Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Benzinforbrug Octavia 2000 – beregnet og målt

with 3 comments

Da jeg i April købte en Skoda Octavia fra år 2000 var der to ting, som var afgørende: Motor-karakteristik og bremser. Oh, der var tre ting, udseende og rust var selvfølgelig den allerførste ting, der blev undersøgt. Billeder på forhandlerens webside lovede godt, og egen inspektion viste en bil, som formentlig var oplakeret efter en større skade. Bunden var uden rust og med et tykt lag gummimaling, hvilket den lokale automekaniker senere bekræftede.

Da Octavia er en større og tungere bil, end jeg er vant til, var jeg forberedt på større benzinforbrug og større vægtafgift.

Instrumentbrættet viser en beregning baseret på benzinforbrug ud fra benzin-injection og kilometertæller - desuden måles gennemsnitshastighed og motor-igang-tid

Instrumentbrættet viser en beregning baseret på benzinforbrug ud fra benzin-injection og kilometertæller – desuden måles gennemsnitshastighed og motor-igang-tid
Tallet i computer-ruden angiver liter pr. 100 km.

[Instrumentbræt og ratstamme-skærm trænger vist til at blive støvet af.]

Men med hensyn til benzinforbruget blev jeg overrasket; der er flere grunde, men jeg har endnu ikke fundet en bil-anmeldelse (eller engelsk car-review), som viser, hvordan motoren er indrettet. Der er imidlertid nogle morsomme cue.

Den har automatisk choker – det har alle nye biler (tror jeg da) og yderligere elektronisk reguleret benzintilførsel: Når man triller i tomgang, siger computersystemet at den bruger 0 liter pr. 100 km.

Endvidere har dette en anden konsekvens, tomgangen justeres, så motoren holder sig i gang. Når man så kører langsomt i første (eller andet) gear, kan man komme ud for at motoren automatisk gasser op fordi den tror at vi er ved at gå i stå. Hvis man ikke strax kobler ud, risikerer man nogle ubehagelige ryk, da systemet går i svingninger, først gas, mere fart, så 0 gas og den er ved at gå i stå igen.

Det ligner at bilen er oplakeret for nylig -

Det ligner at bilen er oplakeret for nylig –

Målt benzinforbrug på motorvej med 130 i timen og blandet kørsel ad omkørsel, diverse stop osv. 14 km/l over en strækning på 750 km (Scweinfurt – Vejby).

Men nu kommer det morsomme. Så hurtigt må man jo ikke køre her i DK og derfor har jeg fået yderligere et andet tal for forbrug i blandet kørsel: 19 km/l.

Det forudsætter, at det ikke er for koldt og at motoren hurtigt bliver varm; og det forudsætter at der ikke er trafik, at man kører langsomt og udnytter alle nedadgående bakker.🙂

Fra specifikationerne fremgår det, at Skoda fabrikkerne mener at den ved langturskørsel kan køre 19 km/l på flad vej uden vind. Blandet kørsel opgives til 14 km/l. — Det undrer mig egentlig at motoren holder de specifikationer efter 16 år.

Kommentarfelter …

Written by Donald

Thursday, October 27, 2016 at 18:59 UTC

Posted in Vejr

Tagged with ,

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kan man ikke køre 130 km/t i Danmark? Prøv du at fortælle det til de bilister, der overhaler mig, når jeg på motorvejen fra Svendborg til Odense kører 140! 🙂 Altså: speedometeret viser 140, der er jo lidt misvisning, jeg har taget tid på en kendt strækning, og så er jeg liiige over de 130, som jeg jo må køre der.
    Min 1996 Audi A3 faldt fra 14 km/l til 12,7 i snit i løbet af 17 år, og der begyndte at komme alderdomstegn, så i 2014 skiftede jeg den ud med en ny VW Up: den har nogle fine tal på det løse display; men som ekstraforanstaltning tanker jeg altid helt op, oterer det opnåede kilometertal og dividerer, og herved kommer jeg så frem til, at jeg over tid opnår 21 km/l. Og det er så meget blandet kørsel. På enkelte stræk kan jeg opnå 25 km/l. Tidligere sørgede jeg som oftest at tanke i Ringe: der ligger 3 tankstationer lige ved siden af hinanden, det hjælper på konkurrencen, prisen er som regel en halv til en hel krone under de lokale; men inde i byen hos Ole er den som regel lavere. Det er den så også blevet i Svendborg, hos Ingo, der ligger lige på vejen. Men ellers: kig på fdmbenzinpriser.dk , lige nu har Ingo i Helsinge en pris på 9,65 kr/l 95 oktans. Det er den af et fdm-medlem indberettede pris.

    AagePK

    Friday, October 28, 2016 at 3:07 UTC

    • Du milde speedometer, hvor kører man hurtigt på motorvejen fra Svendborg til Odense.

      Vi har ikke sådan nogle 130 km/t strækninger her i nærheden, jeg glemte, at man gerne må køre hurtigere når man kommer til den anden side af Køge på E6 og E45. Undskyld!😎

      Jeg har ikke rigtig fulgt med i, hvad der er kommet af nye veje og bygninger. For nylig opdagede jeg på den grimme måde (550 kr) at København har indført parkeringsafgift i indre by og brokvartererne. Det betyder et øget pres på kvartererne i yderzoner og omegnskommuner. Jeg ville gerne på sightseeing i København, men det kan jo let blive for dyrt for en folkepensionist. Jeg håber på at finde andre steder at være turist.

      Det er godt du har taget dine egne tal for benzinforbrug – ikke kun fordi vi ved at VW snyder lidt med måling af CO2 – udledning, men fordi det altid er godt at bruge flere metoder. VW UP er meget økonomisk i forbrug, det må jeg sige, fantastisk!

      Jeg kan ikke lige komme i tanke om hvor “Ingo” i Helsinge ligger, men vores lokale Uno-X har også lave priser på benzin, sidste gang … dog lidt mere end de 9.65 du gav, nemlig 9.81 kr/l. – da havde den kørt 634 km på 38 liter, svarende til 16.6 km/l – jeg synes ikke man kan forlange meget mere af en gammel pæn bil. Hvis den holder i to år, har metallet kostet mig 880 kr. om måneden, men den kan nok holde et par år mere, så er jeg nede på 500 kr. om måneden for “metallet” (dertil kommer jo + benzin/reparationer/skat, broafgifter, færge, parkeringsbøder og vejhjælp! uha! Men det er nu engang en frihed at have transport på vejene).

      Donald

      Friday, October 28, 2016 at 6:18 UTC

    • AHA! Ugeposten:
      INGO vokser og åbner i Helsinge
      Har overtaget Shell Express-stationen på Rundinsvej

      OPTANKNING Shell Express på Rundinsvej 41 i Helsinge skifter navn og bliver en del af selvbetjeningskæden INGO.

      Donald

      Friday, October 28, 2016 at 6:20 UTC


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s