Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Socialcenter

Hver gang jeg sniger mig derop, tænker jeg “hov min søn siger at det er gamle mennesker og at det er pinligt at jeg er sammen med dem”; men det er 25 år siden han sagde det, og nu er han selv på vej til at blive gammel. Der står et klaver i indgangs-hall’en /hvad hedder en hall på dansk?/ og jeg trænger til at øve mig i at spille for andre, så jeg spillede forlede fire sange, og nogen var glade for lidt blid musik 🙂 Det var tredie gang. En dame fra nabobyen spurgte, om vi skulle spille lidt sammen. Nu må vi se om det går.

Socialcenter Trongården - klaveret må jeg tage et billede af en anden dag  --  Benærk den flotte Audi sport, som kører afsted mod bakken

Socialcenter Trongården – klaveret må jeg tage et billede af en anden dag —
Benærk den flotte Audi sport, som kører afsted mod bakken

Er der nogensinde nogen der er på vej til at blive yngre? Nej nej lad være med at fortælle mig at man kan gå i barndommen; men jo, det er en kendt ting, at mennesker, som lider af hjernesvind eller Alzheimers pludselig kan gå hen og blive barnlige.

Written by Donald

Tuesday, December 13, 2016 at 23:45 UTC

Posted in Carpe Diem

Tagged with

15 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Eller ikke blir “riktig voksne” og gir fullstendig blaffen i å opptre etter sin kronologiske alder 🙂
    Og din sønn blir???
    Klem på deg 🙂

    Mormor

    Wednesday, December 14, 2016 at 0:10 UTC

    • Mener du at der er voksne mænd som leger med elektrisk tog og alt sådan noget? nogen siger at mænd er gamle når de er fyrre (40) år. Min søn er lidt mere end fyrre. Jeg fortæller ham stadig ikke at jeg sniger mig ind i socialcenteret og spiller! 😉

      Donald

      Wednesday, December 14, 2016 at 0:19 UTC

      • Nå, jeg tenker mer på min egen oppførsel.
        Min kronologiske alder stemmer ikke, synes jeg, men det blåser jeg i 🙂
        Og hvorfor sniker du deg ikke inn på socialsenteret og spiller?? Greit nok det vel?
        Klem på deg 🙂

        Mormor

        Wednesday, December 14, 2016 at 1:01 UTC

        • Jo jo, det er greit nok, Mormor. Men jeg er ikke vant til at optræde, og så er det svært at træde ind over en dørtærskel og spille på et klaver (særligt når man ikke er blevet bedt om det) – nu ved jeg jo at det er et socialcenter, som arrangerer både foredrag, sang og bridgespil, så jeg kunne godt regne ud at det ikke var forbudt at “spille pænt”.

          Ser man i bladene og søger på nettet, står der ikke så meget om Trongården – ikke nogen opdaterede invitationer til foredrag eller musik. Når man ankommer gennem hoveddøren, er der som regel hel tomt i hall’en (eller foyer’en, som AagePK siger). Men en gang der var nogen dér, spurgte jeg og fik et spørgende, tvivlende blik, hvad var nu det for noget. Men efter en melodi kom lederen hen og sagde at det lød pænt. Og der var én anden der nynnede med: “Kys hinanden”:

          Verden er vild!
          Alting er skørt!
          Bibelens ti bud blir slet ikke hørt!
          Det som vi mangler er selve(-)
          ste bud nummer elve.
          Og det bud har jeg fundet på,
          og det lyder i korthed som så:

          Kys hinanden!
          Kærligt og blidt på panden.
          Kys er jo tegn på fordragelighed.
          Det’n behagelighed!
          Og min svagelighed!
          Altså:
          Kys hinanden!
          For det vil ærgre Fanden.
          (Men) englene jubler, og guderne ler,
          hvis vi kysser hinanden lidt mer. […]

          Digtet er af Epe og melodien af Aage Stentoft.
          Max Hansen, som sang den, havde en smule accent, fordi han var vokset op i Tyskland.

          I 1919 indledte han sin operette-karriere i Wien, støttet af komponisten Franz Lehár. I Berlin optrådte han i 1920’erne i kabaretter, på grammofonplade og i radioen med refrænsange. Også filmen forstod at udnytte Max Hansens mangesidede talent.

          Fra 1933 kunne han ikke mere optræde i Tyskland, efter at en smædevise om Adolf Hitler bragte ham i unåde hos nazisterne. Han optrådte derefter i Østrig, Schweiz og de nordiske lande.

