Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Land ohoy

with 2 comments

Det føltes som at være udkig og få land i sigte efter 3 uger på havet

Det føltes som at være udkig og få land i sigte efter 3 uger på havet

Jeg kunne se skyggen af øen med det blotte øje, jeg kunne rette kameraet mod den plet, zoom – og jeg kunne absolut ingenting se på billedet, så jeg prøvede igen, samme resultat. Hjemme igen kunne jeg med et billedbehandlingsprogram lige akkurat fremkalde den lidt mørkere linie, som viser, at der er land ohoy 19 kilometer fra den imaginære mastetop, hvori jeg sad.

Written by Donald

Thursday, November 17, 2016 at 9:40 UTC

Posted in Foto

Tagged with

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Associationen til billedet er at det er taget ud af en bilrude med nupret is. Godt behandlet.

    Jørgen

    Saturday, November 19, 2016 at 13:54 UTC

    • Ja – klart, der skulle være nogle andre billeder af stedet, hvor man står og kigger efter skyer og vejr ude over Kattegat; det er ikke fra en dugget bilrude (men ligner!ja). Derimod er det en almindelig ting ved mindre halvprofessionelle kameraer, at når man zoomer ind til 48 gange, så er en del af det optisk zoom.

      Ved optisk zoom bliver strøm-signalerne fra billed-chippen fulde af “støj”, strøm fra sensorerne, som er upræcis, fordi man kun bruger et lille område af chippen, og derfor får billedet gryn. Det er faktisk ikke så nemt at “fange” strømmen fra en sensor og omdanne den til billedsignaler.

      Jeg synes jeg har læst et sted, at man er nødt til at “lytte” på chippen i nogle impulser og rense signalet for støj – også når man tager billede med hele overfladen af sensor-chippen.

      Donald

      Sunday, November 20, 2016 at 11:15 UTC


Leave a Reply

