Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Myggeplage – afhjælpes med apotekets myggespray

En hel flok gæs var på tur til Sophienholm og indtog frokost på plænen

En hel flok gæs var på tur til Sophienholm og indtog frokost på plænen

Efter en dejlig tur til Sophienholm og lidt hjemmearbejde gik aftenturen til strand-skrænten – en smule motion virker utrolig godt på arme og ben.

Solnedgangstimen lokker mange beboere og sommerhusgæster til stranden - nedenfor skrænten i sandet er der ikke så mange myg

Solnedgangstimen lokker mange beboere og sommerhusgæster til stranden –
nedenfor skrænten i sandet er der ikke så mange myg


======================================================================
Ikke en sky

Ikke en sky

Jeg får mange myggestik, og nogle af dem hæver til store røde plamager. Jeg har været helt rødspættet af myggestik, hvor andre kunne gå næsten uforstyrret.

Apotekets Myggespray virker i nogle timer. Jeg kan ikke huske, hvor gammel den er, men det fungerer fint. I nogle timer.

Solen stod på en skyfri himmel indtil de sidste minutter

Solen stod på en skyfri himmel indtil de sidste minutter –
billedet blev taget mens jeg løb fra en myggesværm

Der verserer et råd om at citronsaft, (eller noget andet, man selv kan lave) virker afskyvækkende på myggene, men jeg har ikke kontrolleret det.

Written by Donald

Friday, June 3, 2016 at 23:23 UTC

Posted in Hav

Tagged with

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Du skal ikke løbe fra en myggesværm: kun hannerne danner sværme, og de stikker jo ikke, vel? Det gør kun hunner, og kun de drægtige ef dem, da de skal bruge proteiner til modning af æg. Så find dig en myggesværm, og stil dig midt i den, der holder hunmyggene sig på afstand!🙂
    Citronella, fra citronens skal, og saften af tomatens grønne plantedele, er repellent på myg, virker ved deres duft afskrækkende. Men tomatsaften kan også være allergifremkaldende, derfor forhandles en kunstig fremstillet afart. Jeg hitter lige en opskrift til dig.🙂

    AagePK

    Monday, June 6, 2016 at 10:33 UTC

    • Jeg prøvede skam at tage situationen med isnende sindsro, AagePK, men uanset de gode råd om at myg ikke stikker, når man bare står midt i sværmen så satte de sig på mig og begyndte at bore, jeg nåede at klaske to før jeg fik taget et billede og løb væk. De løber ikke efter, hvis man går (eller løber) hurtigt nok.😉

      Donald

      Monday, June 6, 2016 at 11:15 UTC

  2. Man bliver ikke stukket, hvis man spiser ølgærtabletter.

    Rasmine

    Monday, June 6, 2016 at 19:38 UTC

    • Tusind tak for det råd, Rasmine! – det skal prøves

      Gad vide om det hjælper at drikke øl? (en metode som ikke kan bruges hvis man kører bil!)

      Donald

      Monday, June 6, 2016 at 20:05 UTC

  3. Aner det ikke, for jeg drikker ikke øl, men tabletternes virkning har jeg selv oplevet. Jeg kunne forestille mig, at der skal en uhyrlig mængde øl til, før det eventuelt virker.

    Rasmine

    Monday, June 6, 2016 at 20:43 UTC

    • Ja!😀 Det er jeg også bange for (altså at det er en uhyrlig mængde øl, der skal til!)

      Donald

      Monday, June 6, 2016 at 21:57 UTC

      • Min læge har for nylig fortalt mig, at immunforsvaret slumrer ind, når man drikker alkohol, så selv om du måske slap for myggestik, er uhyrlige mængder øl et temmelig farligt middel …

        Rasmine

        Friday, June 10, 2016 at 20:42 UTC

        • JA, alting med måde, Rasmine. Men grunden til at jeg tænkte “øl er måske godt” kan findes i en dokumentar fra Londons kolera plage engang i 1800-tallet, MEN det var ikke rester fra gærsvampene (primitiv penicillin) som reddede disse øl-arbejder:

          https://en.wikipedia.org/wiki/1854_Broad_Street_cholera_outbreak

          There was one significant anomaly – none of the workers in the nearby Broad Street brewery contracted cholera. They were given a daily allowance of beer, and did not consume water from the nearby well. The water used in the brewing process is boiled during mashing which kills cholera bacteria.

          Donald

          Sunday, June 12, 2016 at 9:19 UTC

          • Farma-konen her i huset er også svært omsværmet: hun sværger til stærke B-vitamin-tabletter. Og repellents. Jeg fandt følgende her for nylig: Stik-ikke olie fra Urtegården, med pebermynteolie, rosmarin-olie, melaleuca alternifolia-olie, cymbopogon nardus-olie, rørt op i olea europaea olie. Det skulle være indholdet af geraniol, citronellol, limonen, linalol, citral og eugenol, der virker frastødende. Vi ved fra gærdesmutten og andre hulrugere, at de indsamler urter med stærk duft til reden, og at det hjælper med til at holde utøj væk fra ungerne.

            AagePK

            Sunday, June 12, 2016 at 11:31 UTC

            • PS: de lidt mystiske navne dækker over tea-tree-olie, citrongæs-olie og oliven do.

              AagePK

              Sunday, June 12, 2016 at 12:44 UTC

            • Jeg tager B-vitaminer nu – men det, der virkelig har fredet mine underarme og lægge, og andre steder, hvor der er en særlig tynd hud, er apotekets myggebalsam eller rettere myggespray. Jeg kan bare se at den er gammel, så jeg er spændt på om jeg kan få nye forsyninger!

              Donald

              Tuesday, June 14, 2016 at 7:52 UTC

            • Jeg skriver op, jeg har før lavet en blanding med noget – kan ikke huske hvad, æv, men rosmarin lyder bekendt i denne sammenhæng. Tea tree har jeg læst om, men mest som noget negativt.

              Gærdesmutten er jo genial. Det er morsomt og rørende at se hvordan dyr i naturen lærer at beskytte sig.

              Tak for ideerne, nu skal jeg igang med giftblanderiet og med at sprøjte!🙂

              Donald

              Tuesday, June 14, 2016 at 7:54 UTC


Comments are closed.