Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

En erindring om hvordan barnet så byens landskaber

with 13 comments

Når jeg kommer til København en sjælden gang, kan jeg se de fleste forandringer, nybyg, restaurereringer, fordi jeg husker byens “cityscapes” så godt. Det Kongelige Bibliotek som en sort kasse, Ørestad, Metro-stationer, Rådhuspladsen ændret i flere omgange, flere biler i bevægelse og færre parkeringspladser, osv.osv.

Det er jo også 50 år siden, at jeg lærte alle byens krinkelkroge at kende, så det er ikke mærkeligt, at byen sidenhen er blevet ændret.

Men for børn, for barnet lille Donald med babyfedtet virkede byen statisk. OK, der var heller ikke så mange efterkrigspenge til nybygninger, VW boblen og Volvo havde to små trekantede bagruder (billigere fremstillingsproces), og man brugte stadig brolæggerjomfu og trillebør af træ i 1950’erne. Det var senere, i 1960’erne og derefter, at man så de behændige gravemaskiner komme frem på markedet.

For 30 år siden kom jeg til Helsinge-området, der var 3 ubebyggede grunde her i byen, og der var en udstykning i Helsinge, Birkely, hvor man var holdt op med at bygge, et husfundament lå endda ubeskyttet hen i nogle år, inden der var forretning i at bygge huset. Siden er der kommet 3 store udstykninger til Helsinge, og nu er der så igen store marker, som byggemodnes, denne gang i retning af hvor jeg bor.

Set fra nord mod Helsinge (toget ses tv.)

Set fra nord mod Helsinge (toget ses tv.)


Set fra syd væk fra Helsinge. Dræningen dræner ikke helt - området har været en mose

Set fra syd væk fra Helsinge. Dræningen dræner ikke helt – området har været en mose


Mod vest, nabomark som er meget større - der skal være plads til 600 parceller tror jeg at kunne huske ...

Mod vest, nabomark som er meget større – der skal være plads til 600 parceller tror jeg at kunne huske …

[Billederne er fra Fredag d.25. November og dette indlæg + foregående er tilbagedateret for min egen bekvemmeligheds skyld, så jeg kan huske hvad jeg har set i løbet af ugen. Alzheimers? Nej det tror jeg ikke. Der er mange ting at huske og det er morsomt at kunne bladre igennem billeder med emne og reflektioner.]

Written by Donald

Monday, November 28, 2016 at 10:13 UTC

Posted in Tidsmaskinen

Tagged with , ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der skal nok bygges.
    Kan du se, om arkæologerne har fundet noget i søgegrøfterne.

    natural2222

    Wednesday, November 30, 2016 at 18:22 UTC

    • Godt spørgsmål, det står der i referat fra byrådsmøder at man har afsat penge til. Jeg kunne ikke se nogen fund på billederne af det våde område, men på den anden side er jorden ikke fugtig og man har ikke gravet det hele endnu. Jeg vil tro at man finder noget dér, men om det er af betydning? Det tror jeg ikke. Stenalderbønderne boede langs kysten og dér er mange gravhøje tilbage selv efter nedpløjning. Også i Tisvilde Hegn er der gravhøje, jeg kender 3 store af slagsen.

      Donald

      Wednesday, November 30, 2016 at 18:59 UTC

  2. Der er mange ting, der er interessante for arkæologer, uanset hvad. Derudover er fugtig jord oftest bedst til at bevare organisk materiale, tænk på mosefund. Knogler bevares bedre i tørre kalkholdige omgivelser. Tænk her på Egtvedpigen. Eller Stonehengemanden. Begge skeletter, med tænder, var så velbevarede, så man kunne placere deres sandsynlige opvækst-lokalitet, hhv Schwarzwald og Schweiz.
    De borgerlige har jo desværre privatiseret alle arkæologiske undersøgelser, så mange entreprenører fristes til at kværne igennem for at slippe for udgifter og forsinkelser af evt byggeri; da det er af national og international interesse, bør samfundet påtage sig udgiften. Sic!

