Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Memory Lane med sideblik til siloen

Med vanlig forsinkelse. Jeg har så mange billeder både fra en tur til Frederiksberg Kirkegård og fra foråret heromkring, men jeg vælger de, der kan hjælpe mig til at huske den forløbne, smukke uge, og som forhåbentlig kan være lidt af en udfordring for beskueren. Hvad forestiller det …

B60525-FrbgAlle-Citroen-C1-rm-5063

B60525-BettyNansen-Teat-m-5065

B60525-Asgaardsvej-m-5066

B60525-Frbg-Alle-nytskilt-p.Betty-m-5069

B60525-Frbg-Alle-storfamiliehus-m-5070

B60525-Frbg-Alle-smukt-stort-hus-m-5071

B60525-Frydendalsv-fra-kirkeg-m-5072

B60525-Frbg-Kirkeg-Guldregn-m-5073

B60525-Nellygravsten-niroser-m-5076

B60525-Frbg-Kirkeg-blomsterflor-vGravst-m-5077

B60525-Frbg-Kirkeg-borgvilla-rm-5078

B60525-Frbg-Kirkeg-Cityscape-m-5083

B60525-Frbg-Kirkeg-Cityscape-m-5086

B60525-Frbg-Alle-cityscape-m-5088

B60525-Amicisvej-nytskilt-m-5089

B60525-hilsenfraNelly-ej-sele-bode-m-5110

======================================================================

Når man har lavet så mange indlæg her, må man somme tider tænke over om man kan finde en overskrift, som er lidt anderledes.

Siloen på et af billederne er på Kongens Bryghus – området. Den blev bygget ca.1955 mens vi skolebørn sad på skolebænken overfor, bænke med pult med låg og plads til blækhus – blæk måtte vi dog ikke få! for det var noget værre griseri, det var vi for små til. Og så blev der overfor bygget silo ved at en byggeplatform blev lagt – et par meter armeret og støbt, så blev platformen med støbevægge hejst op og processen gentaget, indtil dette enorme monstrum stod og kunne rumme meget mere byg end der var brug for til malt, hvidtøl og maltøl og almindeligt øl.

Siloen lå på det område, der kaldtes “Kongens Bryghus”. Malteriet, Kongens Malthus (et navn som jeg ikke kan verificere ved opslag, søgning via Google mv.) lå lidt længere mod øst på den anden side af Vesterbrogade, nede ved Sorte Hest Kroen.

Siloen er blevet til boliger, ligesom siloer en del andre steder i DK, Aalborg, vistnok, og det må være sket mellem 1990 og 2000, er mit gæt. (Verificeret!)

Er der ombyggede siloer i din by? Gad vide om NAG (Nordsjællands Andels Grovvareforening) her i byen kunne tjene nogle millioner på at siloen blev til boliger. Der er interesse for boliger i Helsinge, selv om der er et stykke vej til Københavnstrup.

Written by Donald

Friday, May 27, 2016 at 12:52 UTC

Posted in Byggeri

Tagged with

9 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Tak for turen til Frederiksberg. Jeg kan se at din bil holder parkeret på Frederiksberg Alle med den ekstra kørebane.
    Her bruges siloerne flittigt til deres formål.

    Jørgen

    Saturday, May 28, 2016 at 16:49 UTC

    • Ja – det billede er med for “lissom” at vise at jeg faktisk har taget billederne i denne uge (ondag).

      Det må koste en formue at indrette boliger i siloerne, så der må være noget helt specielt ved beliggenhed og prisniveau, før man går igang. Hvis jeg husker rigtigt er trækplasteret for silo-lejligheder i Aalborg at der er en smuk udsigt over fjorden og byen på den anden side. Hvis jeg stadig husker rigtigt, brugte man ikke selve siloen dér, men rev dem ned og byggede en ny bygning, der havde samme form, fordi der var restriktioner på, hvad der måtte bygges!

      Donald

      Saturday, May 28, 2016 at 18:17 UTC

  2. Er det ikke ved Liseleje, du bor? Så vil du måske kunne lide denne artikel: http://pov.international/rejsebrev-fra-barndommen/

    Fine billeder fra Frederiksberg som er en dejlig bydel – det er bare for dyrt. Jeg på studenterkursus på Mynstersvej, så jeg har da lidt fornemmelse for bydelen.

    Stegemüller

    Saturday, May 28, 2016 at 18:16 UTC

    • Liseleje er i nærheden, 8 km. langs stranden fra Tisvildeleje. Vejby ligger mellem Tisvildeleje og Raageleje. Jeg har kun én gang gået til Liseleje, men det burde man gøre noget oftere.

      Åh ja Frederiksberg Studenterkursus har reddet mange unge mennesker en uddannelse hvis de ikke havde mulighed for at gå i gymnasium, tænk at du har gået dér. Det var så vidt jeg ved et sted, hvor man havde mere modne diskussioner og fik mere ud af årene.

      Donald

      Saturday, May 28, 2016 at 18:19 UTC

      • Da jeg gik der, hed det godt nok “Statens kursus til studentereksamen”, og jeg gik der ikke, fordi jeg ikke kunne komme ind på et gymnasium, men fordi pengene var små, så det skulle gå stærkt (2 år mod 3 år), så studielånet ikke voksede for meget. Herudover havde jeg arbejdet et år i De gamles by, så jeg var blevet ældre og mere moden end de, der valgte gymnasiet. Du har altså ret i det med med det modne, og du har også ret i, at man nok fik mere ud af årene. Jeg var glad for det, men det var også hårdt at skulle nå tre års pensum på to år.

        Stegemüller

        Sunday, May 29, 2016 at 7:22 UTC

        • Åh ja det er rigtigt, det hed Statens Kursus (forkortet), jeg husker bare at det lå på Frederiksberg – og at jeg faktisk aldrig fik set nøjagtig hvilken bygning.

          Og :: Nej! jeg mente ikke at det var fordi man ikke kunne komme ind på et gymnasium – men alle vidste at gymnasium er for dem, der kommer fra 9.klasse (evt. 10.) og at Statens Kursus var for dem, der af en eller anden grund havde været ude i noget tid, – om så bare et år i lære som fotograf eller lign.

          Donald

          Sunday, May 29, 2016 at 7:49 UTC

    • Den artikel eller det blog-indlæg er meget smukt, og jeg kan også se for mig hvordan et “familie-ejet sommerhus” kan være det, der holder sammen på familien og minderne generation efter generation. “Det var i sommerhuset min mormor lærte mig at stave” – oh, det er en sød erindring. Jeg har en serie erindringer fra min svigermors sommerhus. Jeg kan mærke på min søn at han egentlig gerne ville have mulighed for at tage dertil igen.

      Donald

      Saturday, May 28, 2016 at 18:24 UTC

  3. Jo i min by, eller min kommune Sakskøbing, før vi blev storkommune, er siloen for flere lår siden omdannet til lejligheder. Siloen ligger med udsigt over Sakskøbing havn og fjord.

    Pigen fra landet

    Saturday, May 28, 2016 at 19:21 UTC

    • Det må jo koste næsten lige så meget, som at bygge nyt; de tre forklaringer på at man gør det, må være “beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed” — og måske byggerestriktioner.

      Donald

      Sunday, May 29, 2016 at 11:42 UTC


Comments are closed.