          Donald

          Wednesday, December 14, 2016 at 10:01 UTC

          • Den ville jeg gjerne ha lyttet til. 🙂
            Klem på deg 🙂

            Mormor

            Wednesday, December 14, 2016 at 20:55 UTC

  2. En hall hedder da foyér på dansk!
    Og nej, din søn er IKKE gammel nu: han er ældre.
    Men du er ældst.
    Desuden: børn er børn, til de selv får børn. Først da oplever de det ansvar for andre, der gør dem voksne. Hvis du vidste, hvordan de mest vanartede og hormonforstyrrede unger kan rette sig, i det øjeblik, der er en lille stemme, der siger:”Far?” til dem.

    AagePK

    Wednesday, December 14, 2016 at 6:24 UTC

    • For øvrigt burde du lytte til Nobelprisvinderen udi litteratur Bob Dylans tekst til My Back-Pages. Gerne i udgaven med Jackson Browne og Joan Osborne, findes påp youtube. Vi bliver faktisk yngre med årene, da vi bliver mindre fordømmende osv, efterhånden som vi får erfaringerne, og opdager, hvor lidet vi betyder, hvis vi stadig tror, vi er alvidende og almægtige. Og laver kulturkanoner. Latterlighedens ridderslag!
      “Stik fingeren i havet, og træk den til dig igen: hullet, den efterlader, afgør din betydning!”

      AagePK

      Wednesday, December 14, 2016 at 6:32 UTC

      • Det vil jeg da gøre, lytte (eller læse) Bob’s My Back-Pages.
        Den dér med fingeren og havet, den er ikke så god, det er en måde at nedgøre ånd, ånd i betydning liv, menneske, væsen, bevidsthed. Ånd er karakteristisk ved at den ikke fylder noget, men har stor betydning, eller mening, den giver mening.

        Donald

        Wednesday, December 14, 2016 at 10:11 UTC

    • Jeg troede en foyer var sådan en som var udenfor en teater- eller koncertsal. “Hall” er optaget i Den Danske Ordbog, som p.t. er den nyeste ordbog på nettet med information om danske ord og deres etymologi.

      Jeg kan huske min far en sommer lejede et værelse i Stockholm og forsøgte at leve af at sælge Wulff Cigarer, og senere MacBaren Pibetobakker. Det var en fin lejlighed, hvor der var en “hall”, det var første gang jeg hørte det udtryk, jeg kan se den for mig, en lille stueagtig indretning (den er nok mindre nu hvor jeg er blevet større) med vindue til gården og med en dør til kontor og en anden dør til resten af lejligheden. Der var stil over det.

      Hall:
      stort indgangsrum i en større bygning
      Synonym aula Se også hal
      Beslægtede ord (beta) …vis [se nedenfor]

      Eksempler: hotellets hall;
      hun kom ind gennem den fornemme hall på hotellet og videre op på sit værelse (FamJour84)

      1.a
      stor, herskabelig entré i en villa ofte med døre ind til husets opholdsrum i samme etage og med trappe op til de øvrige etager

      Villaen indeholder i stueetagen: Vindfang, bryggers med grovkøkken, hall med trappe til 1. sal HadstFbl92

      ====

      Beslægtede ordbeta mere generelt: rum mere specifikt: aula andre ord med “rum” som overbegreb: våbenhus pulterkammer pulterrum foyer kirkerum etage uderum langhus langskib kirkeskib skib hovedskib glasbur spejlkabinet sovesal vinterhave kælder kælderrum kælderdyb bryggers atrium gangareal…vis 171 flere …skjul vis som grafik (eksternt link) tip

      Donald

      Wednesday, December 14, 2016 at 10:10 UTC

      • Ja, min kone sagde godt nok, at jeg burde have sat en smiley efter foyér, så du ikke tog det for seriøst. Det var jo for at gøre lidt grin med ordet hall. Altså, bruge et fremmedord for at erstatte et andet.
        Nå, men foyér har jo samme rod som fyr og fire: altså et opvarmet opholdsrum, og det gælder jo også hall’en på de engelske godser. Her sidder man med sit glas ved the fireplace og læser dagens aviser, og har sit juletræ.
        Vi kunne måske på dansk sige forstue? Eller pejsestuen? 😉
        Den med fingeren i hullet er oprindeligt kinesisk: efter døden glemmes alt jo alligevel, og kirkegårdene er fyldt op med de uundværlige, som prøjserne sige. 🙂 Jeg kan bare ikke huske hvilken prøjser. 😉

        AagePK

        Wednesday, December 14, 2016 at 11:24 UTC

        • OK! God kone at have i baghånden! Tak til hende.
          Tænk engang, hvor er det en fornuftig betegnelse, foyer, en opvarmet, fyret folkestue! Jeg drømmer egentlig ofte om sådan en hall, det nærmeste jeg har været var en stor entré, som vi havde i et betonbyggeri i Gladsaxe, Ericaparken, hvor min svigermors svenske fyrretræsmøbler med folkelig bemaling havde fundet plads – ikke behagelige, ikke særligt smukke, men de passede lige i størrelse. Og så gør minderne dem nok også smukkere.

