Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Splittelse ved overgang til normal vintertid

with 6 comments

Min lokale Stonehenge sextant, som måler solhøjden på d.29 Oktober kl.17:16 CEST

Min lokale Stonehenge sextant, som måler solhøjden på d.29 Oktober kl.17:16 CEST

Et moderne kamera kan tage meget af kontrasten ved modlys, men ikke så meget, som der er på dette billede; for det menneskelige øje er havet ikke så mørkt i det øjeblik, billedet tages - se næste billede, hvor kameraet drejes næsten 180 grader

Et moderne kamera kan tage meget af kontrasten ved modlys, men ikke så meget, som der er på dette billede; for det menneskelige øje er havet ikke så mørkt i det øjeblik, billedet tages – se næste billede, hvor kameraet drejes næsten 180 grader

Kameraet er drejet - Kullen ses, skyer belyses af den nedgående sol, kontralsterne er stadig store, græsserne og skråningen er alt, alt for mørke

Kameraet er drejet – Kullen ses, skyer belyses af den nedgående sol, kontralsterne er stadig store, græsserne og skråningen er alt, alt for mørke

Sidste dag med sommertid. Jeg ved ikke om det er derfor, men min tidsfornemmelse er blevet dårligere og dårligere, lørdag føltes som mandag, og i går, søndag, føltes som fredag. Selvfølgelig sørger man for at få rettet den indre tidsfornemmelse, så det er ikke et stort problem. Desuden har jeg mange opgaver som kræver, at jeg husker og lærer, og det går også fint, næsten lige så let som da jeg var barn.

(Slå en sekser og gå direkte til kommentarfeltet…)

[Det følgende er en skitse til beskrivels af et emne, som er vanskeligt at skrive om.]
Det, der er problemet, er kombinationen af stofområder, tværfaglighed på det personlige plan. Man holder sin sorg ude – koncentrerer sig om det, man arbejder med, – haveredskaber, foto, computer-stof (som er et meget stort område), politik, og som om det ikke var nok, madlavning, familie.

Jeg hørte netop Jon Kaldan, DR P1 Mandag kl.10-11, fortælle, at det særlige ved Bill Clinton var, at han kunne se de store perspektiver. Den Clinton, som Nationalbank-direktør Greenspan troede var en bondeknold fra Arkansas, var en intellektuel personlighed med stor viden og evnen til at gå igennem de forskellige (syns)vinkler og alligevel fastholde fokus, – og han kendte Stieglitz’ og andre økonomers argumenter (imod Greenspans laissez faire-holdning).

Jeg tror at man er nødt til at holde dele af sit privatliv privat (luk døren til toilettet) og at denne skelnen kan give anledning til en mild form for hukommelsessvigt.

Jeg husker at Øhvig har fortalt at han i sine interview med slægtninge til WWII forbrydere oplevede, at deres erindringer fordrejede alting – altså, hukommelsen svigtede. Kan det tænkes at den mekanisme er den samme, som (uden sammenligning iøvrigt!) kommer i spil, når vi hellere vil fortælle at vi lige har været ude i haven i stedet for at “jeg skal lige trække bukserne op”?

Min barndoms Fru Jensen, det rare menneske, fortalte engang at derhjemme – på landet, i hendes barndom, sad man da ved siden af hinanden på række på “brættet” i det lille hus. Når man er vokset op uden mødding, så er det nok medvirkende til at undertrykke denne og andre sider af livet. Den eneste kur i den moderne verden er at interessere sig mere for menneskekroppen på medicinsk måde.

Written by Donald

Monday, October 31, 2016 at 10:47 UTC

Posted in Blogosofi, Foto

Tagged with , , ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det går nu hurtigt at tilpasse til normaltid, men her kendes også besværet med at fastholde ugedage. Af og til kan man have en meget klar fornemmelse af at dagen en en anden. Mon det har med alder at gøre eller med at man er pensionist?
    Det er spændende tanker du gør dig om, hvorledes hukommelsen over tid gør begivenheder mere og mere tilforladelige eller hvad man skal kalde det. Man skal jo leve hermed og det er nådigt at naturen er sådan indrettet. Om det så er det samme når man sidder på toilettet og ikke har lyst til at sige at man sidder hvor man sidder når telefonen ringer. At placeringen kan høres via akustikken er en anden sag.

    Jørgen

    Monday, October 31, 2016 at 14:41 UTC

    • Ja, der er mange der mener at glemsel er nådig, men min teori er at baghovedet *ikke* glemmer og at man gør bedre i at behandle sine ubehagelige minder på en anden måde.🙂 Det mener jeg er muligt ved at man prøver at sætte det i perspektiv. – Hvor alvorligt er det? Sammenlignet med andre historier?

