Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Efterårshave – hvad stiller man op med grene og træstammer, som man ikke må brænde?

with 11 comments

Jeg kan godt lide en hæk, der går op og ned - nu skal den skæres tilbage og jeg har ikke nogen trailer til at køre afskæret væk - skal man virkelig bruge penge på at køre grene væk? Det må da give en masse trafikforurening!

Jeg kan godt lide en hæk, der går op og ned – nu skal den skæres tilbage og jeg har ikke nogen trailer til at køre afskæret væk – skal man virkelig bruge penge på at køre grene væk? Det må da give en masse trafikforurening!

Skrivefelt…

Jeg ville ønske at der var et datostempel på billedet - men det ER altså fra i går eftermiddags!

Jeg ville ønske at der var et datostempel på billedet – men det ER altså fra i går eftermiddags!

Written by Donald

Saturday, October 29, 2016 at 10:56 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

11 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Graver dem ned. Så forsvinde de efterhånden. Laver et bredt hegn af dem eller en bunke. Så forsvinder de efterhånden.Men nye kommer til.
    Her er et tilsvarendeproblem løst ved at et par store grønne haveaffaldsposer (eller hvad de kan hedde) med håndtag er indkøbt. Vi har kørt mange af dem til genbrug – og der kan være ganske mange grene i hver. Vi bruger lidt benzin, men forener det med indkøb. En efterløber er sparet og udgiften til benzin med videre når næppe i nærheden af hvad traileren koster.
    Poserne koster vel 40 kr stk – og der kan mageligt være to på bagsædet hver gang. Det har medført at vi ikke har grene liggende i haven længere.
    Fint jordbær.

    Jørgen

    Saturday, October 29, 2016 at 14:58 UTC

    • Ja -det er sjovt at der kom et jordbær, efter at jeg har ryddet området og ladet et par jordbærplanter stå tilbage – de kan åbenbart rigtig godt lide at have fået det hele for sig selv!

      Tak for råd med at grave ned, det havde jeg ikke tænkt på. Men det gjorde vi også i svigermors sommerhus engang for 40 år siden!

      Donald

      Saturday, October 29, 2016 at 17:04 UTC

  2. Jeg ville jo gerne have lånt dig Hans “Hasse” Alfredsons lille mesterværk: En liten bok om at bränna kvistar, gräs, löv och annat avfall i ett hörn av trädgården. Den har mange instruktive kapitler: det første går på hvordan man samler affaldet, eller får konen, eller børnene til det. Men i den bog har jeg gemt en artikel fra Berlingske weekendavis, 18.Juni 2010, hvori der opregnes, hvilke bøder vi for fremtiden ere hjemfaldne til at betale, hvis vi bryder de nye love, der forbyder afbrænding af lige meget hvad på privat grund.
    Så du får den ikke, vi skulle jo nødig læse om dig i avisen, vel?😉

    AagePK

    Saturday, October 29, 2016 at 17:21 UTC

    • Jeg har sådan set affundet mig med at man ikke må afbrænde træ (og især ikke rygende, osende græs og våde blade) i haven med mindre man laver en grill eller en bålplads, omkranset af sten og bruger tørt, vellagret brænde. Men jeg har ikke affundet mig med at man skal køre grene i bil til fælles losseplads, genbrugsplads – selv om jeg godt er klar over fordelene. Jørgens beskrivelse af de grønne haveaffaldsposer minder mig om nogle tønder af armeret plastfolie i form som en chapeau clacque, og med passende tæpper under kan man måske godt fragte dem i bil – især hvis man har andet ærinde i nærheden.

      Jeg tror jeg ender med at grave et hul og når det er fyldt op og evt brugbart brænde foræret væk, så vil der opstå en støjvold, en læskærm af haveaffald, som måske kan være meget nyttig (men i så fald skal den ligge i den anden ende af haven.)

      Donald

      Saturday, October 29, 2016 at 17:51 UTC

    • Denneher instruktionsbog i afbrænding af kvistar, gräs, löv och annat avfall i ett hörn av trädgården må være alle tiders humoristiske bog.

      Set fra min synsvinkel kan den umuligt overgå, hvad jeg så og fotograferede i Berlin for nogle år siden: Voksne mænd, som gik og støvsugede have og fyldte plastposer med rødt og orange efterårsløv. Men poserne kørte de sør’me da ikke væk i hver sin lille Mercedes!!!

      Donald

      Saturday, October 29, 2016 at 17:55 UTC

  3. Jeg har, af hensyn til pindgrise, biller, svamp og andet liv dynget grene og deslige op et par steder i haven. De får et hjem, jeg får over tid noget kompost. Og der bliver som regel også nok til et sanktHansbål.

    AagePK

    Saturday, October 29, 2016 at 19:52 UTC

    • Ja, det må jeg gøre – Charlotte har sagt at jeg skal sortere de store stykker træ fra. De kan bruges som brænde eller til møbler, skæfter og den slags. Måske skulle jeg finde en knivsmed i nærheden? men nyeste råd fra Samsø går på at købe en gren-makulator – nej det hedder det ikke, jeg kan ikke lige huske hvad man kalder den, – så kan man også kompostere de lidt større stykker træ, som er for små til at lave møbler og skæfter af.

      Donald

      Saturday, October 29, 2016 at 20:54 UTC

      • Nej, læg bare de større stykker træ i en fagot, som det hedder, når skovløberen stabler brændet i skoven. Så er der plads i mellemrummene til snoge, salamandre osv. Og det vil da se idyllisk ud under træerne, ikk’? Altså: bank 4 tilspidsede pæle i jorden i en passende firkant, og stabl grenene op derimellem. Sæt for en syns skyld en skråstiver på, så ser det helt prof ud.
        Det vil give point for det kunstneriske udtryk, hvis du kan skaffe en fotostat af en rødjakket rævejagtsrytter til hest, der kan springe over stakken/fagotten!😉

        AagePK

        Saturday, October 29, 2016 at 22:02 UTC

        • Ja nu er jeg kommet så langt, så jeg skal ud og skære de større stykker til og stable dem – jeg tror der er en af naboerne, som stadig gerne tager dem og bruger dem som brænde.

          En kompostbunke, som ikke er hjemsted for myg, det bliver næste opfindelse. Ham rytteren, som springer over, han skal være velkommen🙂

          Donald

          Sunday, October 30, 2016 at 11:55 UTC

  4. Jeg foreslår at du laver et lille risgærde/kvashegn.
    Der er en lille artikel om det her:
    http://www.dr.dk/levnu/fritid/saadan-kan-du-udnytte-dit-haveaffald

    Gærdet vil forgå nedefra og op, så du hele tiden blot lægger på fra oven.

    Den mere simple form -en risbunke- virker helt på samme måde; men har det med at blive overgroet af brændenælder og brombær. Det er lidt lettere at styre ukrudt i et risgærde.

    Farmer

    Sunday, October 30, 2016 at 3:43 UTC

    • Tak for det link – det er en god idé, jeg har rigeligt med brændenælder, så et risgærde må være det helt rigtige🙂

      Donald

      Sunday, October 30, 2016 at 11:56 UTC


Leave a Reply

