UTC

    • Jaaa … joeh. Cowslip, OK. Der er en anden art, som man får at se ved opslag på Cowslip, Primula veris (den vi køber hedder Primula auricula, ikke sandt?) og P.veris har virkelig mange andre kælenavne: Name also: Key Flower, Key of Heaven, Lady’s Keys, Firy Cups, Petty Mulleins, Crewel, Buckles, Paigle.
      Og det var for den (P.veris) at der var et gæt på at det nok var fordi den vokser i kogødning. Det synes jeg lyder mærkeligt.

      Donald

      Saturday, January 7, 2017 at 21:19 UTC

      • Om køerne slipper in the meadows eller in the mountains: noget gylle er det allenfals. 🙂 Cowslip hedder de jo begge, ok?

        AagePK

        Saturday, January 7, 2017 at 22:14 UTC

        • Se under Mountain Cowslip, så får du Primula auricula på wiki.

          AagePK

          Sunday, January 8, 2017 at 8:17 UTC

        • Jaha – gylle eller kokasser er det altsammen, det er jeg med på, men jeg har svært ved at tro, at primula, aurikel, og hvad de nu hedder alle sammen, kun vokser i kokasser, – og dog, når de har stået en sæson her udenfor, så er det som om de bliver mindre og mindre, måske er de netop i stand til at udnytte gødning bedre end andre planter.

          Donald

          Sunday, January 8, 2017 at 12:58 UTC

          • Jeg havde ikke svært ved at finde de forskellige primula’er på Wikipedia, det var bare det at kun Primula veris havde den mulige forklaring, at planten ofte vokser i en kokasse. Den anden fandt jeg først, fordi jeg husker vinter-drevne primula’er som aurikel – det er længe siden en blomsterhandler forklarede at de kan tåle frosten. Derfor synes jeg det var morsomt at falde over bemærkningen i Wikipedia at denne plante er en hilsen, et levn, fra sidste istid; den har kunnet vokse på kanten af bræerne. Måske vokser den i dag på Sydgrønland ?

            Ja minsandten, Primula egaliksensis (Greenland primrose). Og Newfoundland, Canada, Asia …

            Donald

            Sunday, January 8, 2017 at 13:02 UTC

  2. Jeg tror at arten er en pionerplante og netop er krævende i forhold til næringsstoffer og lys.
    Derfor gror den bedst ved kokasserne på hårdt afgræssede arealer og i sin tid ved køernes drivgange til og fra overdrevet (Det danske navn: Kodriver).

    Det er særdeles stabile planter i haven, når de slipper for konkurrence fra stærkt overskyggende arter.

    Jeg tillader mig lige den frækhed at henvise til et lille indlæg jeg skrev i sin tid om vore egne kodriver i haven:
    http://farmer.smartlog.dk/julias-blomster–post53223

    natural2222

    Monday, January 9, 2017 at 3:12 UTC

    • Det er selvfølgelig ikke en frækhed, det er en smuk historie, som jeg håber Jørgen og Ellen og AagePK også vil læse.
      Det er også et utroligt smukt billede af Julias blomster, og jeg blev dybt berørt af billedet og historien.

      Donald

      Monday, January 9, 2017 at 11:14 UTC

      • Nu har i hvert fald Jørgen og Ellen læst den smukke historie. Tak for at gøre opmærksom på den 🙂

        Ellen

        Monday, January 9, 2017 at 22:06 UTC

  3. Takk for lenken til Julia og primulaen 🙂
    Klem på deg 🙂 ❤

    Mormor

    Monday, January 9, 2017 at 13:22 UTC

  4. Jeg må være blevet afledt da jeg læste dette indlæg, idet jeg mente jeg havde skrevet en kommentar. Det havde jeg så ikke.
    Primula ses alle steder lige nu, men jeg husker især primula fra mine forældres have, hvor de dannede afgrænsning mellem nogle bede og gange. Det var altid en fornøjelse af se dem tidligt om foråret.
    Jeg har læst farmeres historie, som er livsbekræftende. Jeg kan godt forstå at de gamle blomster skal blive hvor de er. Og det ser ud til de har tænkt sig at blive øjenfryd hver år de næste 100 år.

    Jørgen

    Monday, January 9, 2017 at 14:40 UTC

    • Jamen altså – det er da godt du ikke gik glip af Farmers historie. Den er livsbekræftende. Hun fik heldigvis en datter, som kunne blive mor til Farmer! 🙂

      Donald

      Monday, January 9, 2017 at 20:24 UTC

  5. […] skrev Donald om planten og dens hilsen fra istiden. Du skulle læse historien og de mange kommentarer, der […]

    Primula - Kort og godt

    Monday, January 9, 2017 at 15:06 UTC


Comments are closed.