Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Skyder efter høj og lav – og rammer ingen

Jeg arbejder som frivillig redaktør på et blad, hvis baggrund er interessant: DKUUG er den forening, som bragte Internettet til Danmarks virksomheder sidst i 1980’erne eller først i 90’erne, før det var det kun forsknings-net, altså noget, man kunne se på universiteterne.

Den virksomhed blev solgt til TDC, og meningen var, selvfølgelig, at indtægten skulle gå til fremme af åbne systemer og standarder. Foreningen støtter bl.a. Bornhack – en “maker konference” på Bornholm sidst i August – med 30,000.- kr.

Indledningen eller redaktørens småsnak på side 2 handler om Erlang, et programmeringssprog, og meningen med artiklen på den plads er, at både begyndere og viderekomne skal kunne læse den.

Jeg er bange for at det ikke rigtigt lykkes hver gang, for hvis man både prøver at ramme høj og lav, så skyder man let ved siden af.

B60711-DNyt-181-p02

Lettere er det at bringer billedrapport fra Open Source Day konferencen sidst i Februar.
B60711-DNyt-181-p05

Written by Donald

Monday, July 11, 2016 at 11:23 UTC

Posted in Ord

Tagged with

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hrm, jeg forstår ikke ret meget af din artikel, men jeg er overbevist om, at den er god🙂

    Men det med Erlang fik mig til at tænke på, at vi vist på studenterkurset brugte en bog, der hed “Erlang F”. Jeg har prøvet at google det, men det fik jeg ikke noget ud af. Tager jeg fejl?

    Stegemüller

    Tuesday, July 12, 2016 at 12:40 UTC

    • Hvor er du rar – tusind tak.
      Jeg har også undret mig over at der står “C” , altså at det er en “Erlang C” tabel-bog. Jeg tror der er forskellige versioner, for ud over logaritmetabeller er der jo også andre praktiske tabeller, trigonometriske, og finansielle tabeller (annuitet). “F” udgaven har måske flere “F”inansielle tabeller.

      Donald

      Tuesday, July 12, 2016 at 21:28 UTC

  2. Jeg kan læse hvad du skriver, og jeg forstår at det var vigtigt for Erlang at forholde sig til størrelse af telefoncentraler og antal telefonistinder for at yde en god service, men resten forstår jeg ikke så meget af. Dog vil jegtro at nogle virksomheder, der har en kundeservicefunktion, kunne have fornøjelse af Erlang. Men mon ikke problemet er at alt muligt kompliceres mere og mere og derved gøres mere og mere sårbart.

    Jørgen

    Tuesday, July 12, 2016 at 18:31 UTC

    • Både firma-service og automatiske telefoncentraler har rigtig god brug for Erlangs sandsynligheds-beregninger eller formler. Det er det, der skabte hans ry (han skrev mange bøger om matematiske emner). Mærkeligt nok huskes han ikke for den praktiske måde, han beregnede logaritmer og trigonometriske tabeller.

      Donald

      Tuesday, July 12, 2016 at 23:20 UTC


Comments are closed.