          Jeg har svært ved at “fange” den forskel der er på menneskers psyke, afhængigt af det samfund, de er født og vokser i. Kan det tænkes, at kineserne – eller rettere nogle af dem – opfattede sig som ubetydelige, fordi de kunne risikere at dø fra det ene øjeblik til det andet? Eller fordi der var så mange af dem?

          Det er svært at finde hvilken Preusser der har sagt de berømte ord. På dansk finder jeg dem i en roman af Lotte og Søren Hammer, “Ensomme Hjerters Klub”. En anden er deGaulle: Kirkegården er fyldt med uundværlige mænd.
          Charles de Gaulle (1890-1970) som der står på nordsprog.dk/liknande/dk_39591 — også en roman “Sjælekisten” af Ann Rosman bruger citatet, “Hele kirkegården er fuld af uundværlige mennesker” havde nogen sagt tilfældigt i frokostpausen … Men hvis det er Bismarck eller Frederik d. 2, så må man jo oversætte og søge på Tysk? Der Friedhof ist voll von Menschen unverzichtbar. (?) OG minsandten om så det Tyske website grundigt henviser til Clemenceau! Nu er jeg forvirret på et højere plan.

          Die Friedhöfe der Welt sind voll von Leuten, die sich für unentbehrlich hielten.

          George Benjamin Clémenceau

          (1841 – 1929), »Der Tiger«, franz. sozialistischer Politiker, Ministerpräsident von 1906-1909 und 1917-1920, verwirklichte als Ministerpräsident die Trennung von Kirche und Staat. Vertreter einer Politik der Revanche gegen Deutschland, war einer der Väter des Versailler Vertrags

          Donald

          Wednesday, December 14, 2016 at 15:16 UTC

  3. Hvis du har fornøjelse af at spille på klaveret i entreen på socialcentret og tilhørerne har fornøjelse af at du spiller, er det jo aldeles glimrende at gøre så.
    Det er noget underligt noget at være 73 og have en søn på 50, men sådan er det.

    Jørgen

    Wednesday, December 14, 2016 at 7:12 UTC

    • Ja, det er underligt, man bliver mere og mere samme alder. Somme tider får man et bedre forhold til sine ældre familiemedlemmer, når man kan tale klart og vægtigt.

      Der er sådan set ikke noget i vejen med at spille på klaveret i Socialcenterets Hall, men det er en anelse grænseoverskridende at gøre sådan noget, når man ikke er bedt om det.

      Donald

      Wednesday, December 14, 2016 at 10:34 UTC

  4. du ved, at jeg bliver så glad, når du sender billeder fra mit lokalområde – minderne har man jo lov at have!
    Jeg har bemærket Audien! Ups har du nu igen fået ny bil eller hvad! Min ældste datter er 64, så jeg ved godt, hvad du taler om. Knus Marianne

    marianne bentzen

    Wednesday, December 14, 2016 at 13:06 UTC

    • Tænk kunne du genkende Vejby? Ja, så må du jo være kommet forbi ofte. Det er jo et socialcenter, som blev udbygget engang for 15-20 år siden, og som før det var et lille plejehjem, som man kaldte det dengang. Hvis jeg forstår websiderne fra Gribskov kommune rigtigt, så er der stadig en afdeling, som er pleje af meget syge og demente, som ikke kan klare sig selv. Min gamle nabo arbejdede en overgang som Sosuhjælper.

      Man kan jo ikke rigtig se bilen på billedet, men jeg skyndte mig at hive kameraet frem, fordi min søn så mange gange har vist en brugt Audi-sport hos en forhandler i Helsinge. Den syntes han, at det ville være rar at have! Det har han uden tvivl ret i! Men den er er jo dyr, selv som brugt bil. Han er meget fornuftig med sine penge.

      Jeg håber din datter har det godt! Jeg kan godt se, at det er noget af et shock, når ens børn fylder tres. Man kan se timeglasset. Jeg trøster mig med at man har pligt til at nyde de gode dage, så længe man kan.

      Donald

      Wednesday, December 14, 2016 at 15:20 UTC


Comments are closed.