Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Høreskader, øreskader, øjenskader

Jeg ved snart ikke hvad der er værst, høreskade eller øjenskade. Det er vel øjenskader. Men et døvt menneske er alvorligt ensom, med mindre man har lært sig at læse, mundaflæse og bogstavlæse.

24:15 blev himlen oplyst af raketter

24:15 blev himlen oplyst af raketter

Smukke farver, flot flot

Smukke farver, flot flot fyrværkeri

Jeg nyder altid synet af fyrværkeri, man bliver jo fascineret af de smukke farver, der lyser mod en mørk himmel. Men jeg havde glemt ørepropper, og jeg har just netop i den forgangne uge haft nogle anfald af tinnitus. Den blev somme tider så stærk, så der skulle meget radio og TV til at modsvare det. Jeg tænder fx. for Radio24 og det kører med medium styrke, så bemærker jeg ikke ørets “baggrundsstøj”. Når jeg er ude, enten det er indkøb eller spadsereture, så er der så meget naturstøj, så tinnitus bliver kvalt.

Men jeg kunne jo ikke risikere at fremprovokere en nytårs-tinnitus, så efter at have holdt mig for ørerne det meste af tiden – bragene blev højere og højere! – så sagde jeg farvel og gik tilbage og læste læste Ken Follett’s forord til “Jordens Søjler”.

Man ved jo at både høj musik og brag efterlader ørerne med mere tinnitus. Der er ikke noget at gøre ved det, man skal bare være glad for at man kan høre noget i det hele taget.

Jeg har haft tinnitus siden barndommen, og kun én gang har jeg oplevet høretab. Det var heldigvis midlertidigt; det var efter en nytårskoncert med bandet Blast i 1987. Det er ikke altid, at hørelsen vender tilbage – hvordan kan man mon måle det? Alle høreprøver er overfladiske. Eller var. Jeg kan stemme et klaver og høre hvis nogen hvisker syvoghalvfjerds i den anden ende af stuen, og det er jo ikke så ilde.

Kæmpebrag - hvordan mon det ser ud fra rummet

Kæmpebrag – hvordan mon det ser ud fra rummet

Grundejerforeningen havde inviteret til at skåle kvart over, og havde pyntet op og sørget for bål og raketstyr

Grundejerforeningen havde inviteret til at skåle kvart over, og havde pyntet op med farvede pærer, fakler til at finde vej på stierne, grill-varmebål og raketstyr til de modige tweens, der fyrede raketter af

Written by Donald

Sunday, January 1, 2017 at 23:25 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tinnitus er noe herk, jeg “kamuflerer” så godt jeg kan, når den rammer, men man kan kanskje ikke alltid klare det.
    God nytt år og la ørepropper bli standardutstyr i lommene dine.
    Klem på deg ❤

    Mormor

    Monday, January 2, 2017 at 8:53 UTC

    • Det var nok en god idé. Jeg får lyst til at sy en extra lomme i! Min nye jakke har 7 lommer, men nogle af dem er syet sammen for at den ikke skal hænge og se sjusket-slidt ud! 🙂
      Klem på dig! 🙂 ❤

      Donald

      Monday, January 2, 2017 at 12:05 UTC

      • I nyt tøj af god kvalitet er lommerne da altid riet sammen, man skal selv huske at fjerne tråden, så lommerne kan bruges, til lommekniv og lommetørklæder. Og en klud i brystlommen.

        AagePK

        Monday, January 2, 2017 at 12:23 UTC

        • Jeg ved godt at man kan fjerne tråden … men er de der ikke for at klædningsstykket skal se pænt ud? Nå OK til lommekniv og tørklæde kan det lige gå an.

          Jeg propper jo filmkamera og en lidt for tyk tegnebog med 6 forskellige plastic-kort (uh irriterende) i lommerne. Jeg bruger derfor gerne en gammel slidt jakke, hvor man kan have alt mulig i lommerne. 🙂 Men nu vil jeg overveje at aktivere lommerne i den nye jakke.

