Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vinter-alternativ til agurker og tomater

Det smager godt. Men hvis man sammenligner tidsforbruget med at lave sådan en salat med tidsforbruget ved agurke-tomat-salat, så er forholdet 12:1 – altså 12 gange så lang tid eller mere for at lave granatæble-grønkålssalat.

Granatæblefrø er klare, grønkål-blade hakkes

Granatæblefrø er klare, grønkål-blade hakkes

Grønkålen kommer fra Thorsbjerggaard, jeg tror det er en meget økologisk mand ved navn Stockholm, som driver den gård

Grønkålen kommer fra Thorsbjerggaard, jeg tror det er en meget økologisk mand ved navn Stockholm, som driver den gård

Salaten før man pynter med nødder og evt. ristede bacon-tern

Salaten før man pynter med nødder og evt. ristede bacon-tern

Written by Donald

Wednesday, December 21, 2016 at 12:22 UTC

Posted in Blogosofi, Liv

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er sandelig et godt alternativ til en slatten, smagsligegyldig agurk, så tidsinvesteringen lønner sig!

    Jørgen

    Wednesday, December 21, 2016 at 15:42 UTC

    • Det er simpelthen så godt, så det kommer på repertoiret – sammen med cole-slaw og min mors revet-gulerodssalat med rosiner, ananas og sødet citronsaft.

      Donald

      Thursday, December 22, 2016 at 1:32 UTC

  2. Det er lige den salat, vi fik i går, og sandsynligvis også får i dag: vi kan dog trumfe, vor grønkål er hjemmeavlet økologisk. Hovedretten er kylling i hvidløg, feddene af 4 hele!, druknet i fløde, og bagt i ovnen 1 1/2 time, ved 170 grader. Granatæbler er lækre, og giver kålen den fornødne syre og sødme på én gang.
    Men jeg forstår ikke dit tidsforbrug: hvis du skærer et låg af æblet, kan du se, hvordan æblet er delt op i både næsten lige som appelsiner, af en hvid væg: skær ned langs denne med en meget skarp kniv, og del så æblet; herefter er det nemt at nulre kernerne af, evt under vand, det beskytter mod saftsprøjt. Dernæst fiskes de bitre hinder op, og vandet hældes fra. Kernerne kan opbevares i glas med låg i flere dage og holder sig friske. De indgår hos os som drys på morgenmaden, udover salaterne.

    AagePK

    Wednesday, December 21, 2016 at 16:16 UTC

    • Hvor er I heldige. Nu synes jeg jo godt nok også at jeg er lidt heldig, at Rema havde købt ind på Thorsbjerggaard, som om noget er økologisk. Landmanden dér kender sine køer og taler om økologisk livskraft og den slags 🙂

      Granatæble-skrælning eller rettere, kerneudtagning: Det var faktisk også sådan, at jeg gjorde, skære toppen (eller bunden, man vender det jo på hovedet) og ridse både, vrikke og skrabe. Men de sad godt fast, jeg havde ikke mørbanket det først. 🙂

      Hmmm … måske hvis jeg prøver flere gange ender det med at jeg bliver god til det!
      Hende her viser tydeligt, hvad man gør, og der er forklarende text.

      Donald

      Thursday, December 22, 2016 at 1:38 UTC

    • Hende her er lidt hurtigere:

      Donald

      Thursday, December 22, 2016 at 1:40 UTC


Comments are closed.