Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Toget ankommer på perron 2

Jeg kan godt lide at køre med tog og må hellere se at gøre det oftere.

Onsdag havde jeg en aftale med værkstedet om at få repareret nogle ting på bilen, og jeg benyttede lejligheden til at spørge om ikke man burde skifte tandremmen – den havde trukket 80000 km og Skoda siger 120000 km. er OK men til gengæld må de heller ikke blive for gamle, og denneher så ud til at have siddet i motoren i 9 år. Mere end dobbelt så længe som Skoda foreskriver.

Værkstedet er godt og ikke dyrt, så jeg var glad for at han checkede motoren – drivremmen var tydeligt slidt og skulle også skiftes. Den slags *SKAL* bare laves, men så er det jo godt at prisen svarede til hvad jeg kunne se var en rimelig, lav pris (Bilbasen har nogle indlæg om den slags, og – Ekstrabladet har minsandten også råd til bil-holdere).

Efter at have stillet bilen på værksted, tog jeg bus og tog hjem – og her er hvad jeg brokker mig over i den anledning:

Toget ankommer - hvis man ser godt efter, kan man se at der ligger glasskår lige foran fotografen

Toget ankommer – hvis man ser godt efter, kan man se at der ligger glasskår lige foran fotografen

Hvis der var en kost i nærheden, ville jeg selv feje det op

Hvis der var en kost i nærheden, ville jeg selv feje det op

Udover at skosåler bliver ødelagt og cykler punkterer, så er de glasskår farlige for hunde og barfodsgængere (og der er somme tider hunde med i toget).

Brokkefelt …

Der har nu i en halv snes år eller mere været en ældre herre, som går rundt på gaderne og fejer cigaretskod og glasskår op. Frivilligt. Kommunen har støttet hans renholdnings-projekt med den slags stang-optager, som man bruger til at samle glasskår og ølkapsler og papir op efter strandgæster, som griser. Men man må jo ikke gå ud fra at den gamle (lettere forstyrrede) herre kan klare at holde hele byen ren!

Written by Donald

Wednesday, June 15, 2016 at 23:23 UTC

Posted in Brok

Tagged with ,

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg samler også op i de marker jeg har langs vejen. Det er SÅ sørgeligt, at der i den grad svines til.

    Farmer

    Friday, June 17, 2016 at 3:20 UTC

    • Ja her er også flasker i græskanten især langs vejen mod syd, jeg overvejer at tage en pose med når jeg går tur næste gang. Nogen skal jo gøre det.

      Bare ærgeligt at de unge festglade ender med at tro at ting forsvinder af sig selv!

      Donald

      Friday, June 17, 2016 at 9:37 UTC

  2. Jeg er begyndt at kalde fænomenet pizzabakke-syndromet. Trist at almindelig uansvarlighed tilsyneladende øges i disse år.

    Jørgen

    Friday, June 17, 2016 at 4:26 UTC

    • Ja – det er da et syndrom af en slags, man køber noget til fortæring – som man altid har kunnet gøre siden bronzealderen eller deromkring – og smider resterne i en bunke i stedet for at rydde op. Måske begyndte oprydningen med køkkenmøddingerne (en betegnelse fra arkæologien) hvor menneskene smed østersskallerne ét sted kun – som regel –🙂

      Donald

      Friday, June 17, 2016 at 9:51 UTC

  3. Som Farmer oig Jørgen påpeger, gælder det jo i første omgang at fokusere på skovsvinene, som de hed i min barndom, og som spejder. Man smider ganske enkelt ikke sit affald fra sig. Basta.Punktum. Og manglende, eller fyldte, skarnkasser er ikke nogen undskyldning: kan du slæbe lortet med ud i skoven/parken/whatever, kan du også slæbe det med hjem. Ikke så meget som et stykke (brugt) tyggegummi har jeg smidt, min Mormor opdrog mig fint, og spejderæren tog senere over. Så blev man skolelærer, og så har man jo et ansvar igen: ifølge min guru Georg Brandes “gives der ingen Magt, der kan gjøre Mirakler, undtagen Exemplets!”

    AagePK

    Friday, June 17, 2016 at 8:55 UTC

    • Jamen jeg vil så gerne have at man fokuserer på mere personale, skånejobs på stationer, indkøbscentre og andre steder, ikke som erstatning for “de gule natteravne” men snarere som en slags kære onkel, hjælp os med at tage det værste – gør synligt at der skal ryddes op, så den nye generation ser at skidtet ikke forsvinder af sig selv.

      Men det er også et alkoholproblem.

      Du er heldig at have haft en Mormor ved hånden!🙂 Spejderæren er også god at have i behold! Vores klasselærer i gymnasiet kunne finde på at samle et krøllet madpapir op i stedet for at beordre én af os andre til at gøre det. Jeg krummede tæer – men exemplets magt, som du siger.

      Donald

      Friday, June 17, 2016 at 9:55 UTC

      • “Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild sein, wenn es nicht anders geht, als ein abschreckendes.” Sagde Albert Einstein. Det prøver jeg så at leve op til. Når Georg Brandes ikke rækker!🙂

        AagePK

        Friday, June 17, 2016 at 10:49 UTC

        • Hvad sagde Brandes?

          Donald

          Friday, June 17, 2016 at 12:48 UTC

          • Sentensen om Exemplets magt.🙂

            AagePK

            Friday, June 17, 2016 at 13:38 UTC

            • Oh nu forstår jeg Einstein som sidste mulighed …

              Donald

              Friday, June 17, 2016 at 13:47 UTC


Comments are closed.