Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Mon der er nogen, der kan bruge træet til andet end brænde?

Nærbillede af stammerne på en af to store glansbladet hegg, nu 29 år

Nærbillede af stammerne på en af to store glansbladet hegg, nu 29 år

Der er nu så mange døde grene på træet her, at det er bedst at fælde det. Der vil strax gro en busk op – Hegg/hæg skyder fra roden. Ved ihærdig beskæring kan man opstamme den, eller helt få den til at dø, evt. suppleret med syre eller roundup.

Jeg synes der var én på Markedet på Præstens Mark om lørdagen, som sagde at der var en Jørgen Trædrejer, som kunne bruge stammer som disse til at lave ting.

Written by Donald

Sunday, May 22, 2016 at 11:58 UTC

Posted in Skov og have

Tagged with

19 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Round up lyder da om en rigtig dårlig løsning.

    Stegemüller

    Monday, May 23, 2016 at 14:41 UTC

    • Man skal skelne mellem måderne stofferne anvendes. Selv almindelig køkkensalt er (i større mængder) gift for planterne.

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:15 UTC

  2. RoundUp er en rigtig god løsning, hvis det er større arealer, det drejer sig om; men sådan et enkelt træs rod kan du blot overdække med sort plast en sæson eller to, så er det slut.

    Farmer

    Monday, May 23, 2016 at 15:39 UTC

    • @Farmer: Tak for gode råd! Det vidste jeg ikke at man kunne bruge, altså mørkelægning, det bliver aktuelt to steder i haven!🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:18 UTC

  3. Tyskland er lige nu i tænkeboks, hvorvidt man skal totalforbyde glyphosat, altså også Round-Up, bare til orientering.
    Glansbladet hæg er noget af det fineste møbeltræ, højt værdsat i USA som Black Cherry; bærrene er ligeledes værdsatte for deres smag, til saft, marmelade og likører eller sat i snaps.
    MEN: farmere bryder sig så absolut ikke om træet, da bladene ved tygning frigør blåsyre, og er den mest almindelige årsag til forgiftninger blandt kvæg i USA.
    Veddet er en lys splint og fint mørkebrunt ved: der kan sikkert laves flotte drejede ting, såvel som smukke møbler og knivskafter. Så læg bare til side!🙂

    AagePK

    Monday, May 23, 2016 at 17:20 UTC

    • PS: det er så absolut ikke årstiden til at fælde træer i, der er lige nu så meget saft i veddet, så det ikke bliver tørret optimalt. Vent til December.

      AagePK

      Monday, May 23, 2016 at 19:10 UTC

      • Nådada – jeg troede det var godt at der var lidt smørelse, – men så venter jeg da bare!

        Gælder det også Thuja’erne, hvoraf nogle stykker skal fældes?

        Er der noget der hedder Thunej’er?

        Donald

        Monday, May 23, 2016 at 22:52 UTC

        • Alle træer skal fældes efter den første frost, hvor saftspændingen er lavest.
          Thunej? Nøøh…………….men Tunø!🙂 Den ligger mellem Odder og Samsø.🙂

          AagePK

          Tuesday, May 24, 2016 at 17:10 UTC

          • Hvorfor beskærer man frugt og hække om foråret?

            Donald

            Wednesday, May 25, 2016 at 9:44 UTC

            • Hvad har det med det at gøre? Ved beskæring er du ude på at forme et træ, eller busk, eller tvinge det til at give større frugter, da træet, efter at have fået fjernet overskydende grene, kan koncentrere al kraften i de tilbageblevne frugter.
              Når man fælder træ til brænde eller tømmer, gælder det om at have så lidt væske tilbage i veddet, da det ellers vil kaste sig eller sprække pga svindrevnerne, når saften i sikarrene udtørrer.

              AagePK

              Wednesday, May 25, 2016 at 10:51 UTC

            • PS: COOKIEALERT!!!: Jeg har lige tjekket mine cookies, efter at jeg fik tømt den lige før jeg gik ind på din side: 27! fik jeg ind på den konto! Så: når noget er gratis, er DU varen! Også, når man ganske gratis går ind på din side for at kommentere!
              Nu skal jeg ind på kontoen og tjekke igen!🙂

              AagePK

              Wednesday, May 25, 2016 at 10:56 UTC

            • OK så beskæring har ikke noget med fældning eller træproduktion at gøre. Det kan jeg godt se logikken i.

