Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Jeg elsker min SKAT

Undskyld overskriften: Det er barnligt og somme tider indikation af momentan sindssyge at man spiller på ordene i en grad, der ikke svarer til emnets alvor. Men lidt mening er der, vores skattevæsen, i dag kaldet SKAT, er fundamentet for en velfungerende offentlig sektor, og spørgsmålet bliver sommetider rejst, om Hjort Frederiksen (og sågar SRSF) bare var ude på at lukke skat ned, da de vedtog besparelser og nedskæringer af SKAT.

Socialdemokratiets hovedløse accept af forløbet ved magtovertagelsen i 2011 kan ikke behandles her, den kræver (ud fra de få oplysninger jeg har fra rapporterne fra Accenture 2015) kortlæggelse af ministerbeslutninger 2011-2014.

De store skandaler:

IT-systemerne EFI og Debitor-motor ... 70 mia. hvoraf 40 mia. måske kan reddes
Refusion af udbytteskat ..............  9 mia.
Refusion af moms...................... 70 mia.

 
Hvordan Anne Birgitte Lumholdts holdning er, belyst med et udpluk af sætninger:

Anne Birgitte Lumholdt: “Det er et ledelsesproblem. Der skal være nogen, der kigger bogføringen efter som i en privat virksomhed.”

Huxi Bach: “Hvad ville du gøre? Nu er du (lader vi som om) nyudnævnt finans- og skatteminister!”

Anne Birgitte Lumholdt: “Jeg ville spørge medarbejderne, og sørge for at der en medarbejder, som gennemgår udskrifter af de automatiske forretninger og finder de procentvis største afvigelser, dér tager man fat og graver ned …”
[…]
“Der er noget rygende galt i ledelsen.”
“Personskatten fungerer.”
“Det, der ikke kører, er erhvervsbeskatningen, ejendomme … Det er et systemproblem, og ikke bare nogle rige, som forsøger at undslå sig.”

” … det er en fejl i det generelle system: der skal være nogle medarbejdere, der går ind [og graver i dybden, Dax2]. Et system behøver ikke at være kompliceret for at være effektivt; – man kan med en enkelt medarbejder opnå store resultater.”

[…]

Nøgle-sætninger fra Niels Helveg-Petersen:

Niels Helveg Petersen: “Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det kunne ske. Nu er der ganske vist en politianmeldelse, men den kan ikke forklare det hele, faktisk slet ingen ting, […] den viser blot at det er et ledelsesmæssigt problem.”

“Men man må ikke bare skyde på skat. Personskatten, selvangivelsen, er blevet så meget lettere siden 1960’erne, da man sad og udfyldte hvert enkelt felt.”

—oooOOOooo—

Hør timen med diskussion af skat, de første 20minutter, på Radio24syv, link til netop denne time (kan downloades eller “podcastes”): OBS dette link passer ikke, det er kun første time, hvor Lumholdt & Helveg berører forsvars-økonomi – rettes snarest http://arkiv.radio24syv.dk/12732914/13862872/e1a636821efd412b01a01b60ec1146b7/audio/13862872-audio.mp3

Rettelse:
http://arkiv.radio24syv.dk/attachment/12732915/13863054/d5fa5e3bf7f93bbaaef914d6d8c216c0/audio/huxi-og-det-gode-gamle-folketing-uge-24-2016-2-1-audio.mp3

— Opsummering: —

Huxi: Hvis vi fik de penge tilbage, havde vi så råd til kampfly? Er SKATtesagerne vigtige?

Lumholdt: “Accept af skattesystemet og velfærd afhænger af at skatten fungerer og fungerer retfærdigt, om det er vigtigt, ja!”

Helveg: “Brexit er det vigtigste [men ud fra hvad han i øvrigt siger kan man forstå at SKAT er en krumtap for samfundet og udredning er et must.]”

En forside fra Skatteministeriet sidste år under første optrevling af IT-skandalerne

En forside fra Skatteministeriet sidste år under første optrevling af IT-skandalerne

Written by Donald

Saturday, June 18, 2016 at 9:51 UTC

Posted in Brok

Tagged with ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Et ledelsesproblem, ja, og den øverste ansvarlige er (og var) skatteministeren. Det er politikerne, der har befalet, at kniven skulle føres. Og så var den uretmæssige refusion af udbytteskat vist 9 mia og ikke mio.😦

    Eric

    Saturday, June 18, 2016 at 14:45 UTC

    • Ja, det var derfor Huxi Bach spurgte Lumholdt om hvad hun ville gøre, hvis hun blev finans- og skatteminister i dag.

      Gisp ja, jeg har endnu ikke vænnet mig til at man tæller i milliarder! 9-nuller-tal.
      RETTET!

      Donald

      Saturday, June 18, 2016 at 15:15 UTC

  2. Det er så uhyrlige summer, at det slet ikke er til at forstå. Der er ikke noget at sige til, at du roder rundt i nullerne.

    Som Eric skriver, så er det et politikerskabt problem – medarbejderne retter sig jo efter ministeren, der retter sig efter folketinget.

