Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Kendt motiv – uden kronhjort

Denne bakke med den fritstående fyr har jeg fotograferet før, men lyset denne aften var alligevel helt specielt:

Studebjerg, sandbanke sydlige del af Heatherhill

Studebjerg, sandbanke sydlige del af Heatherhill

Et mere abstrakt motiv – en sky, simpelthen, lyset fra lavtliggende sol gør forskellen. (Jeg vil nødigt kritisere egne billeder, men fejlen ved dette billede er at der i skyens skygge gerne måtte have været flere detailler).

Cumulus sky, en aftensky, som jeg gætter når op i 2 km. højde -- mindst

Cumulus sky, en aftensky, som jeg gætter når op i 2 km. højde — mindst

Written by Donald

Sunday, July 3, 2016 at 23:55 UTC

Posted in Hav, Skyer

Tagged with ,

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kronhjort eller ej. Herligt lys!
    Jeg forestiller mig nu i højere grad, at et par af guldaldertidens mangfarvede, udmagrede og vommede køer står under træet. -Som dengang ikke ville have været et fyrretræ, men en forkrøblet eg.

    Egentlig er det sært, at vi ofte har en tendens til at se skønheden i forfaldet og forarmelsen.

    Farmer

    Monday, July 4, 2016 at 4:49 UTC

    • Jeg har fundet en del guldalderbilleder fra egnen her – i små gengivelser, men de kunne godt bruges som web-billeder. Det er rigtigt at egnen her (og mange andre steder, selv på det “fede” Fyn) var udsultet eller magert, – ingen kunstgødning, jorden udpint, folk prøvede at få så meget ud af jorden som muligt, – med det resultat at jorden blev udpint.

      Donald

      Monday, July 4, 2016 at 11:47 UTC

  2. Donald, du burde lade Farmer tage et billede af noget ø-kvæg hos Gorm Benzon på Oregård, det ville være perfekt at klippe-klistre eller photoshoppe ind under det træ!🙂
    Der findes matematikere, der påstår, at matematik er en videnskab, der kan definere og beregne alting: lad dem beregne den sky! Jeg hævder, at matematik er en del af sproget, hvormed man kan beskrive ting, dog kun i grove omrids. Derfor siger billeder mere end tusind og, eller tal og formler.
    Men hvis jeg nu siger: de billeder er smukke! Så mener jeg det, og de fleste vil forstå mig!🙂

    AagePK

    Monday, July 4, 2016 at 7:47 UTC

    • PS: til Farmers bemærkning om at se skønhed i forarmelse og forfald: avisen og tv er til stadighed fulde af forarmelse, gru og ulykker, og billederne bliver fler og fler: er det mon ikke, fordi beskueren så kan sidde og godte sig og sige:” Godt det ikke er her, godt det ikke er mig, jeg har da heldigvis et pænt nyt parcelhus, hvor wc’et fungerer!”😦

      AagePK

      Monday, July 4, 2016 at 7:53 UTC

      • Det tror jeg ikke, AagePK – altså: Jeg tror ikke at avisen og TV til stadighed bringer gru og ulykker fordi man så kan sidde og se og tænke “Lykken er ikke det værste, man har, men andres ulykke er dog heller ikke at foragte!”

        Når vi ser på et billede på en skærm, så er det måske meget godt at gøre sig klart, at dette er en moderne form for repræsentation, først repræsenteres et synsindtryk af en række digitaliserede signaler, der reelt set er en matematisk repræsentation af det synlige, og derefter omdannes eller visualiseres det matematiske udtryk (som er så stort i tal-mæssig henseende) som lyspunkter med farve i en skala med millioner af nuancer, og derfor ser vi det som et billede.

        Vores evne til at drage viden ud af billeder er fascinerende.

        Man siger også at et billede fortæller mere end 1000 ord. MEN! det er faktisk ikke altid rigtigt🙂

        Donald

        Monday, July 4, 2016 at 11:45 UTC

        • Hvorfor er der da denne overvægt af billeder med ulykker, ofre for dette og hint, osv.?
          Vi sad foran skærmen, den dag, tv sendte direkte fra New York den 11.9., rent tilfældigt tændte jeg for fjerneren lige som vi kom hjem fra en gåtur. Igen og igen har vi siden set de samme billeder. Det slog mig efterfølgende, hvorledes dramatiske billeder bliver vist igen og igen i tv, mens den samme hændelse hurtigt døer i radio og aviser. Det er derfor min påstand, at billeder gør noget andet ved os, end en (gen)-fortælling, og dette “noget” må være følelsen: “Jeg har det, trods alt, bedre, og hurrah: jeg er i live!”

          AagePK

          Monday, July 4, 2016 at 12:02 UTC

        • Ja det er jo det jeg siger: Lykken er ikke det værste man har, men andres ulykke er heller ikke at foragte.
          En af de mest tåbelige studentikose bemærkninger, som kommer fra et IT-milieu.

          Men en mere alvorlig betragtning er denne med at ulykker er det, som vækker vores erindring for at vi skal undgå farlige situationer. Derfor hjælper det meget at analysere nøjagtig hvad man har gjort galt for at undgå at gøre det igen.

