Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Et sidespring ved Storkespringvandet

Da jeg ikke har fået taget nye billeder af årets gang, planterne, træerne, lyset, så tager vi et hop (eller sidespring) til København, hvor der igen har været auktion hos Bruun-Rasmussen.

AagePK nævnte i sin tid maleren Paul Fischer for hans smukke, impressionistiske billeder af bylivet i København såvel som i Paris, hvor han boede en del af sit liv.

Fischer har været på auktion. Jeg kan desværre ikke se nogen præcis dato, men gætter at det har været her i foråret, og anerkendelsen i kroner og øre er stor nu. Det manglede også bare, tænkte jeg, da jeg så dette billede. Tak til Bruun Rasmussen og Børsen.

Billedkunst Paul Fischer: En vinterdag med livlig trafik på Amagertorv med Storkespringvandet i baggrunden. Sign. Paul Fischer. Olie på lærred. 89 x 132. Vurdering: 600.000 - 800.000 kr. Hammerslag: 1,1 mio. kr.

Billedkunst Paul Fischer: En vinterdag med livlig trafik på Amagertorv med Storkespringvandet i baggrunden. Sign. Paul Fischer. Olie på lærred. 89 x 132. Vurdering: 600.000 – 800.000 kr. Hammerslag: 1,1 mio. kr.

Written by Donald

Saturday, June 11, 2016 at 9:22 UTC

10 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jeg stødt på Paul Fischer for første gang for cirka tyve år siden – en reproduktion af et regnvejrsbillede fra København – og faldt omgående for ham. Jeg har stadig en særlig svaghed for hans regnvejrsbilleder, men Amagertorv i sne er bestemt heller ikke at foragte🙂.

    Rasmine

    Tuesday, June 14, 2016 at 16:57 UTC

    • Det var tidligt du opdagede Paul Fischer! En maler med sans for situationer og for at fortælle dem, så man kan forstå det.

      Jeg kan godt forstå at du særligt falder for hans regnvejrsbilleder. Det er en vanskelig kunst at skildre et regnverj på en måde, der indeholder optimisme og poesi!🙂

      Jeg fandt engang en statistik over hvad bedre danske billeder var solgt for, og dér kunne man se, at Paul Fischer for 20 år siden (måske før). Jeg troede jeg havde taget en kopi, men kan ikke se noget – måske har jeg ikke. Måske er der et andet indlæg, hvor jeg har skrevet noget om priserne. Nok om det!

      Det er en dejlig maler og vi kan være lykkelige over, at man ikke behøver at betale for original-billedet – med de priser!🙂

      https://dax2.files.wordpress.com/2013/07/paul-fisher-vesterbrogade.jpg?w=700&h=529

      Donald

      Thursday, June 16, 2016 at 8:09 UTC

  2. Det er jo malerisk. Høhø.. Det syntes Fischer med garanti også😉 Jeg tænker straks på alle de gamle julekort, Smukt er det bestemt.

    Pia

    Tuesday, June 14, 2016 at 17:03 UTC

    • Hø – ha, ja det er malerisk, det er meget smukt. Det er i min optik et af Paul Fischer’s bedre billeder. Han har lavet mange billeder, og man kan finde en del ved at søge med Google.

      Det kunne godt minde om gamle julekort, ja, det er situationer med stemning. Jeg glæder mig især over at sneen på billedet ikke er blevet brun og gråsort (endnu).🙂

      Donald

      Thursday, June 16, 2016 at 8:12 UTC

  3. Det er et dejligt billede – fra dengang der var post at dele ud og køre rundt med.

    Jørgen

    Wednesday, June 15, 2016 at 11:50 UTC

    • Ja, jeg synes også dette er et særligt dejligt billede. Man fristes til at sige, at solskin er nemt nok at male, eller tegne. Det er også svært at fotografere regnvejr og snevejr, men billedet her er også en historie.

      Hvad jeg især undrer mig over er, at man kan genkende alle bygningerne – de kan ses den dag i dag. Det var håndværk, – det er byens dyreste bygninger, og de bliver vedligeholdt.

      [Indlægget er tilbagedateret så det kommer som direkte svar til Jørgen.]

      Donald

      Wednesday, June 15, 2016 at 8:15 UTC

    • Jørgen, det ville der jo stadig være, hvis ikke ledelsen var så optaget af bonus-seriet, så de ikke har tid til at produktudvikle og servicere. De offentlige myndigheder, der har fået gennemtrumfet e-post, vånder sig jo nu under e-mailposten, der kræver mere tid end snailmail. Fordi vi så lynhurtigt kan sende supplerende spørgsmål.

      AagePK

      Wednesday, June 15, 2016 at 13:37 UTC

      • Ja, vi burde diskutere postvæsenet og spørgsmålet om det ville kunne lade sig gøre at lave et mere brev-venligt postvæsen i en tid, hvor det, de tjener penge på, er pakker og reklamer.

        Donald

        Thursday, June 16, 2016 at 8:16 UTC

        • I Tyskland har man lige haft en diskussion om, hvorvidt postvæsenet kunne tillades at sætte prisen op, fra 60 til 70 eurocent. Og de skal jo sende breve fra München til Flensborg, bare som eksempel.
          Da væsenet blev privatiseret, måtte de også spytte et pænt beløb i kassen, royalties for at bruge de sorte og gule farver, som oprindeligt tilhørte fyrsterne af Taxis, senere Thurn und Taxis; herhjemme stjæler man da bare Oldenborgernes røde og gule farver, ikk’?

          AagePK

          Thursday, June 16, 2016 at 16:32 UTC

          • Det er da også rystende, som man privatiserer ting uden egentlig forståelse for dem. For DSB’s vedkommende er der to ting, som jeg mistænker for at have været meget problematiske: 1) Man vidste (og hørte hvert år i Radioavisen) at DSB havde stort underskud, 2) der var en indarbejdet træghed i DSB, som muligvis har virket irriterende på bevilgende myndigheder, en del af virksomheden bestod i at have en perron-betjent, som klippede billetter og fejede med mellemrum. I København har man mange gange kunnet så sådanne job som rent fråds, men man glemte at DSB på den måde tog sig af gamle medarbejdere, der ikke længere var egnede til langturstrafik – mit gæt.

            Nå, det var ellers et sidespring! tilbage til sagen, postvæsenet!

            Det, der her kan undre, er at man ikke kunne omstille væsenet til at give overskud, men jeg tror det hænger sammen med ændring af postvæsenets rolle som girobank og betalingsformidler til reklameuddelere. Politisk bestemt, tror jeg at kunne huske – Igen, et gæt, det er dog ofte at jeg husker den slags rigtigt!🙂 En tommelfingerregel siger, at når en etat eller i det hele taget offentlig forvaltning fylder mere end 20% af bruttonationalproduktet, så opstår der korruption eller “bare” udenomsøkonomiske aftaler.

            Men næste fejl er så at man sælger virksomhederne for billigt! og forærer logoer og farver væk!🙂 På den anden side, hvis jeg var forretningsmand, der købte PostDanmark, ville jeg måske forlange at Staten skulle betale for at jeg fortsat brugte de røde uniformer i bybilledet (og landposten har sorte jakker).

            Jeg har ikke sendt papirnbrev siden jul, så jeg blev lidt forbavset over at jeg ikke kunne få to ti-kronesfrimærker til et brev til USA. I stedet fik jeg 19 kr mærke, og ved at checke hjemme kan jeg se at det er taxten for et langsomt-brev til USA. Så det må vel være i orden, tænker jeg. Håber jeg.

            Donald

            Thursday, June 16, 2016 at 16:56 UTC


Comments are closed.