    AagePK

    Thursday, December 1, 2016 at 5:39 UTC

    • Jaaa-aa-a? Nu er det jo sådan at jeg ikke har set en journalistisk rapport fra arbejdet med byggemodning af “Helsinge Nord”. Dog har jeg fulgt (lidt) med i udgravning og restaurering af en bemærkelsesværdig “oldtidsvej”, som ikke førte nogen steder hen, og jeg har nydt et lillebitte stykke af den gamle vej fra Helsinge til Helsingør, belagt med toppede brosten, et sted, hvor kærrer har rumlet afsted i alle årene frem til første halvdel af 1800-tallet, hvor man begynder at lave chaussé veje. Det tror jeg er de mest værdifulde arkæologiske fund, ved siden af de mange gravhøje langs kysten.

      Google giver efter lidt forsøg nogle hints om, hvad man kan finde. Lige ved siden af de nye udstykninger til flere hundrede boliger ligger den tidligere udstykning, ca. 10 år gammel, på Bryggergårdens jorder:

      10. Bryggergården
      01.01.06 Helsinge                                          Boplads
      Andet anlægsarbejde                                        Oldtid/ Y.st.
      Ved fortsat prøvegravning fremkom kogegruber 
      og kulturlag med enkelte skår af oldtidskeramik samt
      et enkelt afslag af en slebet flintøkse.
      GIM 3493                                                   Tim Grønnegaard
                                                                 Liv Appel
      Bebyggelse - Yngre stenalder
      Bebyggelse - Oldtid
      
      

      Jeg ved ikke om de ovenstående fund bidrager til oplysning.

      Det minder mig om at min onkel gav mig en håndfuld stenalder-objekter, som Nationalmuseet & Nykøbing Falsters historiske museum sagde at de ikke havde grund til at opbevare.

      De ligger i mit vindue og jeg må jo nok tage et billede af dem en dag.

      Man kan bruge detteher til en sommerrevy, det lyder helt Dirch-Passer-Mudderklire agtigt:
      Valbyvej: Ved overvågning af et kloakeringsarbejde fremkom på en højning tre kogestensgruber og et stolpehul, som vurderes at være udkanten af et større bopladsområde.

      Donald

      Thursday, December 1, 2016 at 10:24 UTC

      • Ved at gå ind på Google-maps, kan du se, hvordan Danmark ser ud pt. I hhv vejkort, evt med restauranter oma. Og i satellitbilleder.
        Hvis du vil se Danmarkskortert igennem historiske tider, skal du lede lidt, evt gå på biblioteket. Men forestil dig nu, at du kunne klikke dig ind på Google Iron Age maps, eller Bronce Age, eller Stone Age. Det ville hjælpe mange, f.eks vejplanlæggere, historiestuderende, og historielærere: kære børn, find lige ud af, hvor der var bopladser i Marstal sogn, fra yngre stenalder. Hvor gik der veje? Og hvorfor ikke? Det ville give helt andre perspektiver mht at gøre historieundervisningen interessant for børnene. Også de voksne børn!🙂
        Sådan gik det ihvertfald i de af mine fag, hvor jeg fik computeren som støttepædagog. Hjemkundskab, f.eks. Pigerne blev pludseligt interesseret i computeren, fordi de lynhurtigt kunne udregne kalorieindtaget. Og hvilke vitaminer, der fulgte med en burger. Drengene var meget interesseret i computeren, nu gelejdede den dem hen til at interessere sig for mad, da jeg havde lagt et madspil (naaaiiijjj: ikke mad-spild!🙂 ) ind.
        Jeg holder jo stadig Skalk, jeg fik det første abonnement af min far i fødselsdagsgave på min 10-års fødselsdag. Så jeg har læst om den brolagte vej. Og vildt meget andet!🙂

        AagePK

        Friday, December 2, 2016 at 6:51 UTC

        • PS: pt arbejder arkæologerne i et bredt bælte, mange kilometre langt, ude på Horne Land, fordi de skal tjekke det område, hvor der skal lægges nyt jordkabel. Så de har ny(d)t hver eneste dag.
          Bare man nu husker at tilbyde naboerne muligheden af at lægge jordvarmerør ned til kablet: afkølede kabler har mindre transmissionsspild, win-win!

