Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Nodeskrivning

with 2 comments

Jeg levede en overgang af at skrive orkesterstemmer – jeg var ikke ligefrem kopist, for det var i 1970’erne, da kopimaskinerne kørte på fuld drøn, men der skal jo laves en orkesterstemme ud fra et partitur. Hver musiker sidder med sin stemme, kun. Og så alligevel ikke. Der skal være stiknoder (svarende til stikord i et teaterstykke) så man kan følge med i hvad der sker i orkesteret i det hele taget. Jo flere stiknoder, desto bedre.

Det er stadig ikke trivielt at lave orkesterstemmer med et nodeskrivningsprogram. Det bedste af disse kan vistnok godt hjælpe med at lave stiknoder; med det ganske fortrinlige MuseScore kan man kopiere og lime noder fra én stemme til en anden. Det er forbløffende nemt.

Violin-etude - og god musik - af Jacob Dont, en lille sag, som man ikke bliver træt af at spille fordi den lyder godt og er (lidt) vittig

Violin-etude – og god musik – af Jacob Dont, en lille sag, som man ikke bliver træt af at spille fordi den lyder godt og er (lidt) vittig


På grund af lidt gigt i fingrene og den slags har jeg valgt at koncentrere mig om at spille klaver. Det er jo også det instrument, som har flest muligheder for at lave musik – trods sine begrænsninger – Man kan ikke synge på klaveret, sådan som man kan synge på en violin. Jeg har spillet meget violin i sin tid; jeg tror at nervøsitet var det, som stoppede mig og gjorde at jeg søgte andre veje, men det er en lang historie. På et tidspunkt læste jeg om Mozarts økonomiske problemer og tænkte “når han ikke …” Det tager vi en anden gang🙂

For at lære noget mere klaver har jeg ledt efter vejledninger i grunlæggende øvelser – man finder jo tusinder af sådanne, men ingen af dem lægger en strategi, som kurerer gigt og giver fingrene den følsomhed, som musikken kræver. Derfor måtte jeg søge andre veje. Det bedste hidtil var de mange vejledende video’er fra Josh Wright på Youtube.

Written by Donald

Tuesday, November 15, 2016 at 12:08 UTC

Posted in Carpe Diem, Music

Tagged with , ,

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvad har du selv komponeret?

    Jørgen

    Tuesday, November 15, 2016 at 19:30 UTC

    • Nej – kun overstemmen, det er en morsom violin-øvelse, som er “oversat” til klaverbrug. Pointen er at man kan “overdrive” finger-bevægelsen og derved får man “opfrisket” klaver-bevægelserne. Det skal ende med at være “automatisk”.

      Donald

      Tuesday, November 15, 2016 at 21:02 UTC


Leave a Reply

