Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Støvlevand og manglende trapper

Ved Kaprifolievej har trappen overlevet, jeg tog samme trappe som sidste år, og så er det ideen at gå lidt hen ad stranden og op ad en anden offentlig trappe.

Denne gang bemærkede jeg at det lignede at den store sten forneden af trappen havde flyttet sig længere ud mod havstokken!

Den store sten for foden af trappen - har stormen flyttet den lidt længere udad mod havet?

Den store sten for foden af trappen – har stormen flyttet den lidt længere udad mod havet?

Her begyndte det at blive lidt for vådt

Her begyndte det at blive lidt for vådt

Jeg gik modsat retning af hvad jeg plejer, og kunne huske at der er en trappe sådan ca. 500 meter længere henne. Men selv om det var lavvande, var der ikke sand at gå på, og noget af sandet var så blødt, at det må betegnes kviksand. Jeg tror det er ler fra nedstyrtning af skrænten, som er dækket af et tyndt lag sand, og leret suger gummistøvlerne af.

Så kort sagt, jeg fik støvlevand.

Men heldigvis var der resterne af en trappe, det måtte være den offentlige trappe, der var blevet smadret.

Kystskrænten ved Holløse er skredet igen - plastisk ler som andre steder i Danmark gør den meget ustabil både for indre vandtryk og gnav forneden

Kystskrænten ved Holløse er skredet igen – plastisk ler som andre steder i Danmark gør den meget ustabil både for indre vandtryk og gnav forneden

Jeg kunne godt lige kravle op på den, men kun ved at lægge mig på maven og suge mig op på det stabile stykke af trappen. Det meget ler-mudder undgik jeg med nød og næppe, og jeg brækkede hverken ben eller slog skinneben på klatreturen.

Men det var en privat trappe. Det stod der med hvide bogstaver, når man kom et stykke op. Den offentlige trappe var væk, skyllet bort og revet ned, gætter jeg.

Det var ikke så godt, for jeg havde jo ikke ligefrem lyst til en baglæns klatretur med risiko for benbrud og hjernerystelse eller det, der var værre. Så jeg fortsatte og endte med at undersøge om der var mulighed for at gå udenfor trappen det sidste stykke hen til et offentligt græsareal (hvor den gamle trappe havde været) – men nej, det kunne man ikke. Så gik jeg forsigtigt ind i den fremmede sommerhushave, der var lys i den store udsigtsstue, og to høns løb væk fra mig. Jeg gik ud til vejen, der var en lukket dør, med hængelås, der dog ikke var låst – så jeg listede igennem.

En forunderlig oplevelse. Den første af sin slags: Høns i en sommerhushave!

Smadret af Stormen Urd - det må være den offentlige trappe

Smadret af Stormen Urd – det må være den offentlige trappe

Written by Donald

Monday, January 2, 2017 at 13:14 UTC

Posted in Hav

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hadde nok ferie de hønsene 🙂
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Monday, January 2, 2017 at 14:06 UTC

    • Ha ha ha! De høns hold ferie 🙂
      Klem på dig! ❤

      Donald

      Tuesday, January 3, 2017 at 0:08 UTC

  2. Det lyder som en smule dramatisk tur – med støvlevand, ad private trapper, gennem privat have med høns. Godt det hele gik godt.
    Hvad mon der sker når det nye blæsevejr tager fat.

    Jørgen

    Tuesday, January 3, 2017 at 18:48 UTC

    • Jeg kan høre at det allerede blæser kraftig her, men det er ikke storm – endnu! Vandmasserne i Kattegat presses sydpå, så derfor får de høj vandstand ved Sjællands kyster, ved Holbæk, Roskilde Fjord (Jyllinge) osv.

      Det er på tide at vi får byggevedtægter, som sørger for at lavereliggende områder ikke må sælges som byggegrunde. De allerede lavtliggende må vi beskytte med diger, – gode diger, som koster en halv bondegård, men som redder en hel bondegård (investeringen kan betale sig).

      Donald

      Tuesday, January 3, 2017 at 19:17 UTC


Comments are closed.