Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Formidling, klare tankerne, sidde i en anden stol

Jeg var egentlig godt klar over, at det ville tage tid – mere tid end jeg i første omgang brød mig om at erkende, men de sædvanlige ugers extra arbejde var ikke nok denne gang. Måske var jeg heller ikke så ivrig efter arbejdet, jeg ville hellere være fri.

Jeg har noteret mig nogle datoer og kan se at jeg fik en artikel fra den anden skribent til bladet DKuug-Nyt 182 (Dansk Unix User Group DK UUG) 26 oktober, det gik jeg igang med at sætte op – det tog 3 uger, til 17.Okt., og så først begyndte jeg at skrive selv. havde en begyndelse om Open Source samarbejde efter 5 dage (se evt. indlæg fra 22. November) og var færdig med den første artikel 7 dage efter.

Denne gang synes jeg ikke at bladet er specielt godt. De tidligere numre i år syntes jeg ramte godt, dette nummer er OK, “kun lige OK”.

Ikke desto mindre håber jeg at have lagt vægten rigtigt, læser-profilen taget i betragtning.

Her kommer et billede af de første paragraffer (screen-dump af prinfilen, som jeg også lagde på blogen 22.Nov.) som jeg synes har interesse på et mere almen-menneskeligt plan.

Jeg ved godt at det ikke er det vanlige emne her, – men når man har brugt ca. halvanden måned (et par timer hver dag og 3 arbejdsdage til sidst) så er det vigtigt for mig selv at evaluere resultatet en gang til.

sdmp-dnyt-182-kernelreport-x1

Vanskeligheden ved at skrive om IT for fagfolk er enorm, fagfolk indenfor IT rummer jo alt fra datalogi-experter over program-experter til mennesker, som første gang i deres liv har ansvaret for drift og som kun kender det, deres arbejdsgiver har sat dem til at kigge på.

Jeg prøver at sætte mig i læserens stol. Nøgleordene er: Undgå at bruge forkortelser; Giv rigeligt med kontext; Prøv at sige tingene på flere måder. Husk hvordan du havde det da du læste en fagtext første gang …

Bladets læserskare er meget lille, men vil blive endnu mindre, hvis man ikke stræber efter kvalitet og læselighed.

Jeg vil meget gerne i morgen eller snarest fortælle lidt om, hvorfor jeg yder denne indsats gratis. – Og jeg ved ikke, om jeg bliver ved, for jeg kan se at det efterhånden er en stor belastning.

Written by Donald

Sunday, December 4, 2016 at 22:17 UTC

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg har tænkt det flere gange, og jeg kan se at denne historie forstærker tanken. Det lyder som du er ved – eller hastigt nærmer dig – vejs ende som redaktør. Hvad skal der til før beslutningen om at stoppe træffes?

    Jørgen

    Friday, December 9, 2016 at 7:41 UTC

    • Ja Jørgen, jeg holder op fordi jeg vil have mere tid til musik og husholdning – med egne hænder kan jeg sørge for at huset her holder længere og ser pænt ud, når jeg inviterer gæster.

      Jeg er ved at nærme mig en situation, hvor det giver mindre mening at jeg skriver og redigerer og layouter blad for DKuug (sådan som jeg nu har gjort det i 5 år.) Det ændrer ikke min økonomiske situation, jeg har med vilje ikke krævet noget for mit arbejde. Dengang for 5 år siden ville man nedlægge bladet, og jeg protesterede og lavede en “prototype” på en interessant artikel, som ville have godt af at blive trykt i et blad, og det vandt så meget genklang at det skulle fortsætte. Dengang var der flere, der skrev til bladet. Foreningen råder over en betydelig formue, og kan markere sig som en forening, der formidler viden om ledelsesformer, baggrunden for IT-skandaler og den slags. Men foreningen har også været ramt af personkonflikter, som jeg havde håbet at jeg kunne bilægge.

      De nyheder, som interesserer mig, IT-politik og pædagogik for voksne, kan jeg gøre mere ved i et andet regi (udenfor foreningen DKuug).

      Donald

      Friday, December 9, 2016 at 11:30 UTC


Comments are closed.