Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Foto farvebalance

I går aftes lugede jeg, tog billeder og gik en lille tur på Heatherhill og tog flere billeder.

Det var ikke min hensigt at bedømme billederne, men når man arbejder med dem, kan man ikke undgå at der er nogle virkninger, som man kommer til at holde meget af – husk på at i første omgang var der 27 billeder, og dette er nogle, som jeg syntes om (og som lykkedes rent teknisk).

Det mørke aftenbillede fra Heatherhill (nr.3 her) tegner aftenstemningen og er min favorit, selv om det er for mørkt og man ikke rigtig kan se planterne i forgrunden. Det er taget med Canon’s pre-bias sat til at gå 1.6 under AutoExposure – og det er en mulighed, som jeg ofte benytter ved solnedgangsbilleder.

Exposure Time: 1/30 Sec. Exposure Mode: Auto Exposure Exposure Mode: Preprogrammed Exposure Bias: 0 EV

Exposure Time: 1/30 Sec.
Exposure Mode: Auto Exposure
Exposure Mode: Preprogrammed
Exposure Bias: 0 EV

Faktisk samme auto-modus som forrige billede, men denne gang målte jeg lys øverst (med et stykke himmel) trykkede halvt ned på udløserknap og sigtede derefter på selve bjergfyren

Faktisk samme auto-modus som forrige billede, men denne gang målte jeg lys øverst (med et stykke himmel) trykkede halvt ned på udløserknap og sigtede derefter på selve bjergfyren; exponering røg derefter ned på 1/160

Lidt senere var jeg på Heatherhill og tog billeder kl.20:00 (et par minutter efter at solen var gået ned).

Efter solnedgang; Landscape modus, Bias -1.6, exponering 1/40

Efter solnedgang; Landscape modus, Bias -1.6, exponering 1/40

Samme efterbehandlet så man kan se enebærbuskene i forgrunden, er de mon plantet dér eller er de selvsåede?

Samme efterbehandlet så man kan se enebærbuskene i forgrunden, er de mon plantet dér eller er de selvsåede?

Igen full auto modus - fordi man sommetider får de bedste farver på denne måde

Igen full auto modus – fordi man sommetider får de bedste farver på denne måde

Men er det ikke påfaldende, så lyst det ser ud i forhold til billedet med enebær? Jeg prøvede at manipulere med XV-3.10 (gammelt Unix Billedmanipulationsprogram, som dog er opdateret og kan alt undtagen at tegning og ændring af perspektiv).

Da det virker som om det er højlys dag, forsøgte jeg at mørkne billedet en anelse, - men uden godt resultat

Da det virker som om det er højlys dag, forsøgte jeg at mørkne billedet en anelse, – men uden godt resultat

Written by Donald

Sunday, September 4, 2016 at 13:07 UTC

Posted in Foto

Tagged with , ,