Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Æble-inspektion

De to første billeder viser de ældste af de tre æblesorter i haven her, Rød Ananas, som er fra 1800-tallet (derfor det morsomme navn).

Der var næsten ingen blomster på Rød Ananas træet.

De næste tre billeder er James Grieve, som bærer så meget at det ender med at blive tynget ned ligesom de sidste år – krykken er sunket i jorden og jeg må nok opfinde en ny krykke.

De sidste to billeder forestiller Ingrid Marie – fuld af frugt men også med lidt svamp, som nogen mener er alvorligt, mens andre siger at det er ligemeget. Sidste år klippede jeg svampeskud af og brændte dem – det gør jeg nok også i de kommende dage.

Written by Donald

Wednesday, June 8, 2016 at 23:23 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

13 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der er fine udsigter til en god gang æblegrød. Her er vi ved at spise de sidste portioner fra sidste år.
    Jeg hørte engang at æbler skal udtyndes så de ikke kan berøre hinanden, men det er noget af et arbejde.

    Jørgen

    Saturday, June 11, 2016 at 13:10 UTC

    • Der skal nok blive mange gode æbler – især er James Grieve gode, når de ikke er for gamle.🙂 Det er rigtigt at æbler skal udtyndes, og jeg har været lidt igang med det, men må hellere se at få gjort noget ved den stakkels James Grieve, som har alt for mang anlæg!

      Donald

      Sunday, June 12, 2016 at 10:22 UTC

  2. Jeg er en anelse misundelig på dig – ville så gerne selv have masser af forskellige, friske, skønne, danske æbler. Der findes ikke noget bedre – dem sydfra smager ikke af en pind eller er alt for melede og søde.

    Ellen

    Saturday, June 11, 2016 at 19:33 UTC

    • Du skal nok få gode æbler næste år. De to type, James Grieve og Ingrid Marie, kan man plante om efteråret og få mange æbler allerede året efter.
      De sydlige æbler kan være forfærdelig melede, ja – men det bliver James Grieve’s også, hvis den får lov at ligge for længe.

      Ingrid Marie, derimod, kan holde op til et år. Jeg ved ikke hvorfor, – har et billede af et år gammelt æble, som var rynket, men syrligt og saftigt indeni!🙂

      Donald

      Sunday, June 12, 2016 at 10:24 UTC

  3. Vores Ingrid Marie bar for godt i fjor, så i år er der ingen æbler. Det samme gælder min eget Gyldne Koæble. Ellers er der masser af æbler på træerne.

    Jeg gør intet ved de forskellige sygdomme. Vi har ikke en jordisk chance for at sætte blot halvdelen af æblerne til livs, hverken som spiseæbler, madæbler, friskpresset eller når http://mobilmost.dk/ kommer forbi og lave vort årsforbrug af most af æblerne den 3. lørdag i september.

    Farmer

    Sunday, June 12, 2016 at 1:33 UTC

    • Ja jeg kan godt se at Ingrid Marie skifter lidt mellem overdådighed og nøjsomhed, men her er der noget hvert år. Til gengæld skifter Rød Ananas mellem 10 og 100 æbler. I år kan jeg ikke se dem, men der var faktisk en håndfuld blomster også på Rød Ananas-træet.
      Mobilmost er en god idé. Jeg har set at der er muligheder på Sjælland, men det er lidt for langt at køre. Jeg laver æblegrød i lange baner.🙂

      Donald

      Sunday, June 12, 2016 at 10:26 UTC

  4. For år tilbage forsøgte jeg at få samlet interesse og økonomi til et sådant mobilmosteri: det er nemlig genialt! Hidtil har en ven med vandtryksdrevet mostpresse hjulpet, men den friske juice holder kun i fryser. Da han stoppede, fik vi så en slow-juicer hjem fra England, dengang fandtes de ikke i DK. Men nu ser jeg på mosteriets turplan, at de kommer til Ærø den 19 Oktober: så skal vi da have årets høst mast ned i BiB! Vi drikker immervæk en del ævlejuice, af egen avl, og med en 30-40 bokse kan vi nok klare os, og behøver ikke smide de sidste kasser med æbler ud: det gjorde jeg lige i går, nu holdt de ikke længere. Det var ellers gode Belle de Boskop.
    Tak til Farmer for tippet!🙂

    AagePK

    Sunday, June 12, 2016 at 7:11 UTC

    • Ja, det er da en genial idé, AagePK — En vandtryksdrevet? Det lyder interessant, og måske endda meget økonomisk og lidet forurenende.
      Jeg håber I får nogle gode æbler! send billeder!

      Donald

      Sunday, June 12, 2016 at 10:28 UTC

      • Kender du den gode gamle differential- eller skrue presse? På et stativ står en kurv af lodrette staver, som fyldes med maste æbler (heraf ordet most!), hvorefter et jernlåg skrues ned, og derved presser saften ud af æblemosen. Hvis du i stedet for lægger en gummi-blære, med studs til en vandslange, ned i kurven, vil vandets tryk kunne presse i stedet for. Ved tømning af blæren (for vand!🙂 ) får du skyllevand til næste hold æbler. De kan dernæst kværnes i en slags flishugger med rustfri beholder og kniv.
        På mosteriet i Ørbæk bruger man en forstørret slow-juicer, der kan minde lidt om en kødhakker af den gamle støbte slags: en snegl presser æblet frem mod et rør med huller i sidevæggen: ad de strømmer saften, mens pulpen kommer ud i enden som træpiller: de må være fine som kvægfoder. Hvor mange kg æbler tåler en ko om dagen, Farmer? Vor hest kunne tage en del, men den er blevet kræsen her de sidste par år. Den fyldte 31 i sidste måned, så den har da haft tid til at tænke over, hvad den gider æde.

