Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tykke Tuja’er

with 4 comments

Husk at den officielle stavemåde af Thuja er uden ‘h’ (som i overskriften) – men jeg foretrækker den ældre variant, som er forståelig på udenlandsk.

Thuja (/ˈθjuːdʒə/ THEW-jə) is a genus of coniferous trees in the Cupressaceae (cypress family). There are five species in the genus, two native to North America and three native to eastern Asia. The genus is monophyletic and sister to Thujopsis.

Det var min første nabo, som foreslog at vi plantede de her Thuja’er og det kunne da sådan set være en meget god idé, 400 kr for min part, var det mon for dyrt? Jeg aner det ikke. Jeg husker at han bankede på for at få de 400 kr. Senere fik jeg fortalt, at pengene skulle bruges til en færgebillet; han og kone og børn havde siddet i bilen og ventet til jeg var kommet hjem, for at få penge til færgen: han ville flytte fra huset som var belånt med flydende rente og den steg – det kunne man blive ruineret på for 30 år siden.

Det kan da godt være at noget af det træ kan bruges til kvalitetsting! Men knive? Dem har vi vist nok af🙂

Men nu har jeg den altså og vi har haft meget stor glæde af dens effektive dæmpning af vindens kraft! Så derfor gælder det om at finde en passende form og så i øvrigt holde den nede.

(Det må gøre det ud for et onsdags-indlæg).

Written by Donald

Tuesday, September 27, 2016 at 16:01 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du bedes venligst lægge alle stammer, og grene over håndledstykkelse, til side, gerne i haven, så de ikke tørrer ud for hurtigt. Jeg er godt nok i Holbæk pt, men når ikke at komme så langt nord på, inden jeg skal hjem i dag. Senere tager jeg så en tur og henter det. Så vil jeg se, om jeg ikke kan dreje dig en knap af veddet, eller noget andet…. 😉

    AagePK

    Thursday, September 29, 2016 at 9:24 UTC

    • Du skal være velkommen. Jeg kan også medbringe træ til Ærø, så kommer jeg da ikke helt tomhændet. Men OBS jeg er på besøg på hospitalet – jeg er ikke meget hjemme lige nu og de kommende dage.

      Der går et stykke tid før der er nogle flere store stykker (foreløbig kun en stærk, overarms-tyk gaffelgren som jeg ellers kunne bruge som æbletræs-krykke eller lignende.)

      Håber alt vel i Holbæk.🙂

      Donald

      Thursday, September 29, 2016 at 11:37 UTC

      • Jotak, knægten har lige fået sin første tand, han bliver 6 mdr på mandag, så det går stærkt! Og han går til svømning og salmesang!😉
        Nå, men det med grenene var nu også mest for at sikre mig, at de ikke ryger på forbrændingen; det gjorde tante Ellens smukke taks, den var så flot, og ville have givet nogle flotte langbuer, og håndtag til værktøj eller knive.
        Men en tveje er fint til æbletræskrykke, husk at afbarke: ellers gemmer larver sig derunder, og fortsætter med at gnave træet til træmel.

        AagePK

        Thursday, September 29, 2016 at 20:30 UTC

        • Det var en rar kommentar her ved efterårets begyndelse.
          Jeg skal nok huske det med at bevare grenene (de bedste af dem med rød kerne).
          Jeg har en tax, det er en af de bedste haveplanter jeg har, den skyder trods beskæring og ser altid frisk grøn ud, og vokser glad på nordsiden. Desværre er den holdt så lav, at den ikke kan give træ til langbuer. (Men jeg har lyst til at købe en eller 4 mere og plante som læhegn.)

          Donald

          Sunday, October 2, 2016 at 10:25 UTC


Leave a Reply

