Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Vinderød Kirkegård fred i en halv time

with 13 comments

En eftermiddagstur endte i Vinderød, som har en smuk ikke for gammel kirke med en stor kirkegård, – her er også skulpturer, som har temaet “at mindes”.

Man kan også lige skimte Arresø

Man kan også lige skimte Arresø

b61026-vinderodkirkegaard-kat-m-6454

I gamle dage var et billede med “styrtende linier” umuligt at aflæse for de fleste beskuere. I dag løfter man knap et øjenbryn og tænker ikke “er den kirke ikke skæv?”

Et gravsted med en lille bænk så venlig og indbydende ud.

Hallo …

Written by Donald

Thursday, November 3, 2016 at 12:01 UTC

Posted in Foto

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det er rigtigt, jeg tænkte ikke på, at kirken så vind og skæv ud.Sådan er det bare, når man tager billeder – og egentlig er der ingen grund til at bruge tid på at rette det op med et eller andet værktøj. Der burde være flere bænke på kirkegårde!

    Jørgen

    Thursday, November 3, 2016 at 13:30 UTC

    • Det kan godt være at man kan få et lidt bedre billede ud af de værste “styrtende” billeder, men omvendt oplever jeg somme tider at det ser uægte ud, når jeg ser et gammelt billede af en kirke, hvor perspektivet er rettet helt op.
      Tak for kommentaren🙂

      Donald

      Thursday, November 3, 2016 at 17:36 UTC

  2. “Et gravsted med en lille bænk så venlig og indbydende ud”
    Til hvad, ligge eller sidde?
    Var til kræft-kontrol, foreløbigt frikendt, skal efter planen først møde igen om et år. Øl og champagne smager nu udmærket, rødvin og whisky smager fælt – fint med mig, alternativet taget i betragtning. Så ingen gravsteder ser endnu indbydende ud for mig, jeg har ikke tid……. 😉

    AagePK

    Thursday, November 3, 2016 at 18:18 UTC

    • PS: Er “Styrtende linier” ikke bare et fotografisk udtryk for linear perspektiv, som Eckersberg lærte os det? Står man foran et objekt, med øjenhøjden en anelse over grundlinjen, og ser op mod toppen af dette objekt, her en relativ højde, vil vi jo selv danne “styrtende linjer”, lige som hvis vi stod på en landevej og så, hvordan grøftekanter, vejsider, og elmaster mødes i kimmingen. Og der taler vi jo heller ikke om (sammen-)styrtende linier e.lign.
      Stiller man sig på et stillads, så øjet eller objektivet kommer midt for tårnet, vil linierne jo styrte både oven- og nedenfor centrum, ikk’? Vi burde nok tale om menneske- eller optisk perspektiv, lige som vi siger frøperspektiv, og bruger froggeye-linser.😉

      AagePK

      Friday, November 4, 2016 at 6:56 UTC

      • Nej ikke helt dette, Eckersberg lærte os noget om den måde liniear-perspektiv kan udtrykke afstand og rumlighed ind i et billede, forudsat at der er en vej eller huse. Men Eckersberg tegnede altid søjler lodrette. Han må have været klar over problemet, for han undgår altid vidvinkel-billeder, og hvis han maler et tårn, er det derfor ikke altid sikkert, at toppen kommer med på billedet. Her er et sjældent exempel på at han står på jorden *nedenfor* et motiv og derfor må udligne “styrtende linier”:

        (Tilføjelse: Til gengæld står han så langt væk, at billedet næsten kan sammenlignes med et zoom billede, hvor styrtende linier næsten helt undgås.)

        Donald

        Friday, November 4, 2016 at 9:49 UTC

        • Det var nu ikke lige det, jeg mente: Eckersberg lærte os om “den lineare perspektiv”, som han så brugte til at skabe tredimensional dybde i de todimensionale malerier. Men når vi selv, eller kameraet indfanger høje bygninger, skaber vi selv, ikke Eckersberg, linear perspektiv, og det er det, vi kalder styrtende linier. Derfor var det jo, at billedhuggere gjorde hoveder og hænder på kolossal-statuer større, fordi de ellers, set fra gadeplan, fik for små hoveder i forhold til fødderne.
          For øvrigt: ved at forstørre billederne og bruge en skydelære mener jeg at kunne måle 1-2 mm større bredde af indgangspartiet ved kirken, bag korset, hvor en kvinde går ind gennem porten. Når jeg så måler oppe ved tagkanten, er bygningen smallere der. Får du samme resultat?

          AagePK

          Friday, November 4, 2016 at 11:33 UTC

          • Nu kommer jeg lidt i tvivl om, hvilket billede der refereres til og hvad der er målt. Nøglen var damen, som går ind gennem en dør; det eneste billede her er Colosseum med et kapel + dame. Tænk at Colosseum har set sådan ud ca. 1814, da Eckersberg rejste til Rom.

