Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Smukke landskaber –

with 13 comments

En bybo vil være tilbøjelig til at betragte alt hvad der ikke er byggegrunde som “natur”. Da jeg for mange år siden læste P.V. Globs beretning om mosefundene blev jeg klar over, at det danske landskab helt igennem er et kulturlandskab, friseret.

Der studeres kort og drikkes kaffe

Der studeres kort og drikkes kaffe

Øresund lyser op under skyerne

Øresund lyser op under skyerne

Skåne (skønt det er Svensk) er af samme type som Danske landskaber (og Nordtyske), som er meget friseret.

Mølle er den sidste by på Øresundskysten inden Kulla Nationalpark, og området er Sverige’s Whiskybælte, eller et af dem. Jeg nød det velplejede kulturlandskab og tog et par (ikke særligt vellykkede) billeder, mens der blev drukket kaffe og kigget på kort.

Hvorfor bliver man betaget af sådan et landskab?

Jeg lod kameraet blive i bilen og existerede kun i nuet.

Turen gik først til Himmelstorp og Nimis, en kilometer ad en meget krævende sti – jeg låner et billede fra GoogleEarth. OBS! Det skal være tørvejr, ellers er stien livsfarlig.

Jeg gik ikke ned på stranden, det sidste stykke var for stejlt og i min alder skal man undgå unødige benbrud

Jeg gik ikke ned på stranden, det sidste stykke var for stejlt og i min alder skal man undgå unødige benbrud

Nimis - en skulptur af Lars Vilks - ligger i udkanten af Kullabergas naturpark - 3-4 km fra Mölle og 6 km. fra fyret. Man kan gå ad stier gennem hele området

Nimis – en skulptur af Lars Vilks – ligger i udkanten af Kullabergas naturpark nogenlunde der hvor Himmelstorp er markeret på kortet (men Himmelstorp Hembygd ligger længere inde i landet – det en fejl-markering) – stedet er 3-4 km fra Mölle og 6 km. fra fyret. Man kan gå ad stier gennem hele området

Stien ned til stranden holder op ca. 15 meter over vandet og man kan enten kravle ned gennem en tunnel af drivtømmer - stabil, men med træ og søm af varierende farlighed

Stien ned til stranden holder op ca. 15 meter over vandet og man kan enten kravle ned gennem en tunnel af drivtømmer – stabil, men med træ og søm af varierende farlighed

Derefter gik turen til Kullens Fyr med tilhørende lille restaurant, og så på indkøb og hjem.

Written by Donald

Sunday, September 11, 2016 at 21:52 UTC

Posted in Mark, Skov og have, Vejr

Tagged with , ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vi har vel stadig skove, som er (delvis) natur, og hvis ikke, gør det vel heller ikke noget, at det, vi her i Danmark, Skåne og Nordtyskland (og sikkert mange andre steder) normalt kalder natur, ikke er uberørt af menneske’hånd’ siden verdens skabelse. Derimod synes jeg, det er en skandale, at en eller anden ‘kunstner’ har fået lov eller formodentlig ligefrem er blevet opfordret til at placere nogle stabler stillads- og byggeaffald midt i det, som de fleste af os ellers gerne ville have set på.

    Hver gang jeg ramler ind i den slags, tænker jeg med ærgrelse på, at “kunst” er afledt af “kunne”, og at man dermed har ment, at kunst er et resultat af, at nogen har kunnet noget særligt (andet end at destruere – om ikke andet, så mindst et lærred).

    Rasmine

    Monday, September 12, 2016 at 8:39 UTC

    • Man har ladet et område ved Hillerød stå som urskov – det har været så vådt og ufremkommeligt, at man gennem århundreder har ladet det ligge fordi der var så meget andet i nærheden, der var lettere at udnytte, så det er faktisk urskov – lad mig se, Sortemose eller hvad var det … Ja, en del af området hedder Sortemose, men det er naturligvis ikke helt uberørt, idet Danske Frederik den anden lavede vandforsyning til Frederiksborg Slotssø ved at trække kanaler i området. Men det som jeg husker at Skov- og Naturstyrelsen (eller rettere en skov-begejstret medarbejder) skrev engang i en turist-folder, var at områdets beplantning ikke er rørt og har skabt et lillebitte område som er det tætteste, vi kan komme på urskov. Iøvrigt var urskoven i DK “kun” ca.8000 år gammel, da mennesket begyndte at lave svedjebrug; og det var det, som Glob beskrev så levende i bogen om Mosemanden, Tolderlundmanden og de andre mosefund, som dukkede op i midten af 1900 tallet ved ihærdig tørvegravning. Pil, birk, el, var pionererne.

