Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Stormen Urd kom fra Nordvest vinkelret ind på kysten ved Rågeleje og Vejby Strand (mv)

I går eftermiddag gik vi en Juletur i Gribskov før en lille julefrokost. Undervejs kom der vindstød, ikke korte “slag”, men større pust som varede nogle minutter, og som havde godt fat i trækronerne – sikken en oplevelse, “3D surround sound – ha!” tænkte jeg, intet kan slå virkelighedens lydindtryk.

Senere, hjemme: Stormen Urd rev i taget, og jeg må indrømme at jeg savnede mine fyrretræer, der tidligere har bevirket at jeg kunne sidde i min stue i stormvejr uden at huset knagede og peb. Jeg kunne se at det ville toppe mellem 2 nat og 6 morgen, så kl.3 (nat) kørte jeg til Rågeleje Strandvej.

Kameraet løb tør for strøm, jeg blev gennemblødt af bølgesprøjt, blandet med sand i fra de sandbunker, som var skrabet sammen af entreprenørmaskiner, se indlæg fra Torsdag d. 22. December.

26-27. December kom stormen Urd, og skyllede strandsandet op på Rågeleje Strandvej. se indlæg af 22. December - Her ses Feriebolliger, Rågeleje Klit (rækken af lamper) og man kan se vand hvor der skulle være vej, ca. 10 cm. vand

26-27. December kom stormen Urd, og skyllede strandsandet op på Rågeleje Strandvej. se indlæg af 22. December –
Her ses Feriebolliger, Rågeleje Klit (rækken af lamper) og man kan se vand hvor der skulle være vej, ca. 10 cm. vand

Her ses kantsten, vand, og trafikchikane - det er ikke så galt med lidt vand, problemet er at det ikke kan løbe væk

Her ses kantsten, vand, og trafikchikane – det er ikke så galt med lidt vand, problemet er at det ikke kan løbe væk

Her ses vandet foran Feriecenteret fra den anden side af vejen

Her ses vandet foran Feriecenteret fra den anden side af vejen

Længere fremme kastes et blik tilbage på Feriecenteret - her giver gadelygten indtryk af vandet

Længere fremme kastes et blik tilbage på Feriecenteret – her giver gadelygten indtryk af vandet

Her ses ud mod strandpromenaden hvor cementvæg og gelænder danner et bolværk mod bølgerne (undtagen i stormvejr)  -- Ser man godt efter, kan man skimte gelænderet

Her ses ud mod strandpromenaden hvor cementvæg og gelænder danner et bolværk mod bølgerne (undtagen i stormvejr) —
Ser man godt efter, kan man lige akkurat skimte gelænderet når billedet kommer op i 24 tommer fuldskærm

Her bliver Deres udsendte oversprøjtet af bølger - også ned i gummistøvlerne

Her bliver Deres udsendte oversprøjtet af bølger – også ned i gummistøvlerne

Her er det eneste billede, hvor man kan ane hvor langt ind bølgesprøjtet når - nogle af bølgerne ramte husmuren på den anden side af vejen, men det kunne jeg ikke fange med kameraet

Her er det eneste billede, hvor man kan ane hvor langt ind bølgesprøjtet når – nogle af bølgerne ramte husmuren på den anden side af vejen, men det kunne jeg ikke fange med kameraet

Dette var en sørgelig fortsættelse af indlæg fra Torsdag d. 22. December. 

Written by Donald

Tuesday, December 27, 2016 at 11:01 UTC

Posted in Blogosofi, Vandbyggeri

Tagged with ,

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg forstår godt du synes om lyden i skoven.
    Det forekommer mig vel modigt at rende rundt mutters alene i en gevaldig storm mit om natten, men du får vist meget fint fat i pointen om den noget særprægede løsning med en ordentlig bunke sand før jul. Der er vist intet mærkeligt i at sandet er havnet på vejen. Det er en kraftfuld energi der er i sådan et blæsevejr. jvf. i øvrigt den store sten på 20-25 cm der var flyttet op på en vej ved Limfjorden.
    Når vort lille land har råd til at sende milliarder til skattesvindlere, kunne vi vel få råd til kystsikring her og der og i Jyllinge, hvis vi sørger for et fornuftigt skattekontrolvæsen.

    Jørgen

    Tuesday, December 27, 2016 at 12:29 UTC

    • Det er jo som du siger et spørgsmål om penge, og de tusinder af millioner, som er spildt til ingen nytte på grund af nedskæringer i ligning er rystende.

      Det spørgsmål vil jeg lade ligge nu. I stedet vil jeg prøve at slå op om jeg kan finde noget om Ærø kystbeskyttelse, som AagePK fortalte om d.22. December.

      Med billeder og en venlig tone håber jeg at kunne få kommunalpolitikerne i tale. Den finde strandpromenade skal have afløb på en anden måde end gennem kloak-ristene.

