Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Cykeltur i sommervejr i September

with 6 comments

Solen skinnede nådesløst nedover markerne, mennesker går fra stationen henimod parcelhuskvarteret bag fotografen

Solen skinnede nådesløst nedover markerne, mennesker går fra stationen henimod parcelhuskvarteret bag fotografen

Sådan et billede får mig til at tænke “Byplanlægning!”

Bevis for at jeg havde cyklet hele vejen - iøvrigt en smuk tur, hvor jeg øvede mig i at synge lidt

Bevis for at jeg havde cyklet hele vejen – iøvrigt en smuk tur, hvor jeg øvede mig i at synge lidt

De store kastanietræer er ødelagt af svampesygdomme  (Bevis for at jeg cyklede: Man kan se cyklen til højre)

De store kastanietræer er ødelagt af svampesygdomme (Bevis for at jeg cyklede: Man kan se cyklen til højre)

Vandplanter

Vandplanter

Havde man firkantede sten dengang eller er det senere reparationer? Det er meget store mursten, så det er ikke nutidige standard-teglsten

Havde man firkantede sten dengang eller er det senere reparationer? Det er meget store mursten, så det er ikke nutidige standard-teglsten

Written by Donald

Wednesday, September 14, 2016 at 10:52 UTC

Posted in Expeditioner, Vandbyggeri

Tagged with ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hvis cykel er det? Du kunne jo selv været kommet i helikopter, ikk’? Det er så moderne, jo.
    Se lige på de gamle kirker, Roskilde Domkirke, f.eks, efter Valdemarsmuren ved Slesvig vistnok noget af det ældste, vi har i tegl. Formatet hedder munkesten. De kom nemlig med opskriften.
    Ved tagtegl har vi så noget, der hedder munke og nonner, men det er noget andet!😉

    AagePK

    Thursday, September 15, 2016 at 10:24 UTC

    • PS: Byplanlægning: ville du måske have lagt parcelhusene ved siden af stationen? Var det ikke der, det var så vådt? Desuden, al den larm og kulos og damp…nånej, I har måske fået elektrificeret banen? ;.)
      De behøver jo heller ikke gå: jeg så, der stod en herreløs cykel nede ved åen….😉

      AagePK

      Thursday, September 15, 2016 at 14:29 UTC

      • Ja selvfølgelig! … altså: Du har fuldstændig ret, banen blev tegnet og bygget for ca. 100 år siden og den var beregnet til 2 damptog pr. dag. Der var godsspor i Helsinge, Ørby, Vejby og Tisvildeleje, og mange trinbrætter, som nu er nedlagte, stationsforstandere, gods-bygninger, posthuse med pakker osv. Der var en slagter, som kørte faste ruter i sin moderne bil og formentlig slagtede han også for de større gårde. Som farmer skrev engang var agerbrug noget to slags afgrøder. Var det byg, havre, rug eller hvede. Eller var det lucerne, havde man det?

        Byplanlægning her betyder at jeg kom i tanke om en historie om sognerådet i Vejby, som tillod en landmand at udstykke, fordi han havde ondt i økonomien. Grundene var til helårshuse og ligger langt fra både kirken og kroen, og endnu længere væk fra stationen.

        Donald

        Thursday, September 15, 2016 at 19:41 UTC

    • Nå nå! Den cykel er demonstreret ved en anden gang jeg cyklede den tur. Men OK – jeg skal finde dokumentationen frem!
      Jeg kendte godt betegnelsen “Munkesten” – men jeg mener at vi her ser et lident kloster, som med årene er blevet ombygget og forbedret. Og ruinen må være restaureret ved at man har efterfuget og måske endda bygget en støtte så de svageste af murstykkerne kunne bevares. Jeg har ikke læst op på ruinen, – men det må jeg så gøre og skrive lidt om i næste indlæg🙂

      De italienske murere, som byggede kirkerne i Valby (Nordsjælland), Helsinge og Vejby i 1180 var ikke munke. Ringsted St.Bendts med Munkesten er også italiensk, så hudt jeg hvisker🙂

      Og i bagerens vindue ligger kammerjunkere og boller …

      Donald

      Thursday, September 15, 2016 at 15:14 UTC

      • Lyset er tændt i bagerens vidue, så ikke kammerjunkerne skal gå til makronerne…
        Og hvad har du så demonstreret imod på den cykel? Hhmmnn?
        Det hedder munkesten, fordi munkene havde kundskaben; man siger jo også, at Chr4tal byggede Rundetårn, ikk’? Selv om det var nogle murere.

        AagePK

        Thursday, September 15, 2016 at 15:53 UTC

        • Det er skægt! Jeg læste din kommentar forkert flere gange i træk. Nej sandt nok: Jeg har ikke demonstreret på cykel, i det hele taget har jeg ikke haft tillid til at demonstrationer hjælper undtagen når det er større demonstrationer, som truer med oprør.

          Munkestenene på Asserbo ser så nye ud – det er jo det, som optog mig. Nu er det en køligere aftenstund, og jeg må se hvad jeg kan finde på nettet eller i min gamle samling af foldere.

          [arbejder …]

          Hmmm, det som jeg undrede mig over var jo egentlig om denne mur-rest var repareret med nye (anakronistiske) munkesten … og hvor gamle er de mure egentlig?

          – jo munkesten-teknikken var ny for Danmark i 1160 … og både Asserbo Borgkloster og Vejby Kirke (+3-4 andre kirker) blev bygget i den periode, 1160-1180. Måske Vejby kom sidst, 1190, fordi murerne jo ikke kunne være flere steder på en gang og Vejbykirkens Skånske Sandsten (det skulle være særlig fint!) har været noget sejgt noget at få transporteret på skib og vogn til Vejby. Sikken et slæb!

          Teglstensteknikken kom til Danmark omkring år 1160. Ud over munkestenene blev også tilhuggede granit- og kampesten brugt til at mure med.

          Munkesten er noget større end nutidige mursten, men størrelsen varierer: Længden fra 25 til 31 cm, bredden fra 11 til 15 cm og tykkelsen fra 7 til 10 cm. Til sammenligning måler nutidige danske mursten 23 x 11 x 5,5 cm.

          Munkesten fremstilles fortsat, men anvendes i dag stort set kun til vedligeholdelse og reparation af ældre bygninger.

          Her ser man tydeligt, hvor meget der er repareret og lavet om på denne mur.

          Asserbo kloster (senere: Asserbo slot og i dag Asserbo slotsruin eller Asserbo borgruin) blev grundlagt af Biskop Absalon i 1100-tallets sidste halvdel, der inviterede franske munke fra karteuserordenen til at bebo det. Slottet lå på Absalons slægt, Hvideslægtens, jordbesiddelser.

          Asserbo slot blev i 1500-1600-tallet ramt af den store sandflugt og formodentlig forladt i begyndelsen af 1700-tallet.

          Donald

          Thursday, September 15, 2016 at 19:45 UTC


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s