      Donald

      Monday, October 31, 2016 at 15:57 UTC

  2. Morten Ingemann har tegnet min kalender. For nyligt begyndte striben på et dametoilet, hvor kvinden i boks 1 siger:”Nå, hvordan går det så?” Kvinden i boks 3, nysankommen, svarer:” Øhh, hvem? Mig? Det går da sådan set godt nok…”hvortil 1.dame siger:” Du, jeg lægger på nu, der er et eller andet fjols, der taler til mig!”
    Når min telefon ringer, kan jeg heldigvis ikke nå den fra toilettet. Så jeg kommer nok ikke i samme situation som damen i boks 1.
    Når vi her i flokken ikke kan huske ugedagene, er det vor pension, der begrænser hukommelsen, husk, hvordan det tidligere var i ferierne, problemet dukkede op. Vi husker normalt bedst de ting, der giver mening. Forudsat, at man ikke lider af dementia o.lign. Så kan det knibe, og man må så finde en forklaring på, at tingene er, som de er: min svigermors dementia gav problemer for familien, hun måtte jo finde en forklaring på, at hun ikke kunne finde duge osv: nogen havde jo nok hugget dem.
    Der er dog også en anden undtagelse: hvis det, man husker, er for pinligt, f.eks de der ww2-forbrydere, eller deres pårørende. Min mor sad også i en gruppe i Slesvig, hvor man hjalp hinanden med at huske, hvad der skete i det 3.rige: de, der aktivt havde støttet nazisterne, havde en påfaldende dårligere hukommelse, og prøvede at bortforklare min moders erindringer . Tovholderen, der optog og udgav de fælles memoirer, var dog god til at finde belæg i aviser o.lign fra tiden.
    Jeg hørte også indslaget om Bill Clinton. Det var en virkelig spændende udsendelse, som man nok kunne unde nogle republikanere at høre; ligesom aftenens genudsendelse om Ronald Reagen, hvor selv sønnen Ron medgav, at for mange republikanere havde opbygget en usund og falsk myte om Reaganconomics: voodoo-money, som sel Bush sen. kaldte det. Det var simpelthen optakten til 2008-krisen, han fik startet allerede i forrige årtusind! Og nu vil Liberal Alliance nøjagtigt ty til samme opskrift: Fjolser!

    AagePK

    Monday, October 31, 2016 at 19:36 UTC

    • Hi hi … jeg husker mine kolleger grinede ad muligheden for at svare på mobil mens man sad på das, ja så skulle man lige tænke over lydbilledet🙂

      Jørgen var inde på at det kunne være pensionist-tilværelsen, som var årsag til at jeg troede det var mandag. Jeg tror kun det er en del af forklaringen – selvfølgelig kan uge-rytmen for en pensionist flyde ud til fri rytme uden taktstreger. Men jeg har også oplevet det i mit tidligere liv.

      Selv om der ikke er (mange) krav, lægger jeg alligevel en uge-rytme, som denne gang blev forpurret af et par sygedage, hvor jeg sov og sov og sov og lige akkurat fik gået en lille tur – så der blev ikke rigtig noget ud af planen om at drikke en fredagsbajer eller planerne om lørdagsrengøring. – Men det, der gav det sidste skub, var nok at jeg sov og sov fra tidligt Lørdag til sen Søndag morgen, nej formiddag. Det føltes underligt. Nok om det.

      Heldigvis gav min fars dementia ikke anledning til paranoia imod mig – jo måske en sidste gang jeg besøgte ham, han anså mig for “en af dem” tror jeg, jeg husker det ikke så tydeligt. Det må have været hårdt for din kone at hendes mor “stod af” og ikke kunne huske. Min violin-veninde har fået sin mor på plejehjem og synes det er hårdt.

      Ja, jeg så også Reagan-udsendelsen og glædede mig over, at sønnen var så ærlig – respektfuld og ærlig. Mange af de ting, som jeg fornemmede ved synet af Præsident Reagan – og ved de historier, man hørte, – har jeg skubbet væk med det rationale, at han var offer for et attentat, men overlevede, og at han fortjener respekt for i det hele taget at tage ansvar så godt han nu kunne. Hvis de andre politikere havde været op til *deres* ansvar, havde de overbevist Præs.Reagan om en modereret økonomisk politik. – Ja man undrer sig, har de dog ikke lært noget af krisen 1929 og kriserne i 80’erne (som skønt de var forholdsvis små dog var interessante at se nærmere på) og igen 2008.

      (wikip.:) The early 1980s recession describes the severe global economic recession affecting much of the developed world in the late 1970s and early 1980s.

      Ja fjolser er de, nogle af dem, men de siger jo det samme om mig (og …)

      Donald

      Monday, October 31, 2016 at 23:04 UTC

      • Jeg fik nu den opfattelse af Reagan, via sønnen, at han kunne være et stædigt asen, der ikke kunne se tingene fra 2 sider: Hans bror og far blev hjulpet af New Deal, han var selv fagforeningsleder, men smadrede det samarbejdende system totalt, værre end Maggie i England. Han så kommunisme overalt, hvor 2 lønmodtagere snakkede sammen, og HIV/AIDS var Guds straf over gudløse homoer. Det er det, Ron fortæller os. Men på en pæn måde.

        AagePK

        Tuesday, November 1, 2016 at 15:32 UTC

        • OK – jeg hørte godt det om at han var informant, spion, stikker for kommunistjægerne, men blev han anklaget for at få nogen buret inde eller for at ødelægge karrierer? Uha, det har jeg måske misforstået.

          2: Ja – enig, alt blev sagt på en forsigtig måde; sønnen var forsigtig eller respektfuld, kærlig, forstående i sin kritik af sin far, det var fint. Sådan hørte jeg også sønnen.

          Mener du at Reagan ignorerede rådgivere? Også de økonomiske rådgivere?

          Jeg opfattede det imidlertid også sådan, at der ikke var nogen kvalificerede rådgivere i økonomisk politik.

          Var der nogen, advarede ham og sagde at han skulle gøre noget andet end “Reaganomics”? Det fik jeg ikke indtryk af – men jeg tager måske fejl.

          Donald

          Tuesday, November 1, 2016 at 19:42 UTC


Leave a Reply

