Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Jeg lærte et nyt udtryk forleden

with 6 comments

Gad vide om det er evnen til at have nogle “første gangs” oplevelser, som får tiden til at gå lidt langsommere? Forleden hørte jeg for første gang udtrykket “sweater girl” i et gammelt interview af Cheryl Crane, datter af Lana Turner, som var … “en sweater girl” tilbage i 1940’erne og 1950’erne.

The term Sweater girl was made popular in the 1940s and 1950s to describe Hollywood actresses like Lana Turner, Jayne Mansfield, and Jane Russell, who adopted the popular fashion of wearing tight sweaters over a cone- or bullet-shaped bra that emphasized the woman’s bustline.

Sweater girl - Patti Page i 1955 (med tak til Wikipedia)

Sweater girl – Patti Page i 1955 (med tak til Wikipedia)

Jeg begyndte langsomt at forstå hvorfor mine begreber om kvindens anatomi dengang i 10-års alderen kan have været en smule forkerte.

Men måske vigtigere var det at høre datteren fortælle om at moderen var på mand nr. 5 eller højere nummer på det tidspunkt hvor den unge Cheryl blev dømt for at have dræbt moderens mand, som var ved at dræbe moderen, med et knivstik. Det var man-slaughter som en art selvforsvar og derfor ikke mord.

Som sagt, moderen var på mand nr. 5 eller 8, for som Cheryl fortalte, moderen var en lidenskabelig kvinde, og dengang kunne en kvinde ikke leve sammen med – eller bare komme sammen med – en mand uden at være gift med ham.

Jeg tror at der stadig er stof til en række bøger eller artikler her. De, der ikke kan forestille sig hvordan Lana Turner har haft det, kan nok heller ikke hjælpe med at ordinere en kur eller en oplysningskampagne.

I den forbindelse kan vi nævne Lars v. Trier’s “Nymphomania”. Den viser et problem, men den er ikke en god opfordring til oplysning; Trier’s syn på sex og kvinder er formørket og pessimistisk.

Kommentarer ???

Written by Donald

Thursday, October 13, 2016 at 12:13 UTC

Posted in Blogosofi

Tagged with ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nylig funnet uttrykker Swater Girl??
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Thursday, October 13, 2016 at 14:23 UTC

    • Ja – det uttrykket var nytt for meg!🙂
      Klem på dig!

      Donald

      Thursday, October 13, 2016 at 14:42 UTC

  2. Hverken udtryk eller indtryk var nyt for mig, tøhø!🙂
    Men dengang sagde de voksne, at det var nogle bh’er, der gav pigerne torpedobryster. Det tog Madonna så op på et tidspunkt, hvorefter Linje 3’s Preben Christensen parodierede, iført kaffefilterholdere. I guder, for et syn!🙂 Se efter Linje 3 Madonna , på youtube.
    Espresso yourself!🙂

    AagePK

    Thursday, October 13, 2016 at 15:54 UTC

    • Jeg tror det var efter din kommentar at jeg tilføjede beskrivelsen fra Wikipedia: … wearing tight sweaters over a cone- or bullet-shaped bra that emphasized the woman’s bustline. […]

      Jeg har også beskrivelsen torpedobryster, men “sweater girl” var ny for mig, hvad ville man sige i klinisk sammenhæng, måske “anstændigt men lidt udfordrende klædte pin-up piger”.

      Det var også nyt for mig at Lana Turner (og som hende andre kvinder) dengang havde meget vanskeligt ved at have en midlertidig partner i kærlighedslivet.

      Og at hun var ved at blive dræbt af én af de uægte ægte-mænd, og at datteren Cheryl Crane reddede hende ved at dræbe voldsmanden med en køkkenkniv.

      Donald

      Thursday, October 13, 2016 at 21:14 UTC

      • Undskyld mig nu lige: Lana Turner boede jo i Amerika, USA, altså, ikk’? Og du må da have hørt om andre skuespillerinder, som Marilyn Monroe, og hendes sørgelige skæbne, eller hvad? Bettie Paige tog det noget anderledes, men hun blev også behandlet skidt. Altså, der findes jo ikke noget mere snerpet, og dobbeltmoralsk!, samfund, end det amerikanske, især omkring bibelbæltet. Derfor bliver modeller, skuespillerinder og andre kvinder, der bevæger sig i det offentlige rum, kritiseret af medsøstrene og jagtet af mænd, som tror, de kan trum(p)fe deres vilje igennem. Lige fra highschool over universiteterne og op til kongressen, kandidater og præsidenter.
        Det tager tid at rydde op der, også fordi nogle af medsøstrene gerne vil, og andre dækker over deres mænds eskapader. Det kommer af escape: virkelighedsflugt.

        AagePK

        Friday, October 14, 2016 at 6:06 UTC

        • Ingen brug for undskyldning, selvfølgelig. Det er da rigtigt at Lana Turner og mange andre blev eftertragtet af mænd, Marilyns historie er sørgelig, jeg forstår ikke helt hvad der var værst, at hun havde succes eller at hun var ved at miste den og drak for meget. Mere snerpet og dobbeltmoralsk? Hmmm … det ved jeg ikke nok om de forskellige verdensdele til at udtale mig om, jeg ved at bare indenfor Danmark var det vidt forskellige holdninger, der kom til udtryk i handling når et barn udenfor ægteskab blev født.

          Men jeg har engang haft en skøn veninde Linda fra Michigan, og vi var sammen med en anden veninde som sagde “du er klar over at Linda er fra bible-belt, aren’t you?” og så smilede venindeveninden mig med et blik “you know, don’t you?” agtigt. Nu ved jeg mere.

          Men egentlig var det mest det sidste du skrev – “også fordi nogle af medsøstrene gerne vil” – som jeg fiskede efter i historien om Lana Turner (som includerer en scene hvor Sean Connery slår en elsker i gulvet fordi han truer hende med en pistol.)

          Lana Turner var en lidenskabelig kvinde, siger datteren kærligt.

          Donald

          Friday, October 14, 2016 at 11:01 UTC


Leave a Reply