          Donald

          Monday, January 2, 2017 at 12:38 UTC

          • Husk altid at have et rent lommetørklæde, så du kan byde en dame, hvis mascaraen skulle være kommet i uorden. 🙂

            AagePK

            Monday, January 2, 2017 at 13:07 UTC

  2. Radio 24/7? Så tror da pokker, at du tror, at du har tinnitus! Slå dog over på noget musik!
    Efter at have beskæftiget mig med kroniske smerter, som efter traumer, har jeg efterhånden en fornemmelse af, at kronisk tinnitus er i familie hermed, altså, at det er hukommelsen, der spiller et puds. Jeg har selv været ude for ganske enorme brag og vedvarende høj støj, og jeg har også i perioder været udsat for endog ganske slem tinnitus. Lige nu har jeg faktisk en støj i øret, der minder om den lyd, der kommer fra højspændingsmaster i regnvejr, sådan lidt knitrende, bredspektret. Men det generer egentligt ikke, nok fordi jeg har besluttet, at det ikke er generende, jeg gider ikke lade mig genere, basta!
    Men jeg sidder også i et meget lyd-løst miljø lige nu: der er stille på landet på Ærø, især 2. Januar, og desuden har jeg 3 lag glas i vinduerne, og god isolering af vægge og loft. Så der er temmeligt lyddødt. Og så hører jeg altså min tinnitus mere, end når der er støj. Her ville musik hjælpe: det ville flytte opmærksomheden lige så meget, som det ville fylde ørerne med lyd, der ville fortrænge tinnitussen. Og derfor tror jeg, at tinnitus har mindst lige så meget med hukommelse og opmærksomhed på forstyrrende elementer at gøre som med faktisk lydopfattelse.
    Så kroniske smerter og tinnitus bør nok snarere opfattes som hukommelse om en hændelse, der har forvoldt smerte og tinnitus, end at det er et budskab om en systemfejl.

    AagePK

    Monday, January 2, 2017 at 9:05 UTC

    • Ha ha! R24 er som skabt til baggrund fordi det meste er tale. I P1 kan man også få god baggrund, men dér kommer der jo meget ofte interessant pirring af de vante tanker. Ah, det gør der iøvrigt også i R24, Anders Kjærulff med “Aflyttet” kan man næsten ikke undgå at studse over, fremragende radio.

      Med musik har jeg det “problem” at jeg begynder at lytte efter. Hvorfor vælger han nu den tone, hvad sker der her. Kan jeg mon synge med på temaet, næste gang det kommer? (Sådan ca.)

      Det er meget godt at sammenligne tinnitus med kroniske smerter. Hvis det er normalt niveau og der er lidt lyd, som hører til, bemærker man (næsten) ikke tinnitus, med mindre man lytter efter, ganske som du siger.

      En skolekammerat, hvis viden jeg ofte savner, Ole Mørk Lauridsen, blev leder af et lydlaboratorium for målemikrofoner og havde et lyddødt rum, når han lukkede folk derind, spurgte de fleste “hvad er det for en susen i baggrunden?” fortalte han i en udsendelse om bl.a. tinnitus. I dag er han researcher (og chef for et eller andet) i høj-teknologi-virksomheden Terma, men han må ligesom jeg være i pensionsalderen. Still going strong! Han er jo heldig på den måde.

      Jeg vil mene at tinnitus opfattes som ydre påvirkning af hørenerven: i analogi med synsnerven. Hvis man trykker på øjnene, danner der sig lyspletter i de lukkede øjne på det “lærred”, som vi kalder synsfeltet. På samme måde tiltager tinnitus, når man har fået en (syngende) lussing eller fået rystet hovedet, eller er syg med betændelse i ørerne og bihulerne og så videre, måske disse betændelsestilstande også påvirker hørenerverne?

      Donald

      Monday, January 2, 2017 at 12:21 UTC


Comments are closed.