Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Plastic i verdenshavene – vægten overstiger vægten af fiskene siger de nu

Selv om denne emballage er lavet af papir og spån, så er der en plasticwrapper indeni, som sørger for at osten ikke kom i berøring med luften eller folks hænder indtil den blev pakket ud på mit køkkenbord.  Plastic forekommer i så mange funktioner, at man bliver forskrækket

Selv om denne emballage er lavet af papir og spån, så er der en plasticwrapper indeni, som sørger for at osten ikke kom i berøring med luften eller folks hænder indtil den blev pakket ud på mit køkkenbord.
Plastic forekommer i så mange funktioner, at man bliver forskrækket

Min mors veninde, Gertrud, var på besøg. Det var hun ofte. Heldigvis, for min mor – ung og alene med to børn, to drenge – havde brug for venner og somme tider også for at låne penge.

“Jeg så det skøreste skilt i dag”, sagde Gertrud, “det var en butik med billige ting, og så stod der om denne taske at den var af ægte plastic!

Written by Donald

Thursday, June 30, 2016 at 15:08 UTC

Posted in Brok

Tagged with , , ,

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Akkja, tenk ekte plastikk.
    For mye plast i denne verden.
    Klem på deg ❤

    Mormor

    Thursday, June 30, 2016 at 15:22 UTC

    • Altså ja, da der er for meget plastic som slippes løs, må vi sørge for at affald indsamles. Men det er ifølge radio-udsendelsen, som kom med denne oplysning (P1-Orientering) værre i Asien, fx. Bali, hvor man pakker fastfood ind i plastic hvor man tidligere brugte palmeblade, og folk smider plastic som om det var palmeblade, der “forsvinder” af sig selv. Og så er der nogle steder affaldskværne, som sønderdeler plasticaffald (fx. på cruise-skibe) og skyller det ud i havet.
      Uh!

      Klem på dig! ❤

      Donald

      Thursday, June 30, 2016 at 21:31 UTC

  2. Den tror jeg så absolut ikke på. Snarere på den nye rapport, der fortæller, at man nu har så meget styr på fiskestammerne rundt omkring, at man igen kan øge fangstmængden . Jeg kan bare ikke huske, hvor jeg læste det; men det har nok været dr.dk. Hvor der i aften også fortælles om Meyers madbod på Roskilde, der serverer kage med fårekyllinger i. Min niece lavede en cand.bio et-eller-andet ved i Kenya at fodre børn med fårekyllingekiks og måle på deres ernæringsværdi.

    AagePK

    Thursday, June 30, 2016 at 20:20 UTC

    • Jeg har før hørt at der er “suppe” eller findelt plast i havet, som fiskene optager, men jeg har ikke hørt at det vejer lige så meget som den samlede bestand af fisk. Det vil under alle omstændigheder være et regnestykke med store usikkerheder.

      Meyers madbod er da kreativ, skal jeg lige love for! Din niece må have været på forkant med sult-forskningen, eller det hedder vel ernærings-forskning.

      Tak for kommentarer – jeg må snart fortælle noget mere om “Kalle”, men jeg er sløj og langsom for tiden.

      Donald

      Thursday, June 30, 2016 at 21:33 UTC

      • Jo, der er for meget oliebaseret plastik til i Verden, og den behandles alt-alt-alt for lemfældigt. Også i Andesbjergene flød det med blå poser, som åbenbart var den foretrukne emballage på de lokale markeder: alt fik vi i poser.
        I Indien er der da heldigvis familier, der lever af at indsamle plastposer o.lign, som sælges til opkøbere. Der var en udsendelse om en sådan familie for et par år siden. Som altid: i tysk tv.
        Men de flydende hoteller burde have en opsamlingspligt af alt non-bio-degradeables, med mulighed for dokumentation, f.eks X-tons-in = X-tons-out. På land har vi jo rimeligt styr på papir, men kommunerne tjener jo også over 1000kr/t.

        AagePK

        Friday, July 1, 2016 at 7:37 UTC

        • 1000 kr/t ??? ???

          Donald

          Friday, July 1, 2016 at 10:21 UTC

          • De fleste kommuner sælger til http://www.karanoveren.dk/takster-genbrug-14 , men tryksag.dk nævner andre priser på det europæiske marked: fordi kineserne har lært at bruge wc-papir, gætter jeg på!🙂 Det advarede vor lærer om allerede i gymnasiet, altså før ’69!

            AagePK

            Friday, July 1, 2016 at 10:33 UTC

            • Jeg ser det nu – det var da utroligt – godt.

              Jamen jo! Godt med fremsyn: jeres lærer før ’69 var klarsynet. Det var jo godt. Vi havde også en og anden lærer, som kunne se den store sammenhæng fra mere end én vinkel.

              Men lige netop “Fjernøstens” historie var der ikke meget om og han kunne eller ville ikke supplere. De mange dynastier og perioder i Kinas historie blev sammentrængt til at “der var den ene immigrationsbølge efter den anden og de smeltede sammen med det kinesiske folk.” Men minsandten om ikke de (i Kina) har integrationsproblemer, som rækker 500+ år tilbage!

              Sproglige, forstås. Kinesisk er som bekendt ikke kinesisk, men de slås med mandarin(-sprog), standardiseret mandarin, simplificeret mandarin, engelsk-skrevet mandarin og meget mere.

              Nu kører jeg godt nok ud ad en tangent, det er min kæphest:

              Et eller andet sted har jeg læst at kinesiske skolebørn bruger 9 klasse-år på at lære skriftsprog som svarer til 4. klasse i Danmark (og vi er heller ikke for gode).

              En af de gamle engelske dokumentar-forfattere/speakere, var det en Attenborough, forklarede at det geniale ved det Fønikiske/Latinske alfabet er at man kan lære det på en eftermiddag. Og skrive rimeligt godt, lydskrift-agtigt. Det skulle være godt for handelen og skibstransporten af private folks olie, korn og lignende, så var det nemmere at holde styr på det ene og det andet.

              Nåe men det har jeg vist skrevet før.

              Donald

              Friday, July 1, 2016 at 10:42 UTC

            • Fik lige en mail fra min søde niece, det viser sig, at hun var med i den der fårekyllingskageevent i Meyers madbod på festivalen. Hun arbejder sammen med fårekyllingefarmeren. Det kan vel ikke være værre end en rejemad. For mange. mange år siden, i ’69 vist, kunne man i Kvickly i Aabenraa købe honningristede græshopper på dåse.🙂

              AagePK

              Sunday, July 3, 2016 at 18:13 UTC

            • Det var morsomt! Spændende niece!🙂

              Donald

              Sunday, July 3, 2016 at 21:10 UTC

  3. Asien flyder også med plast. I Vietnam var det stort set umuligt at få et foto uden affaldsplast et eller andet sted.
    Jeg gjorde det til fast kommentar, når lokale falbød deres varer, at jeg kun købte gammel plastik. Gjorde alle turister det samme, ville der snart være ryddet op.

    Farmer

    Monday, July 4, 2016 at 6:40 UTC

    • Hvis det fortsætter uden at der bliver ryddet op, så bliver problemerne mere synlige – så må man håbe at der opstår enighed om at gøre noget ved det.

      Donald

      Monday, July 4, 2016 at 11:50 UTC


Comments are closed.