Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Borehuller til dynamit

Geologisk set er placeringeren af de store sten her ikke interessant. Stenene er transporteret hertil af mennesker, som bruger stenene til kystbeskyttelse. Jeg var lidt i tvivl om hvorfra de store granitsten kom, indtil jeg faldt over denneher (i går – lige før jeg fik støvlevand).

Sten med riller, som må være bore huller til dynamit

Sten med riller, som må være bore huller til dynamit

Nu har jeg jo ikke været på sight-seeing i et stenbrud, men jeg har set klippevægge ved rastepladser langs E6, med lignende striber efter borehuller, hvor der er sprængt stykker væk for at gøre plads til vejanlægget.

Written by Donald

Monday, January 2, 2017 at 0:29 UTC

Posted in Jordens Historie

Tagged with ,

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. De borehuller har vist intet med nytårskrudt at gøre.

    Jørgen

    Tuesday, January 3, 2017 at 18:52 UTC

    • Nej det har intet med nytårskrudt at gøre! 😀 😀 – der er åbenbart salg i granit til kystbeskyttelse, men jeg tvivler på at det er en god forretning, når “sten-affaldet” skal transporteres så langt.

      Donald

      Tuesday, January 3, 2017 at 19:19 UTC

      • Hvor mange tusind tons fik vi fra Norge til Storebæltsbroens sikring? Vi har lige fået flere skibsladninger til en høfde ved Eriks Hale øst for Marstal.

        AagePK

        Tuesday, January 3, 2017 at 20:30 UTC

        • Hvis man hentede det fra Bornholm ville der jo ikke være noget tilbage af Bornholm!

          Men i gamle dage var der noget, der hed “stenfiskere”, min svigerfar, som døde inden datteren blev født, fiskede efter sten. Der var vistnok et problem med den forretning, når man svingede sten indenbords og lagde dem i lastrummet, skulle man være meget forsigtig for at der ikke gik hul i bunden.

          Donald

          Thursday, January 5, 2017 at 0:43 UTC

          • Min fader, bibliotekaren, tog 14 dage med stenfiskeren m/s Ulina af Marstal oppe ved Frederikshavn. Skipperen Ole Hald var en af familiens gode venner. Den tur var han meget glad for, det var en stor oplevelse for ham. Min lillebror mønstrede på som skibsdreng og tog nogle ture til Sverige med ham.
            Lundh er storeksportør af norsk granit, larvikit, som sendes til Kina for at blive skiveskåret, hvorefter det sendes som bordplader og lign. ud i Verden. Det blev til 41.000 kubikmeter i Oktober alene. Ifølge netavisen E24:Klarer ikke eksportere nok granit
            Kystsikringsmateriale er nok mestendels affald fra vejgennemskæringer og tunnelbrydning, det er jo mere ireelle stykker.

            AagePK

            Thursday, January 5, 2017 at 8:30 UTC

            • Sorry: skipper hedder Kaj.

              AagePK

              Thursday, January 5, 2017 at 8:31 UTC

          • Ja, jeg kom pludselig i tvivl om det virkelig hedder “stenfisker”.

            Der trænges virkelig til kystbeskyttelse.

            Når E24 skriver at man ikke klarer et exportere nok, betyder det så at Norge gerne ville sælge mere? eller at det ikke kan betale sig, det klarer vi ikke, det duer ikke, vi kan ikke holde prisen, kunderne må undvære vores sidste leverance, selv om de så ikke har nok?

            41,000 m³ er jo en sjat, men hvis man har et fjeld på 1 km³ (og dem har Norge jo mange af) så er det jo 1,000,000,000m³, og så er 41k jo kun en halv ti-tusindedel.

            Donald

            Thursday, January 5, 2017 at 12:14 UTC

            • Ifølge avisen kunne man ikke følge med ordrerne, varen er endog meget efterspurgt. Har du været på Arken? Der har de en væg med den blånistrede larvikit, den er meget smuk.
              Derudover indgår finske Palin og også et stenbrud i Ukraine i koncernen. Du burde kigge hos Lundhs, der er meget flotte granitter, og for fleres vedkommende også billeder af deres oprindelse, luftfotos af forskellige stenbrud.
              Men tænk lige 41.000 m2 på lastbiler, og i skibe: og på én måned!

              AagePK

              Thursday, January 5, 2017 at 13:16 UTC

            • Ja jeg har set Arken mange gange, men ikke for nylig. Jeg kan godt forestille mig en væg af blålig granit, flot! Jeg husker med undrende glæde den første gang jeg så granitsøjler i Carlsberg Jesuskirken i Valby, det smukkeste bygningsværk man kan tænke sig – forudsat at man kan lide stilen.
              Jeg kan slet ikke forestille mig lastbil-række med 41000 m3 granit! Hellere et tog som kultogene i USA, nordpå, tror jeg, åbne miner, kæmpe huller, som får last-togene til at se små ud!

              Måske kan jeg se 1000 m3 for mig, 20x5x1 meter granit på en kæmpelastbil, og så 410 af dem! 410?! og mere end 100 tons på hver? Nej nej, det kan dækkene ikke holde til, det må fordeles på 4 biler, 1x10x2.5 meter! Det er ikke klogt at transportere sådan noget, der må være bedre løsninger. X-Bloc af cement?

              Donald

              Thursday, January 5, 2017 at 14:14 UTC

            • Donald

              Thursday, January 5, 2017 at 14:15 UTC

            • Det er på den ene side af søjlen lige bag ved billetskranken (hvis de da ikke har flyttet den siden jeg var der sidst). Altså den sorte granit med de koboltblå feltspatkrystaller, i Arken. Den har vægtfylden 2,73, og der blev eksporteret for 660 mil kroner, altså norske, i 2005.
              Hvis en lastbil må laste 20 tons, giver det altså 7,3 m3; værdien er 26.830 norske kroner, og du skal bruge 2050 lastbiler til at flytte Oktober måneds salg. Det gav lige 55 mil i kassen.

              AagePK

              Thursday, January 5, 2017 at 15:19 UTC

            • Nej den kan jeg ikke huske, men det med de koboltblå feldspat krystaller får nu alligevel en klokke til at ringe. Jeg vil se efter i Google Images og Arkens præsentationsbilleder …

              Donald

              Thursday, January 5, 2017 at 17:19 UTC

            • Nej jeg kan ikke finde billeder, men i mit hovede er der et billede af en meget smuk stensøjle, som jeg nok ikke har tænkt over at man ville kunne få fremstillet under betegnelsen “Norsk Granit”. Og ja, sandelig, jeg ved at granit kan være meget smukt.

              Donald

              Thursday, January 5, 2017 at 17:37 UTC

          • Hvordan så der ud med 160 centimeter højvande?

            I dag hørte jeg endelig en spag røst sige noget om at det nok ikke var en god ide at reparere huse skadet af højvande, når man jo kan forvente at det sker igen, så det var nok en bedre idé at genopføre husene et andet, vandsikkert sted.

            Donald

            Thursday, January 5, 2017 at 12:16 UTC

  2. Det ligner huller efter stenorm. De svenske stenorm er næsten lige så slemme ved klipper, som danske pæleorm kan være ved skibe.

    AagePK

    Tuesday, January 3, 2017 at 18:59 UTC

    • Gisp! Det må være Midgårdsormens yngel!

      Donald

      Tuesday, January 3, 2017 at 19:19 UTC


Comments are closed.