              Det andet emne, cookies, har jeg været bevidst om i nogen tid, og det virker som om at WordPress.com er gået med på bølgen om at styre tingene med cookies (derved kan man lave et system, som man kalder et tilstands-system; modsætningen er “tilstandsløst” system hvor man lissom begynder forfra hver gang. Oprindeligt var alt web tilstandsløst – det var en måde at dele textfiler, så de var nemme at få fat på og uden at folk kunne se alle de andre ting man havde på sin maskine.)
              Jeg er ikke så bekymret over cookies fra WordPress, men det, man kalder tredieparts-cookies, kan være noget som er mere end cookies. De værste ting er spion-programmer i form af “flash-moduler”.

              Donald

              Wednesday, May 25, 2016 at 19:44 UTC

            • Det er netop 3.parts’erne, jeg ikke bryder mig om. Desværre kører nets med krav om adgang for deres 3.parts, så jeg kan ikke bare blokere dem. Resultatet: hver gang, jeg bare har kigget efter noget, såsom rejser, køleskab, tilbehør, ja, så dukker der reklamer op om nøjagtigt det emne overalt: i netavisen, hos dig og andre wordpress-sider. Pisseirriterende. Og de er fløjtende ligeglade med, om jeg krydser af ved don’t-track-ordninger, eller lignende. Det værste er, at både Safari og Firefox lige pludseligt lukker både wi-fi og andre forbindelser, inklusive routeren ned. Og så kan man bare vente, til det er oppe igen. Evt rydde al historik. Så går det hurtigt igen, men jeg skal så lige rundt og genoprette mine adresser hos dig og andre.
              Nu er jeg så krøbet til korset og har bedt Apple om at samle ind til analyse pr automatik. Lad os se, om det hjælper!

              AagePK

              Thursday, May 26, 2016 at 6:12 UTC

            • Jeg overvejede at begynde en ny tråd baseret på dette emne og denne kommentar, for det er et problem, som har generet mig. DR bruger fx. statistik moduler baseret på en server i Polen og den er ikke så verificerbar som sådan nogle burde være – med mindre man graver grundigere end jeg har gjort, ser det ud som om DR har fået noget websoftware, som medbringer sine egne statistik-moduler.

              Den gamle browser, som kom før Firefox (Seamonkey/Mozilla) havde en cookie-administration, som kunne mere end Firefox kan som standard; men man har åbenbart ønsket at forsimple lidt i de nyere versioner af Firefox.

              Jeg kører med cookies tilladt efter positiv-liste. Tillader cookies fra DR, men ikke trediepart cookies; alligevel er der forskel på den gamle og nye Firefox.

              Jeg kan fx. vælge kanaler til TV-oversigten med den gamle version Firefox og de huskes (det sker åbenbart ved hjælp af tredieparts-cookies, som er OK når jeg har sat DR til at være OK. Med den nye Firefox glemmes mine valg, selv om jeg har tilladt cookies permanent fra DR, – fordi tredieparts cookies i det hele taget ikke er tilladt, åbenbart. Og det kan man ikke stille på. Iøvrigt er det langsommeligt at stille på det.

              Jeg synes det lyder som helt forfærdeligt uproduktivt at du kan risikere at systemet går i hårdknude! Jeg må tage det op senere, evt. pr. mail. Lige nu skal jeg koncentrere mig om nogle blad-artikler.

              Donald

              Friday, May 27, 2016 at 0:25 UTC

    • Ja, om det er RoundUp eller salt eller syre tror jeg ikke gør stor forskel når man vel at mærke ikke bare sprøjter løs. Men Farmer kom jo med et meget bedre OG BILLIGERE råd!🙂

      Jeg ved godt at man bruger træet til møbler – og eftersom jeg har savet i den slags træ i 40 år, så ved jeg også at det har en meget hård kerne. Den *er* nemlig eftertragtet som møbeltræ. Nu må vi se, om kvaliteten er sådan at Jørgen Trædrejer kan få noget ud af det. Det kunne være morsomt at have fire bordben, som var vokset i haven!!!
      🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:50 UTC

  4. Så du Ellens indlæg forleden om en af guldregn drejet snurretop. Måske er der en trædrejer som kunne bruge noget af træet. Ellers kan det måske bruges til smagsgivning ved røgning af hvad ved jeg. Det kunne jo være meget godt om træet blev brugt til andet end brænde

    Jørgen

    Monday, May 23, 2016 at 19:09 UTC

    • Der er iflg. en af de, der arrangerer Sommermarkeder om lørdagen, en Jørge Drejer, som altså er en drejer og ikke bare hedder det.🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:42 UTC

  5. Finn en tredreier🙂 Eller en som bruker tre i kunsten sin.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, May 23, 2016 at 19:24 UTC

    • Ja, jeg skal finde navnet på ham – og jeg ved hvem jeg skal spørge🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:43 UTC


Comments are closed.