            Og tænk at rejse i denne tid, da Napoleon blev sendt til Sct. Helena, Frankrig var under forandring men økonomisk efter både England og Amerika, jernbanen var ikke opfundet.

            Jeg kunne konstatere på nogle af billederne, at affotograferingerne er en grad skæve; det er ikke matematisk korrekte fotografiske kopier af Eckersberg. Ikke desto mindre kan også jeg se, at Eckersberg laver en anelse forskel på lodrette linier, formentlig fordi husene var en anelse skæve, og også for at få billederne mere levende.

            Men jeg kan ikke måle 1 mm. forskel (og slet ikke 2) – jeg finder 0.1 mm højst. Jeg bruger et andet “vindue” til at se efter om linierne er helt lodrette og parallelle – og det er de ikke. Ikke helt🙂

            Donald

            Friday, November 4, 2016 at 11:57 UTC

      • Hvor er det fascinerende at bladre igennem billeder af Eckersberg! Roma som en værre ruinhob, mennesker i al deres menneskelighed og bybillede, hvor man virkelig nemt kan se at husene ikke er bygget af maskiner.

        Jeg bladrede på Google-Images (masterne ville “styrte” hvis E.havde brugt Canon SX130-IS):

        https://www.google.co.uk/search?q=Eckersberg:+Roma+pictures&complete=0&hl=en&biw=1141&bih=744&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjzqJGb547QAhVD1ywKHXFKD0gQ7AkINQ#imgdii=Tgc1zPmzVFzXJM%3A%3BTgc1zPmzVFzXJM%3A%3Bu8CTrn2whgLS3M%3A&imgrc=Tgc1zPmzVFzXJM%3A

        og da.wikip.:
        https://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6rker_af_C.W._Eckersberg

        Donald

        Friday, November 4, 2016 at 10:00 UTC

    • Det var da godt, at du blev “frikendt” – jeg håber virkelig ikke, at folk betragter syge som en dom (selv om det hedder en syg-dom). Jeg tror at man selv kan gøre meget for at holde sig sund og rask, men man ikke dømme sig selv eller andre, hvis det ulykkelige sker, at man bliver syg.

      Jeg er ikke helt med på hvorfor rødvin og whisky smager fælt – har du prøvet vand med whisky i? – men det er klart at stærke drikker giver ar i maven. Der var en kemilærer, som – meget uansvarligt – ville genere mig ved at bede mig drikke en slurk 90% sprit. Jeg havde ikke prøvet før og var dum nok til at sige ja, men jeg havde nu ikke svært ved at undertrykke reflexerne. Stærk alkohol er ren gift. Immunsystemet reagerer på indtrængende fremmed-legemer, nemlig alkohol-molekylerne, men som Geertinger humoristisk udtrykte det, de hvide blodlegemer (og andre immunceller) “rider ud og skyder” efter alkohol-molekylerne, men disse er så små at immunsystemet rammer ved siden af, og blodkarrets vægge fungerer som kuglefang – bliver nedbrudt og derefter genopbygget (heldigvis) i ny og friskere, mindre forkalket udgave.

      OK – det var bænken, der indbød til at sidde ned. Jeg ville ikke gerne ligge i graven nu. Jeg er også frikendt for kræft, men jeg synes alligevel at det er træls at leve med en sammenlapning af tarmen, der sommetider bevirker at der ikke er gennemstrømning. Den første lægeundersøgelse sagde “det er ikke så slemt, det ser større ud i periskopet (rettere endoskop) og det kan man godt operere væk ved at få det til at hæve med saltvandsindsprøjtning”, men det blev alligevel en større operation, hvor man endog rådede mig til at spise mig tyk og fed først. Hvordan det nu end var, så lever jeg endnu og prøver stadig at holde vægten nede.🙂

      Donald

      Friday, November 4, 2016 at 10:15 UTC

  3. Sikke et dejligt sted til eftertænksomhed 😀

    www.skøreliv.dk

    Thursday, November 3, 2016 at 19:57 UTC

    • Ja, den var smuk og venlig, den lille gravplads for en dame, som nok har kunnet lide sin kat (eller flere katte)🙂

      Donald

      Friday, November 4, 2016 at 10:03 UTC

  4. Den gamle Vinderød kirke ligger så smukt og fredeligt, og er en køretur værdig. Jeg holder meget af at gå rundt på kirkegårde, og se på smukke gravsteder.
    Desværre er jeg i øjeblikket tæt på for mange triste diagnoser, som vist ikke ender med frikendelse!
    Kh Marianne

    marianne bentzen

    Tuesday, November 8, 2016 at 11:30 UTC

    • Jeg håber du kommer igennem de triste diagnoser, og får hjælp til at komme igennem det. Tusind tak for din kommentar! – Ja Vinderød Kirke ligger smukt og er en tur værd. Jeg overvejer at foreslå en tur til Hillerød eller Louisiana (igen).
      God bedring!

      Donald

      Wednesday, November 9, 2016 at 12:40 UTC


Leave a Reply

