Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Tak du lille fugl for at synge efter at kampen om redepladserne er slut og ungerne er fløjet fra reden!

Den sad og kiggede på mig - så fløjtede jeg lidt og gik videre, og så sang den igen med sin store stemme

Den sad og kiggede på mig – så fløjtede jeg lidt og gik videre, og så sang den igen med sin store stemme

Man siger “fuglefløjt”, men det er deres små stemmebånd som laver disse høje, fløjtelignende lyde.

Written by Donald

Monday, July 25, 2016 at 12:05 UTC

Posted in Music

Tagged with

6 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der er flere fugle. der ligger på rede endnu; så hannerne markerer stadig teritorium ved at synge. Jeg hørte bogfinken den anden dag, i aftes larmede gærdesmutten helt vildt, og solsorten har da også travlt endnu. På vor græsplæne går fatter på ormekur med det seneste kuld, mens mutter vel ruger endnu. 3 kuld er meget normalt.

    AagePK

    Monday, July 25, 2016 at 12:46 UTC

    • Lige nu sidder jeg og nyder en rimeligt fredfyldt morgen her i Holbæk, inden turen i dag går til Tharangambadi/Traquebar via Dubai. Udenfor sidder en troglodyt, som på dansk hedder gærdesmutte, på norsk og færøsk musebroder: den kan nemt smutte ned i et musehul, hvor den finder edderkopper, dens foretrukne føde. Den synger helt vidunderligt, og utroligt højt i forhold til sin størrelse. Og den synger det meste af året for at markere territoriet. Den bygger et utal af reder, da den går ind for flerkoneri, hunnerne vil til gengæld gerne have flere reder at vælge imellem, og de får 3+ kuld, og hvert kuld udruges i en ny, evt genbrugsrede. Disse bliver forede med flere stærkt duftende planter, såsom røllike, og det viser sig, at de holder snyltende insekter såsom lus og tæger væk. Det har vi taget ved lære af: tænk på lavendelpuder o. lign., som Mormor kom mellem linnedet. Og malurt hedder egentligt møl-urt, og holder møl væk. Vi bruger også rosmarin, neem, tee-tree-oil, geraniumolie og lidt mere til at imprægnere vort tøj mod myg, evt sammen med autan, for at holde malariemyg eller tæger væk.

      AagePK

      Tuesday, July 26, 2016 at 7:13 UTC

      • Sikken en spændende rejse det bliver! God tur ønskes!
        Og sikke nogle spændende iagttagelser, eller hvad siger man, en interessant, morsom, fængende viden om fuglenes adfærd. Tænk hvis man kunne få en gærdesmutte til at holde rent herhjemme …😉

        Jeg har brugt lavendel en enkelt gang, og lige nu står de i fuldt flor, så må jeg jo “høste” nogle flere – min mormor har jeg kun set ganske få gange.

        Malurt er jo fremragende på flere måder, hvis det kan holde møl væk! Det skal prøves.

        God rejse.

        Donald

        Wednesday, July 27, 2016 at 1:57 UTC

    • Er det bogfinken, som siger “chip – chup – chip – chup – osv”?
      Solsorten har travlt med holder den ikke fyraften efter ca. 8 og sætter sig højt og laver aftenkoncert?

      Jeg mener at vi har haft det oppe at vende, dette med at solsortene faktisk får en masse unger. Men det, som bekymrer sådan én som mig er faktisk at enkelte individer har en særlig evne til at synge, og det er dem, vi gerne vil have til at overleve vinterens strenge. De unge amatører kan slet ikke lave de smukke triller og melodiske vendinger, som den erfarne chef-solsort kan frembringe!

      Donald

      Wednesday, July 27, 2016 at 1:52 UTC

  2. Det er fornøjeligt at høre fuglekvidder, men lige nu er et par store skadeunger lydligt ret irriterende. Håber det fortager sig.

    Jørgen

    Friday, July 29, 2016 at 18:13 UTC

    • Ja det er jo solsortene, som er de musikalske!🙂 Skadeungerne ville hellere end gerne æde sangeren, men det vil vi andre være kede af.

      Donald

      Friday, July 29, 2016 at 19:34 UTC


Comments are closed.