    Jeg kan slet ikke forstå, at de bliver ved med at have skidt og kanel i deres IT-systemer. Det er sikkert komplicerede sager og ikke til at forstå som menigmand, men hvad nu hvis de ansatte 10 dygtige teknikere i et år? Kunne det mon så ikke rettes op?

    Stegemüller

    Sunday, June 19, 2016 at 12:35 UTC

    • @Stegemüller: Jo – Hvis man ansatte 10 dygtige IT-specialister, med en god track-record, og lod dem få sekretærer, og motionstid om eftermiddagen, og forbød natarbejde, og – ikke mindst – hvis politikerne rettede sig efter de erfarne IT-folks forklaringer, så ville det rettes op. Accenture, som lavede rapporten der fik ministeren til at lukke EFI og den anden, har beskrevet både fejlene og processerne, der førte til fejlene. Accenture anbefaler et simplere system (sådan som også Lumholdt siger i det nævnte radioprogram).
      Øv!

      Donald

      Sunday, June 19, 2016 at 16:04 UTC

  3. Problemet lader til at være det samme overalt: da man bestilte droner i Canada til brug for vore styrker i Afghanistan, tanks, fly, it-programmer, you name it: Efter man har lavet en aftale, kommer man lige efter i tanke om, at man vist da også gerne vil have, og kan den ikke også, og hvad hvis vi…?
    Man har kort og godt ikke dannet sig et fuldt overblik over, hvad man har brug for, hvilke muligheder der er, og hvor meget det kommer til at koste. Det samme med tilbud på ambulancekørsel: Falck opgraderede løbende deres grej, så de overalt kunne køre med kuvøser osv. Det havde Region Fyns kloge hoveder ikke sat sig ind i, og derfor blev det ikke nævnt i udbuddet, altså kunne den nye operatør da heller ikke køre en kuvøse ud til helikopteren her på øen. Og lægehelikopteren var bestilt så lille, at faderen ikke kunne komme med, da en ung kvinde skulle hasteflyves til kejsersnit i Odense: han måtte tage færgen. Og i Odense mente man så, at indgrebet da måtte vente, så faderen kunne være med. flere timer senere!
    De nye redningshelikoptere blev indkøbt uden krav om, at de skulle kunne flyve, og det kunne de så heller ikke. Det kostede ekstra!
    Så politikerne har det største ansvar, fordi de mangler visioner, fantasi og overblik over ønsker og muligheder, ja, men der er nu også nogle embedsmænd, der glemmer at tjekke.
    Men læg også lige mærke til, at det er den samme gruppe, der pga “fjel og manger” sparer i skat, og endda tjener på det, mens andre må mere til lommerne. Tænk PSO-afgift: nogle kommer til at spare summer, mens andre, der måske slet ikke er involverede, kommer til at betale for første gruppe via skatten, som vi jo alle skal bidrage til.

    AagePK

    Sunday, June 19, 2016 at 13:23 UTC

    • Det er kun ét af problemerne, AagePK. Denne “tilføj lige dette” fører til forsinkelser og når så politikerne siger “sæt nu systemet igang alligevel” så står man i sagens natur med et brukket (broken) system, som man siger.

      En af de ting, politikerne nok ikke helt har forstået, er at når man tilføjer en ny feature, så tilføjer man ofte også fejl til de gamle dele af systemet, med mindre man er extremt god til at holde tingene adskilt.

      Sammenlign personbiler – de fleste bruger Bosch eller Lucas dynamoer, batterifabrikanterne er kendte og de fleste af batterierne er rimelige i kvalitet. Men hvis du sætter en air-conditioning på det eksisterende generator+batteri-system, så risikerer du at få en overbelastningssituation.

      Endvidere er jeg lige blevet belært om at en gammel generator mister evnen til at generere meget strøm – når den kommer under 4 (af en eller anden slags enhed) sagde Falck manden, så skal man skifte eller renovere generator. Det kan (til nød) sammenlignes med, at når man sætter et IT-database-system til at køre, så kan databasen efterhånden blive dårligere, langsommere og endda fuld af fejl og så videre. Nok om det!

      Tak for kommentarerne! Jeg håber I har haft en god week-end!🙂

      Donald

      Sunday, June 19, 2016 at 16:11 UTC

    • Historien om helikopterne troede jeg var om helikoptere til forsvaret? Var den også gal med helikoptere til redningstjenesterne? Nej altså! Det er dog forfærdeligt! Man bliver ked af det, fordi man ikke selv kan gøre ret meget.

      Jeg synes jeg kan genkende historien om helikopteren, der var for lille og kejsersnittet, der ventede på farmand. Jøsses dog.
      Det kan man så til nød forestille sig var “uforudset”, men når man afskaffer amnulancer kan det jo ikke komme som en overraskelse at der vil blive flere helikopterture og at man er nødt til at udskifte, forny, reparere. Helikoptertransport er i sagens natur enestående kostbart.

      Donald

      Sunday, June 19, 2016 at 16:16 UTC


Comments are closed.