      Der er et fornuftigt opslag i Encyclopaedien, Naturen i Danmark, Skovene, Driftsbetingede skovtyper, Urørt_skov

      Donald

      Monday, September 12, 2016 at 9:30 UTC

      • Mange tak! Det kunne selv jeg finde på at tage ud for at se på🙂

        Rasmine

        Monday, September 12, 2016 at 10:53 UTC

        • Ja, de steder er da en tur værd; der er også noget nærmere København. En tur med sigte på gamle bevoksninger kræver dog at man går nogenlunde godt, synes jeg. Jeg har ikke læst hele artiklen i “denstoredanske”, men her er et klip, som jeg også hæftede mig ved, det passer med hvad jeg læste om bevoksning og artsrigdom i Sortemose-området ved Hillerød:

          Flere steder findes skove og bevoksninger, som har, eller sandsynligvis har træartsmæssig kontinuitet tilbage til urskoven. Det gælder især flere af de nutidige forekomster af eller med lindeskov, bl.a. Draved Skov, Bolderslev Skov, Jonstrupvang (se Lindeskov) og antageligt – og ret paradoksalt – også flere af de gamle, meget artsrige stævningsskove (se Stævningsskove).

          Donald

          Monday, September 12, 2016 at 11:58 UTC

          • Og hvad er så “nogenlunde godt”? Jeg kan da ikke forestille mig, at gamle bevoksninger stiller krav om en vis ganghastighed🙂 Usikker på benene har jeg aldrig været.

            Rasmine

            Monday, September 12, 2016 at 14:17 UTC

            • Nogenlunde godt betyder at man kan gå på ujævnt terræn og hoppe over en tue eller en gren, og at man kan gå et par kilometer uden problemer. Jeg er meget mere forsigtig med hvad jeg vover nu hvor jeg har rundet endnu en rund fødselsdag. Min bekendt Poul Rasmussen faldt, da han ville stoppe sin cykeltur ved at støtte sig til en mur og sætte den modsatte fod på jorden – der var ingen jord (men en lavning eller en kant) og derfor brækkede han hoften og fik heldigvis repareret den med et stålsøm til at hjælpe så sammenvoksningen ikke brækker op igen.

              Ved de mest urørte skovpartier kan der være ret ufremkommeligt – jeg synes jeg kan huske at der er gode stier i Store Dyrehave og i den del, der hedder Præstevang, hvori befinder sig denne her lille “urskovsplet” hvis jeg ellers husker rigtigt. De steder med urørt skov, som nævnes i Den Ny Net Enclyclopædi, kender jeg kun fra TV.

              Der er udmærkede veje og stier i Jægersborg Dyrehave, Store Dyrehave, og i de andre skove i Nordsjælland, og der er efterhånden flere og flere steder, som får lov at ligge urørte hen, så hvis man vil nyde naturen i form af skov, skal man ikke lade sig hæmme af at man ikke er så agil som man engang var.

              Donald

              Monday, September 12, 2016 at 23:02 UTC

    • Jeg vil tro at Lars Vilks har skabt mange gode søndage ved at iværksætte denne opsættelse af drivtømmer, et paradis for adrætte unge, og med forbløffende få ulykker på samvittigheden.

      Fem olyckor på Nimis – på bara ett halvår

      Nimis orsakar räddningstjänsten en hel del jobb. Mellan april och september har fem olyckor inträffat, en rejäl ökning jämfört med i fjor. Men de flesta olyckorna belastar inte kommunens budget.

      Räddningstjänstens team för avancerad räddning har haft mycket att göra den här säsongen. Mellan den 1 april och 30 september har man haft fem olycksfall på Kullaberg. Alla har det gemensamt att de inträffat vid Lars Vilks omdiskuterade Nimis.
      • Den 11 maj föll en nioårig dansk pojke fyra-fem meter ner genom ett av Nimis torn. I fallet slog han i ryggen, men klarade sig trots allt undan med lindriga skador. Räddningstjänsten forslade honom med båt till Svanshall och sen vidare med ambulans till lasarett. […klip]

      Der er også brækkede arme og forvredne knæ, men ingen er døde.

      Donald

      Monday, September 12, 2016 at 10:04 UTC

      • Det der med, at hvis noget bare er kreativt, er det ligegyldigt, hvor grimt det er, har ærgret mig lige siden det begyndte, og det er blevet værre og værre. Det burde ikke være ligegyldigt, hvad man ødelægger, bare det morer nogen.

