Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sund motion kræver bevægelighed

(Edit: Tag noget tøj på, som giver bevægelsesfrihed – fx. en meget løs badekåbe.)

Jeg har så tit tænkt på at Helle Gotved havde fat i så mange rigtige ting når hun sagde “lyt til kroppen” – “find de bevægelser, som føles godt” – “stræk op til loftet” – “forestil dig at du skal sætte julestjernen i toppen af juletræet og stræk dig op for at nå” – “lav bækkenbundsøvelser” – “find den refleks, som du har om morgenen når du strækker dig og gaber, gnid armene …”

For nylig hørte jeg hende i en retro-udsendelse (fra DR’s arkiver) fortælle om hvordan hun som ung havde lært den ene gymnastik type efter den anden og at hun havde troet på det, nye øvelser hver gang osv. osv. og så havde hun heldigvis fundet ud af at disse typer gymnastik var underlige “skoledannelser” som ikke gavnede.

Nå skulle jeg jo have gæster i går, og der skulle ordnes så meget så jeg ikke følte at det er pinligt at lukke nogen ind; det includerer støvsugning og i de senere år har der været mange edderkopper og mange spind. Der sidder noget i loftet hist og her. Der blev strakt op og støvsuget med fejende bevægelser.

Tro det eller ej, til sidst føltes det rart.

Granatæble-salaten var denne gang med hjertesalat, for der var ikke flere grønkålsblade at få i forretningerne her

Granatæble-salaten var denne gang med hjertesalat, for der var ikke flere grønkålsblade at få i forretningerne her

– Desværre havde jeg så travlt med at lave mad, at jeg ikke fik taget billeder af matriklen i ordnet tilstand, og heller ikke af menuen, men her er i det mindste et billede af resten af granat-æble salaten. Den blev spist, men ikke spist op. Mæthedsfølelsen kommer hurtigt, når man er blevet ældre.

Written by Donald

Friday, December 30, 2016 at 1:00 UTC

Posted in Liv

Tagged with

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er egentlig interessant at læse. Lad alle motionsskolerne være i fred og begyndt at bevæge kroppen som børn gør det. Sådan bare naturligt. Kunne tænkes at være en god ide at klappe loftet lidt og lave større bevægelser når støvsugeren håndteres.

    Jørgen

    Saturday, December 31, 2016 at 5:20 UTC

    • Ja, det er en god idé, men pas på, nogle rengøringsopgaver kan gå hen og blive ensidige, så man laver den samme bevægelse hele tiden. Man skal have tøj, som man kan røre sig i, og skifte mellem opgaverne, eller som du siger klappe lidt på loftet eller måske tørre af med en klud, hvor det er kan være nyttigt.

      Hvis man har en praktisk støvsuger med en stang der passer til børstemundstykket, kan man faktisk også støvsuge loftshjørner uden at strække sig op – eller man kan bruge en “gammeldags” spindelvævskost (en art halmkost) og hver gang man fanger et spind kan man så suge det ned i støvsugeren! 🙂

      Donald

      Saturday, December 31, 2016 at 12:02 UTC

  2. Super god ide, jeg bruger selv rengøringen (i mine 73 km. lejlighed) som motionsform plus gode lange traveture i mit nærområde. Jeg bryder mig ikke om fitnesscentre.
    Din salat se lækker ud! Godt nytår fra Marianne

    marianne bentzen

    Saturday, December 31, 2016 at 10:46 UTC

    • Også godt Nytår til dig, Marianne. Ja, rengøring kan være ganske udmærket, hvis man husker på at “lytte til kroppen” som Gotved kaldte det. Eller føle efter, mærke efter. Det er en slags pilates, den slags bevægelsesterapi, som hjælper med at kurere kroppens led og muskler, ved blid gymnastik, hvor det er meningen at alle muskelgrupper kommer i sving.

      Tak for salat-ros!

      Donald

      Saturday, December 31, 2016 at 12:05 UTC

  3. Her til foråret burde du købe en bakke med grønkålsplanter: de pynter i enhver blomsterhave. Det gør rødkål nu også. Og hvis du så husker at fjerne evt sommerfuglelarver sommeren igennem, kan du snart pille de nederste blade til din salat, eller/og wok- eller anden svitsemad. Rødkål er også fint til salat, også de store frie blade. En tredje mulighed er nogle rosenkål. De pynter også i en græsplæne, eller staudebed, eller måske i stedet for et staudebed.
    Ellers ville jeg mene, at bevægelighed er forudsætningen for motion… if you don’t use it, you’ll loose it! 🙂

    AagePK

    Saturday, December 31, 2016 at 11:21 UTC

    • Det vil jeg gøre, altså plante nogle grønkålsplanter, men jeg gruer for både sommerfugle og andre tidrøvere. Jeg havde egentlig tænkt mig at sløjfe bedene omkring huset, når jeg får flyttet den Magnolia … soulangeana, som bliver større og større.

      Det er vigtigere at jeg vedligeholder et læhegn, der er så effektivt som muligt.

      Donald

      Saturday, December 31, 2016 at 12:09 UTC

    • Ja jeg skulle have forklaret hvad jeg mente med den overskrift – det glemte jeg. Man skal have noget tøj på, som tillader alle bevægelser. Når jeg har skjorte og jeans/cowboybukser på, så bliver mine bevægelser anderledes, jeg bruge noget meget løst tøj i denne uge, og det føltes som en befrielse. 🙂

      Donald

      Saturday, December 31, 2016 at 12:28 UTC


Comments are closed.