Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sandkasse eller kystbeskyttelse

Kystvejen ved Rågeleje huskes som en smuk strandpromenade – i en sommerlig dragt, sol og blå himmel. For 50 år siden var der Rågeleje Jazz med de bedste musikere, og unge mennesker fra København samledes.

Men kysten tæres af stormene. Selv cementmuren (“glacis”), som skal sikre Strandvejen, blev smadret af bølgerne.

Sandfodring har derefter fået en helt ny betydning! man lægger med maskiner i dyre domme sand foran murene, så holder de nok en storm mere. Og sandet bliver da liggende, gør det ikke?

Nej det gør det nok ikke! hvad er meningen?

Kystvejen ved Rågeleje har fået en cementmur, som skal beskytte mod bølgernes gnav - for nogle år siden skyllede bølgerne en sektion ned i havstokken, og så byggede man en ny, der heller ikke stopper for bølgernes hærgen af strandpromenaden (det er jo egentlig mærkeligt at man ikke har lært af forrige storm)

Kystvejen ved Rågeleje har fået en cementmur, som skal beskytte mod bølgernes gnav – for nogle år siden skyllede bølgerne en sektion ned i havstokken, og så byggede man en ny, der heller ikke stopper for bølgernes hærgen af strandpromenaden (det er jo egentlig mærkeligt at man ikke har lært af forrige storm)

Måske kan man bedre se det i denne vinkel

Måske kan man bedre se det i denne vinkel

Man kan se maskinernes spor

Man kan se maskinernes spor

Lidt på afstand

Lidt på afstand

Man kan med nogen ret sige at det er et af Danmarks smukkeste steder. Om sommeren. I vindstille.

Om vinteren, eller efterår – forår, kan der være nogle storme og gråvejrsdage, som ikke er så spændende, med mindre man er interesseret i hvilke fugle, der søger tilflugt dér, forbipasserende skibe mv. og hvis det er gråvejr her, er det jo også gråvejr andre steder, og så er det stadig et godt udflugtsmål til en større eller mindre tur langs kysten, frokost i restaurant “Ved Stranden” til en rimelig pris. Dér kan man også være heldig at der er lidt musik fredag-lørdag.

Written by Donald

Thursday, December 22, 2016 at 10:48 UTC

Posted in Vandbyggeri

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvor langt ned går fundamentet for at bølgene ikke skal få tak?

    Mormor

    Thursday, December 22, 2016 at 11:47 UTC

    • Fundamentet går ikke dybt nok ned. Konstruktionen er forkert lavet, desværre. Det er sådan et rart sted at gå tur 🙂 så det ville være synd hvis det bliver ødelagt igen.

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 0:21 UTC

  2. Mormor har fat i noget: her på øen, ved Drejet, lagde det hollandske firma en bøje til opfang af data ud, 3 år lå den der. Ud fra disse data bankede man derefter en spunsvæg af noget afrikansk olieholdigt træ ned langs kysten, og derefter nogle korte arme ud i havet, med små brohoveder, af samme træ. Lige siden har man kunne køre læs efter læs ral væk, da det samler utroligt meget materiale, og der er så absolut ingen kystnedbrydning her. Men nok lidt længere væk.
    Heraf kan man lære, at der skal spunsvæg langs alle danske kyster. 😉

    AagePK

    Thursday, December 22, 2016 at 12:55 UTC

    • Ja, hvis jeg nu researcher på det, og lader det gå videre til mine politiske bekendte i skyggeudvalget for Plan og Miljø og Teknik (PMT) (oppositionspartiernes arbejdsgruppe) så kan det jo være det kommer frem til politikerne og dermed til ledelsen af kommunalforvaltningen, som så må se PMT efter i sømmene om der er foræret en “nem” kontrakt til en glad men sjusket entreprenør (det er det, jeg tror).

      En spunsvæg ville jo gå langt ned (det er også en kommentar til vores norske Mormor).

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 0:24 UTC

  3. Det ser da ud til at være en noget særpræget løsning. Hvordan mon sandbunken ser ud efter de kommende dages blæst?
    Det lyder som man må lære af Ærøs problemløsning.

    Jørgen

    Thursday, December 22, 2016 at 19:22 UTC

    • Det er også min tanke, Jørgen, jeg må reagere, hvis ikke andre gør det.

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 0:25 UTC

  4. Du ved jo godt kære Donald, at du rører ved mit hjerte, når du sender billeder fra mit andet hjem i Rågeleje
    (indtil for 2 år siden). Jeg kan da fortælle dig, at min William var meget aktiv med jazzklubben i 50erne, altså førend han traf mig.
    De allerbedste ønsker om en god jul til dig og dine. Håber på snarligt gensyn til et eller andet hyggeligt.
    Knus fra Marianne

    marianne bentzen

    Thursday, December 22, 2016 at 19:32 UTC

    • Ja, jeg kan jo sagtens forstå dig, kære Marianne! Jeg har ikke oplevet Rågeleje Jazz, men jeg har derimod oplevet de samme musikere i København, hvilke talenter! De var på verdensplan når de var bedst.

      Jeg ønsker også dig en god Jul – og håber også på et snarligt gensyn. December har været travl her, og jeg vil gerne fortælle om både det ene og det andet. knus fra /Donald

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 0:28 UTC

  5. Den hollandske model fra Ærø lyder fornuftig. Når spunsvæggen er banket i, skal bølgerne enten knække træet eller vippe hele den foranliggende sandmængde op, og dette sidste er netop umuligt fordi bølgens vægt er nedadrettet medens presset er fremadrettet. (Hvis ellers væggen er hamret dybt nok i.)

    natural2222

    Friday, December 23, 2016 at 5:16 UTC

    • Ja Ærø og andre har jo gjort erfaringerne, så dem bør man bruge. Jeg vender tilbage efter jul om det.

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 11:56 UTC

  6. Det har altid irriteret mig, at kommuner kommer med denne slags halve løsninger. Den er vel ikke engang halv, men nede i tyvendedele eller noget lignende. Det er da for dumt at bruge borgernes penge på denne måde. Når selv jeg kan se, det er en fjollet måde at gøre det på, så må det virkelig være det 😉 Ikke at jeg ville have haft en løsning, men det burde en ansvarsfuld kommune have kunnet finde frem til.
    Råb højt, Donald! 😀

    Ellen

    Friday, December 23, 2016 at 8:32 UTC

    • Det vil jeg gøre – foreløbig nyder jeg solskin på lillejuleaftensdag – og skal forberede middag.

      Donald

      Friday, December 23, 2016 at 11:57 UTC


Comments are closed.