        Rasmine

        Monday, September 12, 2016 at 10:52 UTC

        • Skønheden ligger i iagttagerens øje, the beauty is in the eye of the beholder – siger man ikke det? Man kunne argumentere, at et stenskred i sig selv er grimt. Stedet og formerne, som dannes af drivtømmeret, er som et naturligt ekko af Tour d’Eiffel.

          De er pæne på deres egen forsagte måde – de er små i forhold til kystens enorme klipper og i forhold til det stenskred, hvor de er placeret; de store klippeblokke på stranden er fra naturens hånd temmelig rodet placerede, og det er nok derfor at Vilks-tårnene virker morsomme.

          Donald

          Monday, September 12, 2016 at 12:02 UTC

          • Dette her får mig til at tænke på mobiltelefonsvøben – og for den sags skyld på Ibsens En folkefiende eller den Niels Hausgaard-vise, der slutter med spørgsmålet, om de fleste er de bedste eller bare de fleste.

            Hvis bare tilstrækkeligt mange hopper på en eller anden idé, den være sig nok så dårlig, er det sådan, det skal være.

            Findes der grimme naturfænomener? Jeg kunne da godt tænke mig at høre argumentationen for, at stenskred er grimme.

            Rasmine

            Monday, September 12, 2016 at 14:33 UTC

            • Det “grimme stenskred” er jo noget roderi! Det kan nærmest sammenlignes med et barn, som har hældt alle sine klodser ud af en kasse og nedover mors sofa. Men skønheden er i iagttagerens øje🙂

              Donald

              Monday, September 12, 2016 at 23:04 UTC

  2. “Filth is in the eye of the beholder”, synger Tom Lehrer i sin vise Smut, gengivet i Live film from Copenhagen 1967 som du kan finde på youtube. Tom Lehrer var fast del af vor engelsk-undervisning på Duborg-Skolen, eftersom min engelsklærer jævnligt var i Boston, på MIT, hvor Tom var professor i matematik. Plus en uforlignelig sangskriver om alt, hvad der rørte sig. Så jeg har et par albums.
    Og alle benbrud er da vist unødige, eller hvad, jeg har sgu da ikke stødt på nogle nødvendige hidtils.🙂
    Der findes ganske enkelt ikke uberørt natur noget steds i Danmark: alene af den grund, at overdreven (kemisk) gødning frigøres som aerosoler, og drypper ned over hele landet, og derved påvirker naturen, idet det fremmer visse plantearter. Se f.eks til Ørkenen på Anholt, der jævnligt skal genoprettes ved at hive fyr og lærk op: de breder sig som invasive arter. Og det modsatte af natur er kultur: det der såkaldte Landart er for mig u-artig, en gang SMM-kunst: SE-MIG-MOR! Den langelandske italiener Alfio Bonanno er en undtagelse: hans landart giver mening, og behøver ikke engang at forklares. Mærkeligt, ikke?
    Stenskred er til gengæld natur, der skaber nye muligheder for de pionerplanter, der tager chancen. Og frost, solvarme og regn nedbryder mineraler og gør dem tilgængelige for dyr og planter: ja: selv dyr, såsom snegle, overlever ved at raspe mineraler i sig. Det er natur, hvor menneskets fantasi ikke rækker!

    AagePK

    Tuesday, September 13, 2016 at 17:49 UTC

    • Det er jo sådan set rigtigt at benbrud er unødvendige, man kan nøjes med at brække armen. For en musiker er det nu nok bedre at brække benet.
      • Den 25 augusti trillade en kvinna på stenarna och bröt armen. Hon togs med båt till Arild och sedan till Helsingborgs lasarett med ambulans.

      Jeg har også brugt Tom Lehrer i undervisningen. Han var god til at spille klaver – det virker så ubesværet.

      At vi ikke har ur-natur mere pga. gødning-gennem-luften problematikkerne, syreregn, kulstøv, og hvad man nu ellers slipper ud i atmosfæren, er en af faktorerne. Det som jeg prøvede at få frem i kommentar-uddybningen var egentlig noget med at naturen også forandrede sig efter istiden (som jo i sig selv var en enorm forandring!) Men hele det afsnit om kultur-natur er lidt mislykket, det er vanskeligt at gøre pointerne tydelige.

      Alfio Bonanno er spændende, ja, og har smag og sans for natur-kultur.

      Donald

      Tuesday, September 13, 2016 at 21:03 UTC


Leave a Reply

