Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Det havde jeg ikke forudset

Da jeg var 19-20 år tænkte jeg engang på hvad årstallet ville være, når jeg havde levet 50 år mere, 2016, det var ufatteligt. Og jeg troede jeg ville være død eller ligeglad med at leve længere end til 70 år. Min far var 64, min mor var 54, og der var ingen, der var 70 år.

Men nu står jeg dér, og min bror sagde “velkommen i klubben” – det var jo pænt sagt og lissom et plaster på året.

Men jeg føler mig lidt fremmed, selv her på vejen, hvor naboerne er flyttet væk og nogle er døde, 3 er døde, mine venner er begyndt at falde fra, ham, der spillede så smukt klaver til Brahm’s trio for horn og violin og klaver.

Der står stadig et kamera til 6×6 film øverst på reolen, der står Tranebøger til 3-4 kr. stykket, genudgivelser af Jacob Paludan, Herman Bang, Pontoppidan, Egede-Schack, (designet af Grandjean, som så gerne ville have at Gyldendals skatkiste, litteraturen, kom ud til folk), en bog eller to fra Den Tyske Boghandel.

Skrivefelter …

Der var en skolekammerat, der stjal mine underbukser, der var en, der spændte ben så jeg slog et ret stort hul på knæet og i mine nye bukser, og min mor så på bukserne med en træt sørgmodig mine, men det lykkedes hende at reparere dem så de så ret pæne ud, læreren, som mente at jeg græd for meget indtil han opdagede hvor stort hullet i bukserne egentlig var – og såret altså, som var dybt, – hvorfor er det sådanne ting, der vælter frem, når man tænker tilbage?

Det store billede overdøves af de små fortrædeligheder. En barndom og ungdom for 50 år siden kan ikke opsummeres i et par paragraffer.

Written by Donald

Monday, August 29, 2016 at 7:23 UTC

Posted in Blogosofi, Tidsmaskinen

Tagged with ,

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jamen det er jo en stor dag. Tillykke!
    Jeg er godt og vel 10 år yngre; men det kunne vel -indtil nu- være gået en hel del værre.
    “-og vi fik aldrig mén af nogen krige, selvom der var våben og tossehoveder nok.”

    Farmer

    Monday, August 29, 2016 at 12:08 UTC

    • Tusind tak – ja, det er en stor dag, man gør klogt i at markere den, ellers flyver tiden væk.

      Det var en dejlig sang, den passer godt til de følelser, man får når man markerer en rund dag!🙂 Mange tak! Godt at det ikke gik værre.

      Donald

      Monday, August 29, 2016 at 21:51 UTC

  2. Tillykke med dagen. Om 10 år er det forhåbentlig mig. (Jeg husker kun min alder, fordi jeg stadig “er rund”🙂 Allan når milpælen om halvandet år. Jeg mener stadig at alder bare er nogle tal på et stykke papir, så længe man stadig har mulighed for at leve det liv man helst vil.
    Minderne hører med til livet. Uden dem var der ikke så meget at samle på.

    Pigen fra landet

    Monday, August 29, 2016 at 17:24 UTC

    • Ja du skal nok klare det – og måske er det meget godt ikke hele tiden at gå rundt og huske sin alder🙂 – ja det er bare tal. Minderne er noget sjovt noget – man skal samle på de gode, huske de gode ting og markere de gode dage, men man kan ikke helt undgå at de pinlige eller smertefulde erindringer banker på en gang imellem. Det er vel sindets måde at advare os om farlige ting som vi bør undgå🙂

      Donald

      Monday, August 29, 2016 at 21:55 UTC

  3. Hjerteligt tillykke med dagen i går. Det er jo altid lidt af en milepæl at fylde rundt, og det er naturligt, at tankerne går baglæns. Der er også altid mange minder, men det vigtigste er nu at leve dags dato.

    Stegemüller

    Tuesday, August 30, 2016 at 13:56 UTC

    • Tusind tak, Stegemüller!

      Det vigtigste for mig var at markere dagen, for at undgå at årene går i ring og man får sværere ved at huske hvornår hvad skete. En markering af en mærkedag (dobbeltkonfekt) kan gøres på mange måder og de to ting, der betyder mest for mig dennegang var at Charlotte hjalp (i 4 dage!) med at gøre huset i stand, især vinduerne, og at vi fik prøvet de her paté-opskrifter, som jeg aldrig har prøvet før, og det var i sig selv hyggeligt – vores søn kom og smagte med på sagerne🙂

      Donald

      Wednesday, August 31, 2016 at 10:31 UTC


Comments are closed.