Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Skyder fra stammen

with 5 comments

… og jeg skyder fra hoften: Billeder som jeg håber kan give indtryk af livskraft; pengetræet, Crassula portulacea eller Crassula ovata. Den kan, som andre sukkulenter, formeres fra et af de svulmende blade; det ligger i nogen tid på eller i jorden og danner så nye rødder. På denne forholdsvis store plante dannedes der rødder allerede på blade og nye skud, der stadig sad på planten!

Jetg kunne tage sådan en lille “gren”, og den var allerede en lille plante med rødder, stængel og skud, og den voksede hurtigt, når den blev sat i jord. Det har jeg gjort et par gange efterhånden.

Dens vækstiver er kendt og elsket til bonsai.

Den var blevet for stor og da der skulle ryddes lidt op og alting skulle se lidt mere harmonisk ud for 2 måneder siden (familiebesøg) blev den udvist til haven, et sted, hvor den er i læ af træer og hække

Den var blevet for stor og da der skulle ryddes lidt op og alting skulle se lidt mere harmonisk ud for 2 måneder siden (familiebesøg) blev den udvist til haven, et sted, hvor den er i læ af træer og hække og en underlig platform som formentlig har været brugt som platform for hækkeklipning – for mere end 30 år siden (men dengang var der ingen hække her!)

Trods at den er forvist fra stueklimaet - og ikke er vandet, eller gødet, har den dannet nye skud, der bliver større og større

Trods at den er forvist fra stueklimaet – og ikke er vandet, eller gødet, har den dannet nye skud, der bliver større og større

Her ses at pengetræet skyder fra stammen - de gamle blade bliver røde og tørrer ind. Frostskader, derimod, får plantedelene til at disintegrere som ved forrådnelse

Her ses at pengetræet skyder fra stammen – de gamle blade bliver røde og tørrer ind. Frostskader, derimod, får plantedelene til at disintegrere som ved forrådnelse

Nu kommer der snart nattefrost, og jeg skal afgøre, om den store moderplante skal leve videre indendørs indtil næste sommer. Kommentarer …

Written by Donald

Friday, October 14, 2016 at 20:09 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

5 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lad den leve. Den har bevist sin livskraft. Den kan sikkert stå i et vaskehus eller et baghus vinteren over, og så kan du plante den ud til næste sommer. Vi har før haft sådan en stående et par år på den måde. Den døde først, da nattefrosten overrumplede os.
    De kan faktisk blive temmelig store og holder af sommerlivet udendørs.

    Farmer

    Sunday, October 16, 2016 at 3:58 UTC

    • Det vil jeg gøre – den enten stå i skuret eller i et dueslag hos én jeg kender🙂 Eller måske i mit gæsteværelse, når jeg får kørt et par stole væk.

      Donald

      Sunday, October 16, 2016 at 20:29 UTC

  2. Vi fik sådan en som bonsai: en lille planet af noget vandsugende, pakket til en kugle med kokosfibre omkring, og så med en lille plante på. Den hænger i vinduet og ser spøjs ud, som var den lavet af Maigrette eller Salvador Dali. Vi fik også en anden, en orchide; men den overlevede ikke, så konen lavede en ny.

    AagePK

    Sunday, October 16, 2016 at 11:57 UTC

    • Det kan jeg næsten se for mit indre blik, måske har jeg set sådanne “hængende mini-haver”. Det må se meget kønt ud – disse planter er jo meget pæne. fotogene, nærmest. Så jeg gemmer denneher. Efter at have taget billederne slog jeg op i Wikipedia og fandt ud af, at når den bliver stor og gammel, så vil den gerne blomstre i efterårsmånederne. Der står “hvis man ikke vander i August – September” og det kan jeg sagtens leve op til🙂

      Jeg husker for 26+ år siden at have set en philodendron, som hang under loftet i “Det Gamle Bella Center”, en hal-bygning som oprindelig skulle være midlertidig, placeret på plænerne nedenfor Bellahøj, men som beboerne i området gerne ville bruge som sportshaller (god idé). Philodendron’en må være blevet skåret over af enten et knivkast eller en meget høj person, for hele toppen hang for sig selv og overlevede med luftens fugtighed i mere end 2 uger – måske 4, jeg kan ikke huske det, men det var mere end 2 gange (vi spillede badminton hver uge).

      Som sagt danner denne enorme plante, pengetræ eller crassula, små-stiklinge planter lige til at plante ud, og en smule sphagnum er nok til at de gror. Et par stykker af sådanne “offsprings” – afhoppere? – som jeg satte i en potte med for lidt jord, gror ganske godt og heldigvis ikke for hurtigt🙂

      Donald

      Sunday, October 16, 2016 at 20:38 UTC

  3. Pæne blomster:

    (Wikipedia:) The plant also flowers in the wintertime, particularly during a cooler, darker, dry spell.

    Søren Ryge i Politiken for nogle år siden:

    Hvis man undlader at vande dem i august og september (men vander resten af året), er der en rimelig mulighed for, at de blomstrer. Der er ingen garanti. De sidste to år har de blomstret i december. Skærmen kan godt blive større, så der er noget andet, jeg ikke har styr på. Måske er der for varmt?

    Donald

    Sunday, October 16, 2016 at 20:44 UTC


Leave a Reply

