Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Sollys som brænder gennem skylag

Der var skyer hele vejen henover den nordlige og vestlige horisont, så der var nok ikke nogen solnedgang at se. Alligevel tog jeg på aftentur, fordi det var godt for benene og for alt muligt andet (frivillig-arbejde med blad).

Jeg var ved parkeringspladsen ca. 21:35; derfra man ikke kan se solen, men jeg havde god tid, tænkte jeg jo. Så gik jeg mod havet og efter den første bakke kunne jeg se noget, der malede skyerne røde forneden, så opdagede jeg at 21:47 er når solen er væk! Ikke når den rører horisonten. Afsted i løb – og når man står på en bakketop, går solen senere ned, så jeg vandt et minut eller så ved at gå opad (pust!støn!) i stedet for bare at blive på vejen.

Solen gik ned 21:47 her på egnen, stod der på Hermansens Almanak - men show'et begynder altså 10 minutter før

Solen gik ned 21:47 her på egnen, stod der på Hermansens Almanak –
men show’et begynder altså 10 minutter før

Det er frygteligt uskarpt, dette billede, alligevel holder jeg meget af det (så det skal med her)

Det er frygteligt uskarpt, dette billede, alligevel holder jeg meget af det (så det skal med her)

Fisker indtil Solen er nede

Fisker indtil Solen er nede

Dette billede er det bedste til at give indtryk af det rum af lys, som dannes af havoverflade og skyer og horisont; det føles somme tider som en stor stue (ja det er lidt underligt ... men der er ikke andre ord der dækker det syn)

Dette billede er det bedste til at give indtryk af det rum af lys, som dannes af havoverflade og skyer og horisont; det føles somme tider som en stor stue (ja det er lidt underligt … men der er ikke andre ord der dækker det syn)

Written by Donald

Thursday, June 2, 2016 at 16:04 UTC

Posted in Hav, Skyer

Tagged with ,

4 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fine billeder. Solnedgange kan være helt pittoreske…

    Stegemüller

    Thursday, June 2, 2016 at 17:09 UTC

    • Ja pittoreske, det er de! Der er mange lysfænomener, som man kan opdage her. Jeg tænker somme tider: “Hvad mon Bjarne den Røde Viking i 700-tallet har tænkt på, når han stod på selvsamme kyst og så på en lignende solnedgang?”

      Vi kender “solvognen”, en guddommelig vogn, som trækker solen henover himlen, men har de opfattet det som andet end hyggelig overtro, de gamle vikinger? Som jo vidste at jorden var rund.

      Donald

      Thursday, June 2, 2016 at 21:04 UTC

  2. Det er egentlig nogle ganske forrygende billeder af solnedgange du tager, og disse er særlige fordi man næsten ikke kan tro det kunne lade sig gøre med alle de skyer.

    Jørgen

    Friday, June 3, 2016 at 5:32 UTC

    • Tusind tak for den kommentar! Jeg må svare på de mange rare kommentarer lidt senere – skal afsted nu!

      Donald

      Friday, June 3, 2016 at 9:17 UTC


Comments are closed.