          Der er en underlig cartoon serie, som hedder “Family Guy”, inspireret af “The Simpsons” og måske noget mere sprælsk og provokerende; skaberen, Seth McFarlane’s præstation som vært for Oscar-uddelingen blev kritiseret med ordene at han virker som om han har “Tourette’s Syndrom” (man bander og er meget profan, når man har en hjerneskade i frontallapperne.

          Man kan diskutere om hjerneskade kan medføre personlighedsændringer.

          Jeg ved ikke hvor stor sammenhængen er, men man opdagede det i forbindelse med en ulykke, hvor en ingeniør fik en stålstang gennem panden, overlevede, men blev asocial, uvenlig, bandende, uvenner med alt og alle.

          https://en.wikipedia.org/wiki/Phineas_Gage

          Phineas P. Gage (1823 – May 21, 1860) was an American railroad construction foreman remembered for his improbable[B1]:19 survival of an accident in which a large iron rod was driven completely through his head, destroying much of his brain’s left frontal lobe, and for that injury’s reported effects on his personality and behavior over the remaining twelve years of his life,[…]

          A report of Gage’s physical and mental condition shortly before his death implies that his most serious mental changes were temporary, so that in later life he was far more functional, and socially far better adapted, than in the years immediately following his accident.[…]

          Donald

          Monday, July 4, 2016 at 23:31 UTC

          • Gages tilfælde skal nu nok snarere sammenlignes med lægen Egas Moniz’ Hvide snit, hvor man skærer nogle nervebaner fra pandelapperne ind mod centralsystemet over; der blev brugt både alkohol, adrenalin, novokain, issyle, elektriske skalpeller og meget andet grimt; herhjemme blev over 9000 udsat for denne behandling, helt op i ’70-erne. Vor genbo var udsat for det, hun mistede totalt empati og hæmninger. Man ville fjerne uro og angst ved psykotiske lidelser, men der var en overvældende pakke af bivirkninger, både psykiske og fysiske: de blev dog fortiet, og man fortsatte, til mere overbevisende psykofarmaka kom frem.
            Der har for en del år siden været en udsendelse herom, her blev bl.a vist, hvordan man bankede issylen ind forbi øjenæblet, eller op gennem næsen: man havde film nok, det var en yndet del af fjernsynslivet dengang. Og Moniz fik Nobel-prisen for sin begavede opdagelse!
            Mozart er, blandt meget andet, blevet beskyldt for at lide af Tourettes, fordi hans breve indeholder en del anale jokes. man glemmer bare, at det er, stadig!, en del af tysk humor at beskæftige sig med de dele. Man kan så sige, at tyskerne har en syg humor. Englænderne har lært os at sige Fuck. Ellers er vi danskere jo ret tilbageholdende, offentligt, vi går jo ikke rundt og siger knep til hinanden, men fuck må vi godt. Og røvhul, skidderik og skidegodt. Så når børn får påduttet Tourettes, fordi de bruger det sprog, skal man jo lige huske på, at børn ikke selv opfinder ord, eller den sammenhæng, de bliver brugt i: de kopierer bare deres omgivelser, og de gør det meget tidligt: allerede før fødslen opfatter de f.eks moderens sprogtone. Så der skal en meget god børnepsykiater til at finde frem til, hvad der er sygdom, og hvad der er kulturelt påført.

            AagePK

            Tuesday, July 5, 2016 at 6:21 UTC

          • Hørt!

            Donald

            Tuesday, July 5, 2016 at 9:53 UTC

        • De frygtelige billeder fra New York 11 september 2001 giver anledning til undren. Det er selvfølgelig forskelligt, hvad slags undren, vi er alle forskellige men har samme trang til at forstå hvad der skete.

          Du har efter min ringe mening helt ret i at billeder gør noget andet end at (gen-) fortælle. Følelse er det, vi styrer vores krop med og det er det, vores sanseapparat giver os. I forbindelse med overlevelse kommer der jo derfor følelser som sult (og tørst osv) aha spis den træklods øv, den smager ikke godt, men måske hvis jeg prøver én gang til – det er nu meget sjovt at sutte på den – men hvad med det dér på tallerkenen – uhmmm nu er jeg glad.

          Men jeg vil mene at nyheder generelt gør klogt i at forholde sig analyserende på et lidt højere plan end baby-planet.😉

          Der er en bog af Calvin S. Hall, som har været i trykken i et halvt århundrede nu, om grundlæggende psykologi og en anden om Freuds psykoanalyse. Begge er meget lærerige og skrevet i et klart sprog.

          Det er faktisk fra dem, jeg har min grundlæggende viden om psykologi. Freud og andre skrev ikke selv bøger, som giver et overblik, snarere monografier (Freud måtte til sin død argumentere for hver enkelt bid af sine teorier, der skiftede flere gange).

          Donald

          Monday, July 4, 2016 at 23:38 UTC

    • Jeg smutter forbi en af dagene. Jeg tror, at økvæget græsser ved Føns denne sommer; men en tur derned er heller ikke at foragte.

      Farmer

      Monday, July 4, 2016 at 14:53 UTC

  3. Øv – du skylder en kronhjort!

    Rasmine

    Monday, July 4, 2016 at 16:51 UTC


Comments are closed.