          AagePK

          Friday, December 2, 2016 at 6:57 UTC

          • PPS: Museerne har tonsvis af stenøkser i alle mulige, og umulige, udgaver. Den enkelte økse er, bortset fra enkelte specielle, totalt uinteressante: dygtige folk kan selv i dag kopiere dem, på samlebånd. MEN: hvis du kan gps-afmærke deres fundsted, SÅ bliver det interessant: OK, så gik der en mand lige præcis her, i det-og-det århundrede. Er stenen knækket, med et hængsel-brud? OK, så var der skov her.
            Se, pludseligt fik vi en historie ud af det. Og DET er det interessante. Sten er bare skærver. Nåja, nogle skærver er mere interessante and andre.🙂

            AagePK

            Friday, December 2, 2016 at 7:06 UTC

            • Det er netop derfor at min onkel fik besked på at beholde de stenredskaber, som jeg nu har liggende. De er uinteressante. Næsten. Deres herkomst er “Lolland Falster”. Måske vil skolebørn synes det er sjovt at holde en sten-dolk i hånden.

              Donald

              Monday, December 5, 2016 at 0:06 UTC

          • Det var da en fantastisk god idé! Jeg er på den anden side ikke sikker på at jordkabel-ejerne er interesserede i at noget andet ligger i jorden lige ved siden af, når man nu klipper dem over en gang imellem fordi man graver uden at have de rigtige kort ved hånden:/

            Donald

            Monday, December 5, 2016 at 0:04 UTC

            • Da man lagde det nye Contiscan-kabel over Fyn, gik man fra dør til dør hos naboerne for at invitere dem til at få lagt jordvarmerør ned til kablet. Gratis for dem, der gik med. Så jo: det sker, og det er godt.

              AagePK

              Monday, December 5, 2016 at 8:39 UTC

            • Det er den slags “nyhed” som en weblog “formidling” er god til, tak for at du gjorde dig den ulejlighed at opklare mit ukendskab til den praksis! Fantastisk idé. Mon det var entreprenøren, der havde fået idéen eller var det mon Contiscan eller kommunerne, som stod for jordvarmen? Det var kun rørene, som var gratis, ikke?🙂

              Donald

              Monday, December 5, 2016 at 9:51 UTC

            • Jeg mener, det var Contiscan, der fik ideen, og de enkelte grundejere, der betalte fremføringen og rørene; herefter lagde de bare rørene ned ved kablet. Om der var nogen afskærmning af hensyn til risikoen for lækage ved jeg ikke.

              AagePK

              Monday, December 5, 2016 at 13:05 UTC

        • Jeg har fundet gamle målebordsblade på Kort- og Matrikelstyrelsens website. De er nu tilgængelige for almenheden. Noget af det kan være svært at få “ned” (hjem på computeren) i passende stor præcision (opløsning uden vand).
          Men de går “kun” tilbage til 1800 eller lidt før, det kan jeg ikke lige huske.

          Det ville være morsomt og interessant at se kort over DK som i Jernalderen! Jada! Og tidligere. Fik jeg sagt det med at 4 – 5 familier kunne ernære sig af Nordsjælland før man opfandt landbruget? Jeg tror egentlig at der kunne være flere, hvis de bare fiskede med pileflet-ruser, men jeg ved det ikke.

          Den måde, hvorpå du brugte computeren, er genial, dejligt at høre om det!

          Donald

          Monday, December 5, 2016 at 0:11 UTC


Leave a Reply