      Jeg så også billeder fra Hanstholm og andre byer på Vestkysten i TV, og man må jo erkende, at de har bygget moler og bolværk, som bliver slidt af stormen, men de er jo lavet, så de ikke direkte tager skade brændingen. Man må kunne lære af hinanden, bedste praksis må kunne spredes.

      Donald

      Tuesday, December 27, 2016 at 23:24 UTC

  2. uhha frygtelige billeder fra Rågeleje, jeg husker godt problemerne fra de sidste år vi havde deroppe. Pas godt på med vand i gummistøvlerne. !!!! Godt nytår kære Donald (vores udsendte reporter)

    marianne bentzen

    Tuesday, December 27, 2016 at 12:31 UTC

    • Jeg tror ikke man kan undgå problemerne, men man må kunne bygge på en måde, der tåler brændingen. Mon ikke det ville være bedst hvis man byggede en mole, sådan som fiskerne forsøgte i gamle dage (i 1930’erne)?

      Godt nytår til dig også, Marianne! Jeg har haft travlt men håber vi kan ses igen snart.

      Donald

      Tuesday, December 27, 2016 at 23:30 UTC

  3. “Al unødig kørsel frarådes…”
    Men det gælder måske kun i Jylland? 🙂

    AagePK

    Tuesday, December 27, 2016 at 12:57 UTC

    • Ja, det gælder selvfølgelig, men måske var det ikke helt unødigt, og måske er det meget godt at jeg tog billeder. Da jeg kom til parkeringspladsen, hilste jeg på patruljevognen (patrouille?) og også på den ene af de udkommanderede kommunalarbejdere, eller licitations-kontrahenter, som skulle afhjælpe tilstopning af kloakristene. Han ønskede mig held og lykke med mit foretagende, men troede ikke at jeg ville få held med at vække politikerne.

      Donald

      Tuesday, December 27, 2016 at 23:32 UTC

  4. Du er modig (dumdristig?) sådan at gå alene ud i stormen om natten. I Aalborg kom den stærke blæst tidligere, og trods dagslys skulle jeg ikke nyde noget.

    Eric

    Tuesday, December 27, 2016 at 15:36 UTC

    • Ja man fraråder. Det forstår jeg godt. Jeg ved hvor der før er væltet træer, som spærrede for kørsel.

      Se mit svar til AagePK, jeg citerer: Måske var det ikke helt unødigt, og måske er det meget godt at jeg tog billeder. Da jeg kom til parkeringspladsen, hilste jeg på patruljevognen (patrouille?) og også på den ene af de udkommanderede kommunalarbejdere, eller licitations-kontrahenter, som skulle afhjælpe tilstopning af kloakristene. Han ønskede mig held og lykke med mit foretagende, men troede ikke at jeg ville få held med at vække politikerne.

      Donald

      Tuesday, December 27, 2016 at 23:34 UTC

  5. Jeg vil bruge de samme ord som Eric: Måske en anelse dumdristig? Jeg havde i hvert fald nok holdt mig inden døre, især så længe det var mørkt – men jeg kan godt se, at så røg klimaks sig en tur 🙂

    Ellen

    Tuesday, December 27, 2016 at 23:04 UTC

    • Ikke ligefrem dumdristig, det skulle man snarere sige om dengang jeg fældede et fyrretræ, som stod mellem huset og carporten, for at det ikke skulle vælte over huset i stormvejr. Men dengang var jeg heldig, jeg ramte plænen og ikke huset med det store træ 🙂

      Til AagePK skrev jeg: Måske var det ikke helt unødigt, og måske er det meget godt at jeg tog billeder. Da jeg kom til parkeringspladsen, hilste jeg på patruljevognen (patrouille?) og også på den ene af de udkommanderede kommunalarbejdere, eller licitations-kontrahenter, som skulle afhjælpe tilstopning af kloakristene. Han ønskede mig held og lykke med mit foretagende, men troede ikke at jeg ville få held med at vække politikerne.

      Donald

      Tuesday, December 27, 2016 at 23:36 UTC

  6. Jeg gad viden om denne video fra DR-Vejrets Morten Lynge siger mere om brændingen – det synes jeg egentlig ikke. Jeg kan genkden nedgangen dér hvor havet engang smadrede et lille rednings-båds hus, som (så vidt jeg ved) var i brug før og under WWII, og som stadig lå der, med sti og nedgang i cement og asfalt. Trappe-gelænderet på video’en er lavet til hjælp for badende, som vil ned under kystbeskyttelses-stenene. Den har sikkert lidt skade om natten.

    Hvis man vil se video’en må man hente Facebook, og slå op på DRVejr, videos – Morten Lynge.

    Desværre virker nedenstående link ikke som jeg havde håbet.

    Donald

    Tuesday, December 27, 2016 at 23:18 UTC


Comments are closed.