        AagePK

        Sunday, June 12, 2016 at 11:21 UTC

        • Samme dosering som til hesten: En del🙂

          Fra mosterier leveret pulpen til kvægbrug. Mon ikke der skal ca. 10 kg. våd pulp til en foderenhed så i omegnen af 50 kg. pulp pr. ko pr. dag svarer til 5 foderenheder roer, hvilket ikke var helt ualmindelig ration førhen.
          Det er sikkert sukkeret, som sætter begrænsningen. Jeg kunne forestille mig, at overdrevet æblepulp-fodring ville give roeforgiftning -altså en slags sukkerchok.

          Det er utvivlsomt et godt foder. Kreaturer er helt vilde med æbler.

          Man kan også bruge pulpen til svin. Det er sikkert et godt foder for søerne i drægtighedsperioden. Det fylder godt i maven.

          Der er 62 f.e. i 100 kg tørret æblepulp, medens der er 92 f.e. i 100 kg tørret roeaffald, så måske skal der mere end 10. kg. våd æblepulp til en foderenhed?
          Jeg har ikke lige kunnet google noget nærmere om det en denne sag:

          .pure.au.dk/portal/files/456313/gvhd29.pdf

          31 År. Nøjagtig samme alder som den nordbagge i nabolandsbyen, jeg for år tilbage i et lettere overrislet øjeblik kom til at love holde med vinterfoder så længe den lever.
          Det er som de gamle på livslang aftægt: De bliver 100.

          Farmer

          Sunday, June 12, 2016 at 15:34 UTC

        • Jeg kan for mit indre blik se en solid cylindrisk tønde med top-tværbræt og en stang med gevind som skrues ned gennem topbrættet og presser — eller lignende.

          Oh jeg bliver nødt til at stoppe her for nu – men jeg kommer tilbage eftermiddag eller aften.

          Farmes kommentar til de gamle heste får mig til at gætte at jeg bliver rigtig gammel. Men lad os slå koldt vand i blodet …

          Donald

          Monday, June 13, 2016 at 7:20 UTC

          • Jo, men vor skimmel, en araber-connemara krydsning, som også Øxenholm havde gode resultater med, er så absolut ikke på aftægt, så sent som i går tog konen sig en ridetur, en times tid vel. Og der er krudt i krikken (altså hesten!🙂 ): Det er ikke længere siden end i November, at konen røg af og brækkede et kraveben. Sikke en gang stribet flæsk, der blev på sideben og hofter! Ikke fordi hesten var utidig, men i tilridning af en banket, her et havdige, kræver altså fuld opmærksomhed, der kan jo være startende svaner og andet vildt bagved, og så skal man ikke drømme!
            Men de er da skvattet sammen siden, dog uden konsekvenser. Ak ja, de unge vilde!🙂

            AagePK

            Monday, June 13, 2016 at 8:25 UTC

  5. @AagePK: Skimmel ved jeg hvad er, en hest med et muggent udseende, plettet hvid-grå som en lidt for gammel camembert. Men der er mange nye og interessante ting her. Men jeg måtte jo slåop, er det en almindelig krydsning, fandt en salgsannonce, Araber/connemara ponny. Ny pris Inlagd: 2016-04-11 Aha, en Araber-Connemara kan også være en pony?

    Dog er det ikke helt ukendt for mig at en hest kan blive 30+ år. Jeg mødte en pige fra Sverige ved en “supermarkedskoncert”, lørdagsmusk i Hillerød, og hun fortalte at hun havde en gammel hest. Bortset fra at den havde svært ved at rejse sig, var den i god stand – og det kostede penge at holde den, men hun holdt jo af det gamle dyr. Det er ti år siden mindst.🙂

    Et andet website for piger (M/K) http://www.hestegalleri.dk/galleri/328407-anden_saerlig_race_narnia , som holder af heste, har sætninger som får mig til at tænke på hvordan pigens bryllup kommer til at foregå ::

    Han er meget hidsig, og altid klar på at lave noget.
    Næsten umulig at køre træt. :))
    Han har nogle super fine gangarter, han løfter sine ben så fint!

    Men tilbage til emnet: det er en krydsning af Connemara og Araber:

    Narnia er Araber/Connemara blanding, han er AC pony (griner)..
    Narnia bliver primært brugt til jordarbejde, tricks og andet sjov fra jorden.
    Han er tilredet, hvilket han begyndte på i 5 års alderen, og ridningen tager han i stiv arm.
    Meningen er at han skal tilkøres også når det bliver varmere i vejret, seletræning og linetræning er allerede blevet trænet, og det ser ud til han sagtens vil kunne klare det også! Ingenting der!

    Donald

    Tuesday, June 14, 2016 at 7:47 UTC


Comments are closed.