Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Senil eller bare ophobning af ting

For nogle år siden fortalt min grankusine om sin mor, at hun havde anskaffet lidt hist og her, og når der ikke var plads, var det bare sat i kælderen, og så i garagen osv. På dansk: En samler. Jeg synes jeg hørte udtrykket at hun herded eller herd – samlede, oprindeligt i forbindelse med at samle en dyreflok, men overført om en person, som lægger alting til side.

Er man senil, når ting har hobet sig op og man ikke længere kan huske hvor de er, eller hvad det er, eller har man bare ophobet for meget?

Små papæsker er da gode til småting, ikke sandt? Der står oven i købet på den ene, at det er frø!

Små papæsker er da gode til småting, ikke sandt? Der står oven i købet på den ene, at det er frø!

Tagetes, det ved man da hvad er

Tagetes, det ved man da hvad er

Mon SOS solsikkefrøene kan spire?

Mon SOS solsikkefrøene kan spire?

Og her er nogle frø til ...

Og her er flere frø til …

Written by Donald

Tuesday, December 20, 2016 at 0:57 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Som jeg engang sagde til vores førstemand henne i Brugsen:
    Efter en samler kommer der en uddeler.

    natural2222

    Wednesday, December 21, 2016 at 5:49 UTC

  2. Hhmmnn, noget kunne tyde på, det kunne godt tyde på Dementia senile nicotinaea phytidis: begyndende senil-dementia pga for meget cigaretrygning. Og at patienten, måske ubevidst, har været klar over risikoen, siden han/hun har været så forudseende, at vedkommende mentalt har forberedt sig ved at mærke æskerne med angivelse af indholdet.
    Honorar for diagnosen bedes overført til Landsforeningen af lommepsykologer. 🙂

    AagePK

    Wednesday, December 21, 2016 at 7:23 UTC

    • Klogt svar! Beløbet er betalt! (og modtaget) mange tak.
      Jeg vil mene at problemet skyldes at man gemmer uden at være helt forberedt: selv om der står “Tagetes” på æsken, var det en nødløsning. Hvis man derimod havde en kommode eller skranke som dem købmændene havde i gamle dage, med 50-60 skuffer og sedler i et lille messingbeslag foran, med betegnelse, så var der noget ved det.

      Men nu ryger det bare ud.

      Er du stødt på det engelske udtryk “she herds” (som jeg mener kan bruges om en, der “samler”?)

      Donald

      Wednesday, December 21, 2016 at 12:00 UTC

      • Jeg er ikke stødt på herd i betydningen samle, bortset fra at samle dyr, eller psykologien, hvor man taler om flokdyradfærd på dansk. Men hvad med GNU hurd, det ligger da indenfor dit domæne, ikk’?
        På dansk havde vi i vikingetiden hirden, som jo også var en samling, her livvagter.

        AagePK

        Wednesday, December 21, 2016 at 13:02 UTC

        • Jo GNU Hurd kender jeg godt – og diskussionen af den hjord er interessant. Det må vi grave i en anden gang!
          Hird, ja, det må være det samme ord. Jeg tror at det er en sjælden anvendelse, måske lokal californisk, som jeg har hørt af ordet; “she herds”, hun samler, gemmer på alting, tror jeg grandfætter Tom sagde om sin mor.

          Donald

          Wednesday, December 21, 2016 at 13:11 UTC

  3. Man er ikke dement fordi man har besluttet at gemme noget man kunne få brug for, men heldigvis kan man glemme hvor noget er. Det kan under ´tiden kaldes at man har forlagt noget, som fx. sine briller eller nøgler. Fordelen ved ikke at kunne huske hvad man har hvor er i øvrigt fornøjelsen ved gensynet skulle man på et tidspunkt komme i sorteringshumør.

    Jørgen

    Wednesday, December 21, 2016 at 9:49 UTC

    • Det er godt at høre. Jeg vil ud fra mine erfaringer med at give kurser i programmering og IT-i det hele taget, mene at en orden er noget, der opstår inde i hovedet og spreder sig ud gennem fingrene 🙂 Og der er mange grader af orden, kan jeg se.

      Fordelen ved orden er, at man ikke behøver at huske så meget eller at flere ting er kommet ind under en samle-hat.

      Sorteringshumør! Ja nemlig. Det kan være ganske fornøjeligt 🙂

      Donald

      Wednesday, December 21, 2016 at 12:10 UTC

  4. Med alle de ting og sager, vi mennesker nu til dags ejer i gemmer og skuffer burde vi i stedet for at få gaver juleaften smide ting ud.
    Jeg har faktisk i årevis haft et juleønske om at få ryddet op i skabe og skuffer. Der vil med sikkerhed være mængder, som blot kan blive sent på genbrugspladsen eller givet til et loppemarked.

    natural2222

    Thursday, December 22, 2016 at 2:05 UTC


Comments are closed.