Tøm Papirkurven

… og se nu at få det sagt ordentligt

Inden det blæste op

Som bybarn er det især hastigheden hvormed landskabet ændrer sig, som jeg bliver fascineret af. D. 19 var alle de hvide frøbolde på mælkebøtterne hele og lyste i aftensolen, dagen efter var de fleste frø blæst væk.

6 kilometer kan de sagtens flytte sig, siger man, jeg gætter at de også på en gunstig dag kan tage turen over Øresund uden at bruge færgen.

Et kig fra Kildevejen mod øst - mod udspringet af Maglemose Å (og dermed Ramløse Å, Arresø)

Et kig fra Kildevejen mod øst – mod udspringet af Maglemose Å (og dermed Ramløse Å, Arresø)

Her ses Åen som en bræmme af strå tværsover, i baggrunden Holløse Dam - og det ses vist tydeligt at der er tusindvis af mælkebøtter?

(Zoom, kig fra Kildevejen) Her ses Åen som en bræmme af strå tværsover, i baggrunden Holløse Dam – og det ses vist tydeligt at der er tusindvis af mælkebøtter? Ah nej man skal klikke billedet større –

(Kigger mod nordvest fra Kildevejen) Græsmarkerne her har ikke mange mælkebøtter

(Kigger mod nordvest fra Kildevejen) Græsmarkerne her har ikke mange mælkebøtter

Maglemose å på den anden side mod vest - lagt i rør under landevejen fra Holløse mod nord

(Kig mod vest fra Kildevejen) Maglemose å på den anden side mod vest – lagt i rør under landevejen fra Holløse mod nord

Samme græsmark - mælkebøtter i aftensolen

Samme græsmark – mælkebøtter i aftensolen

Som sagt vil jeg på ingen måde benægte, at mælkebøtter både kan være nyttige og smukke, men min smag går mere i retning af enkeltstående planter – her har aftensolen hjulpet mig med at fremhæve frøboldene, som stikker hovedet op over græsmarken.

Hjemad igen til Vejby - et hus og fodboldbanens læhegn danner baggrund for mælkebøttemarkerne

Hjemad igen til Vejby – et hus og fodboldbanens læhegn danner baggrund for mælkebøttemarkerne

Skrivefelt …

Written by Donald

Saturday, May 21, 2016 at 13:20 UTC

Posted in Mark

Tagged with ,

7 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Der er smukt på egnen, hvor du bor.

    Eric

    Saturday, May 21, 2016 at 15:25 UTC

    • Ja man skal bare se lidt til den ene og den anden side🙂 Jeg håber at venner og bekendte ved at det er ganske almindelige steder, jeg hjemsøger og naturens hurtige skiften, som jeg forsøger at bremse lidt😎

      Donald

      Saturday, May 21, 2016 at 21:12 UTC

  2. Så deilige bilder. Slike marker er det en stund siden jeg så, det er for mye “opp og ned” her omkring.
    Klem på deg🙂

    Mormor

    Monday, May 23, 2016 at 11:41 UTC

    • @Mormor … Ja, her er ikke meget op og ned, jeg husker svagt at det (kun) er ca. 5% af Danmarks overflade, som ikke kan dyrkes pga. af hældningen!!!

      Men alligevel kan man se at de store marker her er en lavning, de ligger 5-15 meter under de høje områder ved kysten og længere mod syd – moræne-bakker. Rolling Hills siger de i England🙂
      Klem på dig🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 11:45 UTC

      • Ikke mye rolling hill her i nærheten🙂 Rolling rokcs finnes det mer av🙂
        Klem på deg🙂

        Mormor

        Monday, May 23, 2016 at 11:53 UTC

  3. Mælkebøtter er vel en slags illustration af verdens overflod – tænk hvor meget spiseligt der kan produceres hvis alle de flyvende frø bliver til planter.

    Jørgen

    Monday, May 23, 2016 at 19:12 UTC

    • Jeg tænkte også overflod, da jeg tog disse billeder, Jørgen – som Farmer har fortalt tidligere, så ville landskabet for 100 år se anderledes ud: Der ville gå 10-20 køer på de viste græsgange (omkring Åen, hvor det måske er for blødt til at dyrke korn?) og de ville spise sig store og tykke i de frodige planter!🙂

      Donald

      Monday, May 23, 2016 at 22:53 UTC


Comments are closed.